Ж И В О П И С (методичний пакет)

Методичний пакет для студентів спеціальності 5.02020801 «Декоративно-прикладне мистецтво», спеціалізації «Декоративно прикладне мистецтво»

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ

Розділ І. Техніка і технологія живопису аквареллю і гуашшю

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №1

Тема 1. Матеріали та обладнання для живописних робіт

Матеріали для живопису водяними фарбами. Інструменти та обладнання для живопису. Вимоги до підготовки та організації робочого місця для занять живописом. Вимоги до    оформлення та зберігання робіт.

Література

  1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – К.- 2002.-с.24-25
  2. Школа изобразительного искусства.Т.1. – М.,1960.- с.12-13
  3. Беда Г. Основы изобразительной грамоты. Рисунок, живопись, композиция. – М.: Просвещение, 1981.-с.55-56
  4. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007 –с.3-5
  5. Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.-   М. – 2006-с.3-4

Питання до самоконтролю

  1. Які вимоги до якості, типу, щільності паперу необхідно враховувати при його виборі?
  2. Які складові містять фарби та як обирати кращі фарби для занять живописом?
  3. Які допоміжні матеріали використовують для живопису водяними фарбами?
  4. Що таке «авторський стиль»?
  5. Як правильно оформити і зберігати живописні роботи?

Тема 2. Вправи акварельними фарбами та гуашшю.

Рівномірне зафарбовування аквареллю по сухому. Заливки аквареллю. Техніка підготовки гуаші до роботи та особливості її нанесення. Рівномірне зафарбовування гуашшю. Заливка гуашшю.

Практична робота №1. Виконайте рівномірне зафарбовування паперу аквареллю по сухій основі.

Методичні поради до виконання практичного завдання №1

Закріпіть на планшеті аркуш паперу формат А-4, намалюйте простим олівцем чотири квадратики. Один зі сторонами 1см, другий – зі сторонами 2см, третій – 3см, четвертий – 4см. Зафарбуйте квадратики акварельними фарбами будь – яким кольором так, щоб фарба лягла досить яскраво, але прозоро і рівно, без розводів. Зайву фарбу приберіть за допомогою пензля. Пам’ятайте, для зафарбовування маленького квадрата потрібний маленький пензлик, для більшого квадрата – більший.

Практична робота №2. Виконайте рівномірне зафарбовування паперу аквареллю по вологій основі.                

Методичні поради до виконання практичного завдання №2

Намалюйте простим олівцем контур квітки з серединкою і листочками. Олівець повинен бути ледь помітним. Зволожте папір. Охайно і рівно зафарбуйте аквареллю квітку так, щоб різні кольори не змішались, не було підтьоків і смуг.

Практична робота №3. Виконайте акварельними фарбами заливку поверхні паперу рівним шаром фарби (формат А – 4 );

Практична робота № 4. Виконайте акварельними фарбами заливку поверхні паперу від «світлого до темного» і навпаки (формат А – 4 );

Практична робота №5.Виконайте акварельними фарбами вливання кольору в колір (теплий-холодний, теплий-теплий, холодний-холодний) (формат А – 4 ).

Методичні поради до виконання практичних завдань аквареллю .

Для заливок потрібна велика кількість фарб. Перед початком заливки розведіть потрібну кількість фарби в заглибленнях палітри. Папір на планшеті повинен знаходитись під невеликим кутом. Чим більший кут нахилу, тим швидше стікатимуть фарби. Спочатку проведіть на папері горизонтальну смугу, яка через кілька секунд стече вниз, утворюючи валик. Ведучи пензлик по цьому валику, знову проведіть горизонтальну смугу, внизу якої теж утвориться валик. Таким чином на папері залишається об’єднаний слід з двох смуг, який закінчується внизу валиком рідкої фарби. Повторюючи подібну операцію не6обхідну кількість раз, можна залити весь аркуш паперу, чи меншу площу. Останній валик в заливці приберіть пензлем.

Якщо заливка складається з кількох кольорів, то вони повинні плавно вливатись один в інший. Для цього наступна смуга у валику фарби повинна бути проведена іншою фарбою, ніж до цього.

За допомогою заливки ви можете отримати тонові градації. Значно простіше отримати тонову градацію від темного до світлого, ніж навпаки. Вгорі аркуша паперу нанесіть смугу темної фарби. В утворений валик додайте тієї ж фарби, але більш розведеної. Працюючи таким чином, в кінці заливки матимете зовсім світлий колір.

Для того, щоб виконати заливку від світлого до темного, підготуйте на палітрі в кількох заглибленнях фарбу різної густоти. Починайте з найсвітлішої фарби, додаючи у валик фарби темнішу. Заливку можна виконувати як на сухому папері, так і на вологому.      Під час заливки не можна вести пензлик вгору, він повинен рухатись лише горизонтально. Якщо з’явиться хоча б невеликий кут, вся фарба стече до нього. Часто заливки використовують для створення неба. В небі бувають різноманітні плями (хмарки тощо). Тому невдачі в заливці можете легко замаскувати під « природні утворення».

Практична робота №6. Виконайте рівномірне зафарбовування гуашшю зображень квітів з листям (формат А – 4, картон)

Методичні поради до виконання практичних завдань гуашшю

Перед початком зафарбовування ретельно перемішайте гуаш до стану однорідної маси. В іншому випадку на поверхні з’являться нерівності, а погано перемішаний пігмент і в’яжучі речовини, з яких складається фарба, при висиханні утворюватимуть світлі плями в темних ореолах. Фарбу кладіть рівномірно, без бугрів і розводів. Для цього пензлем наберіть фарбу ( зайву обітріть об край палітри ), і починайте зафарбовувати від одного з країв по контуру. Працюйте швидко, щоб фарба не висохла. Слідкуйте за тим, щоб на поверхні не утворювались калюжки із зайвої фарби. Якщо ж вони утворились, їх потрібно перемістити пензлем до краю малюнка, а потім прибрати, витираючи пензлик об ганчірку.

Практична робота №7. Виконайте заливку гуашшю «вливання кольору в колір». Наприклад, « захід сонця, морський краєвид» (формат А – 4, картон).

Послідовність виконання роботи.

  1. Закріпіть картон на планшеті. Змішайте два кольори на палітрі. Вони повинні бути різні (чим більша відмінність, тим яскравіший ефект). Фарба по густоті повинна нагадувати рідку сметану.
  2. Отримані кольори нанесіть на картон двома широкими смугами. Одна смуга зафарбовує картон знизу, друга – зверху, не залишаючи між ними вільних ділянок. Зафарбовуйте швидко, щоб фарба не висохла.
  3. Пензлем із світлою фарбою, починаючи з самого краю розмажте світлу смугу із заходом на темнішу, стираючи межу між ними. Пензлик ведіть горизонтально, кожна наступна смуга повинна бути не ширшою ніж 0,5см. Досягнувши краю картону, змістіть пензлик назад на 0,5см і рухайтесь у зворотному напрямку. Рух нагадує розгладжування, «вмазування». Під час проведення ліній пензлик не крутіть.

Плавні переходи кольорів дозволяють зобразити небо, воду, гори, заповнюють фон ілюзією простору, роблять картини видовищними і художніми.

Методичні поради до виконання практичних завдань гуашшю .

Картон при висиханні згортається. Уникнути цього можна закріпивши його на планшеті кнопками чи скетчем. На закріпленому картоні заливку робити значно простіше, ніж на закрученому в трубку. Заливку потрібно робити на весь аркуш картону. Краще потрапити пензлем на планшет, ніж залишити нерівні краї.

Для того, щоб фарба лягла на картон однорідно, пензлик ведіть древком уперед. В цьому випадку фарба стікає, залишаючи лінію, схожу на слід равлика. А ось боком чи ворсом уперед пензлик вести не варто. Якщо фарба на картоні стала підсихати, а ви не встигли зробити заливку, то дочекайтесь, коли висохне вся гуаш. Після цього змочіть її чистою водою. Зробити це можна пензлем або ж губкою. Змочувати слід обережно, щоб не розмазати шар фарби. Слідкуйте, аби на заливці не залишились калюжки. Змочену заливку доробляйте, як звичайно. Якщо фарби на заливці зливаються в єдиний колір, зупиніться. Навіть, якщо залишились смужки. Особливо легко перестаратися у заливках, які складаються з трьох, чотирьох чи більше кольорів. Часто причиною зливання є зайва фарба на картоні. Іноді винуватцем стає пензлик, який набирає багато фарби. Вона виступає в найнесподіваніших місцях заливки. Такий пензлик поміняйте.

Якщо всі заливки вийшли зі смугами і штрихами, варто замінити пензлик, чи потренуватись на меншому аркуші. Чим більша заливка – тим більший пензлик, чим менша заливка – тим менший пензлик.

Література

  1. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007-с.5-8
  2. Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.-   М. – 2006- с.5-9

Питання до самоконтролю

  1. Скільки акварельної фарби необхідно набирати на пензлик, щоб виконати рівномірне зафарбовування ?
  2. Чому під час зафарбовування по сухому планшет потрібно тримати горизонтально?
  3. Розкрийте послідовність виконання заливки аквареллю.
  4. До чого призводить неправильне положення пензля при виконанні заливки аквареллю?
  5. Як за допомогою заливки можна отримати тонові градації від темного до світлого і навпаки?
  6. В яких випадках використовується зафарбовування гуашшю, а в яких заливка гуашшю?
  7. Як підготувати гуаш до роботи?
  8. Розкрийте послідовність виконання заливки гуашшю.
  9. Назвіть можливі причини неякісного виконання заливок гуашшю та способи як уникнути або виправити подібні недоліки.

Розділ ІІ. Натюрморт

Тема 3. Натюрморт у техніці «гризайль». Використання акварельних олівців

Практична робота № 8: виконайте з натури етюд натюрморту у техніці «гризайль».

Матеріали:папір, акварель, акварельні олівці. Формат А-3.

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз тонових відношень натури і перше прописування фарбами.
  3. Деталізація і узагальнення.

Методичні поради до виконання практичного завдання .

Після того як на аркуші знайдете композицію, пропорції, побудуєте конструкцію предметів, визначите їх положення у просторі – можете накладати тон. Тон служить для світло тонового моделювання форми, для передачі кольору предмета, його положення у просторі. Кожен предмет має певну форму, в залежності від освітлення площин, граней та згинів поверхні ми сприймаємо форму предмета в цілому. В першу чергу –це освітлена і не освітлена частини предмета. Освітлена частина має градації напівтонів, що переходять від світла до тіні. Тіньова частина має свої градації: власна тінь, рефлекс і падаюча тінь. Всі ці тони розмежовуються у відповідності з положенням і нахилом кожної площини щодо джерела світла. Таким чином, визначаючи на площинах предмета світло, напівтон, власну тінь, рефлекс і падаючу тінь, ви засобами тону «виліпите» форму предмета, його об’єм. Використовуючи акварельні олівці, можна досягти непоганих результатів. Акварельні олівці по суті – це пресовані акварельні фарби в дерев’яній оболонці. Вони гарно розмиваються водою, не залишаючи сліду на папері. Акварельний олівець використовується для нанесення контурів майбутнього етюду. Акварель може бути намальована лише акварельним олівцем, з наступним розмиванням за допомогою пензля. Крім того, малюнок акварельного олівця може бути розмитим під час прорисовки по ньому фарбою. Пам’ятайте, що розмитий олівець видаляється значно складніше, ніж фарба. Малюнок, виконаний акварельним олівцем, намокаючи стає темнішим. При цьому, розмиваючись, він займає значно більшу площу, ніж у сухому стані. Розмивайте акварельний олівець від світлого до темного.

Акварельний олівець можете використати і для промальовування дрібних деталей в готовому етюді. В цьому випадку олівець використовуйте тільки після повного висихання фарби.

Домашня практична робота №1: Виконайте з натури 2 етюди побутових предметів у техніці «гризайль» (формат А-4, акварель, гуаш).

Література

1. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотв. грамоти. – К.: Вища школа, 2002.-с.24-26

Питання до самоконтролю

  1. Для чого використовується техніка «гризайль», у чому її специфічні особливості?
  2. Які тонові градації допомагають передавати на картинній площині об’єм предметів?
  3. Як можна використати акварельні олівці у акварельному живописі?

Тема 4. Натюрморт з гіпсових тіл в оточенні спектральних драперій. Робота  мазком                                                    Практична робота №9: виконайте з натури етюд натюрморту із гіпсових тіл, передайте об’єм предметів, кольорові рефлекси, використовуючи спосіб роботи заливками гуашшю.

Матеріали: гуаш, картон, папір. Формат А-3.

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі.
  4. Робота в кольорі, деталізація.
  5. Заключний етап, узагальнення.

Методичні поради до виконання практичного завдання

Основною метою цього завдання являється передача тонових і кольорових відношень всіх елементів натюрморту, виявлення форми та об’єму предметів кольором , враховуючи при цьому кольори навколишнього середовища, освітлення, та розміщення предметів у просторі. Роботу над живописним етюдом ведіть поетапно.

I етап – підготовчий малюнок.

Насамперед проаналізуйте і вивчіть натуру: розміщення предметів на предметній площині , їх форму, пропорції, конструкцію, колір та освітлення. Для визначення найбільш вдалої композиції зробіть 2-3 начерки натюрморту, на кращому з них намітьте форму предметів, їх тонове вирішення. Це дозволить вам під час виконання підготовчого малюнку обійтися без зайвих допоміжних ліній. Уточнивши пропорції предметів натюрморту, спочатку позначте місце малюнка на форматі, найбільш виступаючі ділянки всіх предметів постановки як єдиного цілого; потім – місце кожного предмету натюрморту. Перевіривши за натурою правильність їх пропорцій, намалюйте загальну форму, намітьте межі освітленої і тіньової частини предметів, полиски для того, щоб класти колірний тон у відповідності з градаціями світлотіні.

II етап – перше прописування.

Тепер з’ясуйте тонові відношення в натюрморті: яке місце найтемніше, яке – найсвітліше, як сприймається кожний з предметів на фоні, відтінки їхніх освітлених і тіньових частин, яка з площин фону світліша (горизонтальна чи вертикальна), яка тінь від предметів найчіткіша тощо. Потім визначте локальний колір кожного предмета натюрморту та його фону, відмінність у кольорі на освітленій і затіненій частинах предметів за їх відтінком (теплим чи холодним). Щоб виявити об’єм кожного з предметів натюрморту заливками , підберіть відразу два відтінки кольору: світловий і тіньовий. Спочатку локальним кольором покрийте освітлену частину ; потім затінену частину, пам’ятаючи про те, що якщо на освітленій частині теплий колір, то на затіненій – холодний, і навпаки. Обидва відтінки освітленої і затіненої частини з’єднайте, і з’явиться плавний перехід від світла до тіні, як у натурі. Працюючи гуашшю, колір підбирайте дещо яскравішим, ніж в натурі, бо ця фарба, висихаючи, світлішає.

IIIетап – кольорове моделювання форми, деталізація.

Поступово підсилюйте першу прокладку, доводячи відношення тонів до необхідної виразності, працюючи заливками і мазками. Підбираючи колір кожного предмета, уважно слідкуйте за зміною його забарвлення в залежності від світлотіні. Наприклад, білий циліндр має один відтінок на освітленій частині, інший – у напівтінях, інакший, збагачений рефлексами в тінях. Пишіть усі предмети натюрморту одночасно, постійно порівнюючи їх за світлотою, кольором і насиченістю, поступово підсилюючи тони. При цьому намагайтеся дивитись на предмети не почергово, а на всю групу в цілому. Цілісність сприйняття дозволить вам правильно визначити кольорові і тонові відношення. Так як світлота і колір кожного предмета окремо залежать від світлоти і кольору оточуючих предметів і фону, то видимий колір предметів не можливо правильно відтворити доти, поки не написане буде його оточення, фон. Будь-який предмет відображує кольори оточуючих предметів і фону, найпомітніші рефлекси читаються у тінях і напівтінях, але є вони й на освітленому боці. Рефлекси так чи інакше змінюють кольоровий відтінок форм. Чим різноманітніше кольорове середовище, що оточує предмет, тим різноколірніші рефлекси.

Кожну пляму, кожний мазок кладіть по формі предмета, згідно поверхонь, які його обмежують. Колір у зображенні має сенс тільки в тому випадку, коли він сприймається не як фарба, а перевтілюється у матеріал, ліпить об’єм і створює простір. Об’єм, матеріальність і середовище допоможе вам передати і характер мазка.

IV етап – заключний. Узагальнення.

На попередньому етапі ви хоч і прагнули бачити весь натюрморт цілісно, все ж при проробці окремих предметів мимоволі зосереджували увагу на них, і, природно , проробляючи деталі, могли допустити надмірне підкреслення чи, навпаки, приглушування окремих місць.

На заключному етапі роботи узагальнено роздивіться на натуру, намагаючись визначитись що перш за все кидається в очі, і що губиться в тіні чи на задньому плані. При необхідності , послабте чи підсильте окремі місця – так ви приведете етюд до кольорової єдності. Послаблення чи посилення кольору предметів робиться таким чином: чистим пензлем з водою пом’якшують контури і колір того предмета, який повинен відійти вглиб. Якщо ж предмети на задньому плані написані слабо і подальше послаблення їх барв небажане, то можна наблизити предмети першого плану, підсиливши яскравість і чіткість контурів.

Домашня практична робота №2: виконайте гуашшю етюд натюрморту у спектральній гамі (формат А-3, картон, гуаш)

Література

Беда Г. Основы изобразительной грамоты. Рисунок, живопись, композиция. – М.: Просвещение, 1981.-с.62-64

Питання до самоконтролю

  1. Як утворюються кольорові рефлекси на поверхні предметів?
  2. Як змінюється обумовлений колір предметів в залежності від освітлення та оточуючого середовища?
  3. На які етапи поділяється процес роботи над живописним етюдом натюрморту та яке завдання того, хто малює на кожному етапі?

Тема 5. Натюрморт у спектральній гамі кольорів

Практична робота №10:виконайте з натури етюд натюрморту, передайте об’єм предметів, їх положення у просторі, враховуючи вплив освітлення та колористичного середовища на видимий колір предметів натюрморту; використовуйте способи роботи гуашшю по вологому і по сухому, мазком.

Матеріали:папір, картон, гуаш. Формат А-3

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі.
  4. Робота в кольорі, деталізація.
  5. Заключний етап, узагальнення.

Література

Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.-   М. – 2006.-с.12-15

Питання до самоконтролю

  1. Як у живописному етюді можна передати об’єм предметів?
  2. Як впливає колір освітлення та оточуючого середовища на видимий колір предметів?
  3. Поясніть способи роботи гуашшю заливками і по сухій основі.

Студент повинен знати:
- вимоги до матеріалів та інструментів для живопису аквареллю і гуашшю;
- види і жанри живопису;
- градації світлотіні на об’ємних формах;
- складові кольорових рефлексів на поверхнях предметів;
- способи використання акварельних та графітових олівців;
- особливості роботи акварельними фарбами по сухій основі;
- про роль мазка у виявленні об’єму предметів.
Студент повинен вміти:
- виконувати аквареллю рівномірні заливки та відмивки з поступовою градацією тонів;
- наносити акварельну фарбу по вологому і по сухому;
- розбілювати і зачорнювати гуаш;
- створювати відтінки кольорів та похідні кольори другого порядку змішуванням фарб;
- змішувати акварельні фарби оптичним і механічним способом;
- виявляти об’єм предметів кольором, тоном і мазком;
- використовувати акварельні олівці при виконанні живописного етюду.

Складові модульного оцінювання:оцінювання аудиторних практичних робіт №1-10; оцінка за самостійні роботи №1,2; оцінка за домашні практичні роботи №1,2

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №2

Тема 6. Натюрморт в умовах бокового природного освітлення. Тепла гама

Практична робота №11: виконайте етюд натюрморту, передайте об’єм предметів, їх матеріальність, положення у просторі, враховуючи колір освітлення, оточуючого середовища і фону. Зверніть увагу на роль напівтонів як носіїв власного кольору предметів;застосовуйте прийоми роботи аквареллю по вологому і лесировками.

Матеріали: акварельний папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення.

Література

Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007.-с.15

Питання до самоконтролю

  1. Які найочевидніші, найприкметніші риси сучасної акварелі ви знаєте?
  2. Дайте визначення термінів «етюд», «ескіз»?
  3. Як впливає колір освітлення та фону на видимий колір предметів?
  4. Які кольори відносяться до теплої гами та яку роль вони відіграють у живописному етюді?

Тема 7. Натюрморт в умовах бокового природного освітлення. Холодна гама.

Практична робота №12: виконайте етюд натюрморту, передайте об’єм предметів, їх матеріальність, положення у просторі, враховуючи колір освітлення, оточуючого середовища і фону;застосовуйте прийоми роботи аквареллю по вологому і лесировками.

Матеріали: акварельний папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення.

Література

Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007, с.15-18

Питання до самоконтролю

  1. Обґрунтуйте важливість ролі малюнка у живописному етюді.
  2. Які кольорові ефекти можна створити за допомогою прийому роботи «по вологому»?
  3. Як зміна видимого кольору допомагає передавати об’єм предметів у живописному етюді?
  4. Як у живописному етюді можна змінити колір зображуваного способом лесировок?
  5. Які кольори відносяться до холодної гами та яку роль вони відіграють у живописному етюді?                                                          

Тема 8. Натюрморт з предметів наближених кольорів в умовах штучного освітлення. Земляна палітра фарб

Практична робота №13: виконайте етюд натюрморту з предметів наближених кольорів, враховуючи вплив штучного освітлення на видимий колір предметів. Зверніть увагу на взаємодію кольорів, рефлекси.

Матеріали: папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання практичного завдання.

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення.

Домашня практична робота №3: виконайте етюд натюрморту з предметів наближених кольорів (формат А-3)

Література

Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007, с.15-18

Питання до самоконтролю

  1. Які кольори відносяться до земляної палітри?
  2. Як впливає на видимий колір предметів штучне освітлення?
  3. Яке значення має фон у живописному етюді?

Студент повинен знати:
- найочевидніші, найприкметніші риси сучасної акварелі;
- значення малюнка у живописі;
- етапи виконання живописного етюду;
- вплив оточуючого середовища на видимий колір предметів;
- значення фону в живописному етюді;
- способи створення кольорових ефектів за допомогою прийому «по вологому».
Студент повинен вміти:
- працювати акварельними фарбами лесировками і по вологому;
- передавати об’єм предметів світлотінню і кольором;
- створювати похідні кольори третього порядку шляхом змішування, розбілення і зачорнення гуаші;
- розрізняти і відтворювати кольори земляної палітри фарб.

Складові модульного оцінювання:оцінювання аудиторних практичних робіт №11-13; оцінка за самостійні роботи №3,4; оцінка за домашню практичну роботу №3
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі №1,2; оцінка за семестровий перегляд; бали заохочень та стягнень.

Розділ ІІІ. Декоративність у живописі

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №3

Тема 1. Декоративний натюрморт.

Практична робота №14 : виконайте декоративне рішення натюрморту плакатним способом на основі 4 тонів: чорного, 2-х півтонів сірого і білого кольору.

Матеріали: гуаш, картон, папір. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Ескізи олівцем лінійного вирішення натюрморту.
  2. Ескіз тонового вирішення натюрморту олівцем, пошук пропорційних співвідношень між освітленими і затіненими частинами, ритмічного чергування тональних плям.
  3. Виконання роботи гуашшю.

Методичні поради до виконання практичного завдання .

Зображення кожного предмета будуйте на 4-х основних співвідношеннях: світло, 2 пітони, тінь.

Не варто дуже дрібно давати тональні відношення. Об’єм кожного предмета стилізуйте за допомогою подібних прийомів і способів, шукайте єдності у його передачі. В іншому випадку важко буде уникнути роздробленості. Візьміть за основу предмети з простою конструкцією, в яких чітко видно геометричні форми чи грані, їх можна максимально підкреслити і виділити, наприклад, куля і циліндр в конструкції глечика, грані в стакані.

Об ємний принцип зображення зберігайте у передачі всіх предметів.

Література

Аксенов К.Н. Рисунок. В помощь начинаю щему художнику-оформителю.- с.38-41

Питання до самоконтролю: Поясніть, як спростити натуру плакатним способом.

Тема 2. Натюрморт з предметів народного побуту в умовах переднього освітлення. Контрастні кольорові відношення. Резерв, скотч, трафарети

Практична робота №15 : виконайте етюд натюрморту, виявляючи об’єм предметів, їх матеріальність та положення у просторі кольором і характером мазка. Для збереження не зафарбованих ділянок паперу використайте резерв, скотч чи трафарети.

Матеріали: папір, акварель. Формат А-2.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація.
  4. Заключний етап, узагальнення.

Методичні поради до виконання практичного завдання 

Резерв, паперовий скотч призначені для збереження ділянок паперу не прописаними – білими. Резервна рідина допоможе ізолювати дрібні ділянки, які складаються з безлічі дрібних ліній і деталей (наприклад, сухостоїв, ромашок тощо), скотч зручний для перекривання великих ділянок.

Для резервної рідини скористайтесь на акварельним пензликом, а іншим інструментом наприклад, пензликом для клею, шматочки картону, губки), який потім не шкода буде викинути. Бо від резерву тонкі і м’які ворсинки художнього пензля злипаються так, що видалити його неможливо практично ніякими засобами. Проте з патеру резерв досить легко видаляється за допомогою гумки.

Резервну рідину можете купити у спеціальних магазинах чи художніх салонах або ж приготувати самотужки. Для цього потрібно розчинити гумовий клей бензином. Починайте писати фарбами тільки після повного висихання резерву.

Після завершення роботи маскувальну рідину можете видалити пальцем чи гумкою. Тепер можна дописати серединку квітів чи сухостоїв або пом’якшити контури листя.

Паперовий скотч ще називають малярним. Ви можете легко приклеїти його до паперу і так же легко видалити, не залишаючи слідів. Не притискуйте скотч надто міцно, бо в іншому випадку ви можете пошкодити папір, коли почнете його відривати. Використовуйте скотч для перекривання великих фрагментів. Наприклад, світлої вази на тлі темних драперій тощо. Для цього виріжте потрібний силует і наклейте на ті місця, які плануєте не прописувати.

Трафарет можете використати для проведення прямих і кривих ліній, для перекривання ділянок перед набризкуванням, роботою штампом тощо.

Замість резервної рідини можете використати ще й віск, парафін чи воскові олівці. Після закінчення роботи видаліть його за допомогою прогладжування малюнка гарячою праскою крізь папір.

Домашня практична робота №3: виконайте етюд натюрморту з предметів, контрастних по кольору, розміру, фактурі (формат А-3, карто, гуаш)

Література

Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007, с.32-34

Питання до самоконтролю

  1. Що означає термін «працювати відношеннями»?
  2. Які види контрастів ви знаєте та яку роль вони відіграють у живописному етюді?
  3. У яких випадках для збереження не зафарбованих ділянок етюду доречно використовувати резерв, а у яких – трафарет чи скотч?

Тема 3. Декоративний натюрморт

Практична робота №16: виконайте декоративне рішення натюрморту методом аплікації, використовуючи контрастні кольорові сполуки.

Матеріали: кольоровий папір, картон, клей, ножиці, кольорові олівці. Формат А-4

Послідовність виконання роботи:

  1. Виконайте етюд натюрморту з натури гуашшю. Фон без складок, предмети цікаві по формі, кольору, розміру, вони повинні цікаво виглядати в групі.
  2. Оберіть 3-4 кольори паперу, які гармонійно поєднуються між собою.
  3. Знайдіть колір фону. Спокійні кольори візьміть за основу, активні – як акцент.
  4. Попрацюйте над спрощенням форми предметів і кольору, порівнюючи їх із заданим фоном. Але не прагніть до буквальності, точності, натуральності зображення – важливо знайти узагальнені форми, кольори предметів.
  5. Виконайте «примірку» аплікації. Можливо якийсь предмет доведеться змінити у розмірі, інший зміститься, а інший і зовсім буде непотрібним.
  6. Наклейте аплікацію, якщо компоновка елементів композиції вас задовольняє.

Методичні поради до виконання практичного завдання

Пам’ятайте, що декоративне рішення виконується не з натури, але на матеріалі натури. В ескізах знайдіть принцип зображення, лінійну і кольорову композицію, характер форми. Не діліть аркуш на підставку і фон, як у натурній роботі, щоб отримати більшу свободу у розподілі форм. Кольоровий фон є основою композиції, тому важливо пасивний він чи активний, дзвінкий і яскравий чи м’який. Зверніть увагу на те, що коли колір аркуша насичений, то форми у кольорі будуть стримані, хоча, можливо і контрастні по тону.

Наприклад, якщо фон яскраво червоний, то форми можуть бути чорні, білі, темно-зелені. На тлі м’якого тону добре сприймаються інтенсивні кольори. Не виходьте за межі 3-4 кольорів. Вибір їх залежить від вашого задуму. Одна з форм може бути ведучою у кольоровій композиції, при цьому це визначається не активністю кольору, а його взаємодією з іншими кольорами.

Майте на увазі, якщо ви плануєте передати форму предмета площинно, то його силует вирізується повністю з паперу одного кольору чи тону. В тоновій аплікації об’єм передається так: тіньова частина предмета з темного паперу, півтінь із світлішого, освітлена з білого чи світлого паперу.

Література

Лебедева В., Черных Г. Искусство художника-оформителя.- с.67

Питання до самоконтролю

  1. Які є види контрастів? Яку роль вони відіграють у живописному етюді?
  2. Розкрийте послідовність виконання декоративного спрощення натюрморту методом   аплікації.

Студент повинен знати:
- способи декоративного спрощення натури;
- способи перекривання тих частин живописного етюду, які повинні залишитись не прописаними.
 Студент повинен вміти:
- стилізувати зображення натюрморту плакатним способом та методом аплікації;
- сприймати і відтворювати видимий колір предметів, враховуючи колір освітлення та оточуючого середовища;
- виявляти об’єм предметів характером мазка;
- використовувати резервуючи речовини, трафарети, скотч для збереження не зафарбованих фрагментів етюду.

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №14-16; оцінка за   самостійну роботу №5; оцінка за домашню практичну роботу №3

Розділ IV Зображення тварин і птахів.

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №4

Тема 4. Етюд опудала. Розкривання білого продряпуванням і промиванням

Практична робота №20: виконайте етюд опудала, збагачуючи кольори натури, використовуючи повний спектр палітри; покажіть фактуру пір’я чи хутра, користуючись прийомами роботи сухим пензлем, відкриваючи біле за допомогою прийомів продряпування або промивання.

Матеріали: папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення.

Методичні поради до виконання практичного завдання

Білої фарби в акварелі немає, її заміняє папір. Якщо ж у вашому наборі виявляється біла фарба, то пам’ятайте, що білила можете використати виключно в якості аварійного способу порятунку роботи. Однак іноді виникає необхідність висвітлити якусь ділянку в картині до майже білого стану. Тоді скористайтеся продряпуванням (тільки на невеликій ділянці). Цим способом ви можете висвітлити полиски, іскри, волоски хутра, пір’я тощо. Для продряпування скористайтесь мастихіном, лезом ножа-косячка, голкою. Продряпувати можна лише по сухому паперу і під гострим кутом. Якщо ж ви працюєте на тонкому папері, продряпувати не варто взагалі, так як ви можете продерти папір наскрізь. Перш ніж почати продряпувати вдалий етюд, добре подумайте. Бо виправлення роботи після цього будуть уже неможливі.

М’якою гумкою теж можна видалити частину фарби, вона більш делікатна, і дозволяє контролювати процес. Гумку рухайте в одному напрямку, щоб не пошкодити папір. Хоча жорсткою гумкою (для ручок) теж можна протерти дірку.

Акварель легко змивається водою. Деякі фарби змиваються краще, інші – гірше (пам’ятайте, що перший шар фарби змивається найгірше). Найчистіше можете змити під струменем води, однак майте на увазі, що результат може бути дещо непередбачуваним, так як вода може розтектися куди не слід. Гарних результатів досягнете, змочуючи потрібну ділянку роботи,а потім вибираючи зайву фарбу чистою ганчіркою. Для змивання зручно користуватись ватними тампонами. Один із них намочіть і ним змивайте зайве на етюді, сухим тампоном просушіть цю ділянку.

Домашня практична робота №4: виконайте з натури 4 замальовки домашніх тварин і птахів (формат А-4, акварель, гуаш).

Література

  1. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-       М. – 2007. – С.60-61, 30-31.
  2. Солом’яний В.Ф. Вчіться малювати. 6 клас. – С.33-39.
  3. Вильчинский М.П. Учитесь рисовать. 7 класс. – С.25-33

Питання до самоконтролю

  1. Які деталі живописного етюду можна виявити за допомогою прийомів продряпування та
  2. промивання?
  3. Які особливості прийому продряпування слід враховувати для успішного виконання роботи?
  4. Як можна видалити зайву фарбу з етюду за допомогою гумки?
  5. Як можна відкрити біле по вологому в акварельному етюді?

Тема 5. Натюрморт з опудалом «біле на білому»

Практична робота №21: виконайте етюд натюрморту з опудалом, збагачуючи кольори натури, використовуючи повний спектр палітри, спосіб роботи «по вологому», заливками.

Матеріали: папір, картон, гуаш . Формат А-2.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація.
  4. Заключний етап, узагальнення.

Література

  1. Солом’яний В.Ф. Вчіться малювати. 6 клас. – С.33-39
  2. Вильчинский М.П. Учитесь рисовать. 7 класс. – С.25-33
  3. Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.-   М. – 2006

Питання до самоконтролю

  1. Яка форма лежить в основі зображення птаха?
  2. У якій послідовності слід зображувати чучело птаха?
  3. Якими способами можна передати фактуру пір’я, хутра?

Тема 6. Декоративний натюрморт

Практична робота №22: виконайте декоративне рішення натюрморту з опудалом «під матеріал» – вишивку, ткацтво, вітраж, мозаїку тощо.

Матеріали: папір, картон, гуаш. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Творчий пошук, ескіз кольоровими олівцями.
  2. Робота в матеріалі, заключний етап.

Студент повинен знати
- послідовність пластичної побудови тіла тварин і птахів;
- способи виявлення дрібних деталей, полисків за допомогою продряпування, промивання, ластику.
Студент повинен уміти:
- збагачувати кольори натури, використовуючи повний спектр палітри;
- пов’язувати зображення основних об’єктів етюду з середовищем і фоном;
- передавати видимий колір предметів, враховуючи вплив освітлення і оточуючого середовища;
- стилізувати зображення натюрморту засобами живопису;
- висвітлювати деталі етюду продряпуванням, пензлем, ластиком.

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №20-22; оцінка за домашню практичну роботу №4;оцінка за самостійну роботу №8.

Розділ V. Пейзаж

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №5

Тема 7. Основні закони зображення краєвиду

Вибір об’єкта зображення краєвиду. Особливості композиції краєвиду. Перспектива у пейзажі. Вплив освітлення на видимий колір у пейзажному етюді.

Особливості малювання відображень у воді.    

Практична робота № 23: виконайте 2 етюди елементів краєвиду: замальовки з натури дерев, кущів, групи каміння, неба, квітів тощо; пейзажний етюд «на стан природи» з пам’яті та уяви.

Матеріали: папір, акварель,сіль Формат А-4.

Методичні поради до виконання практичного завдання

В етюді на стан природи необхідно впіймати і відтворити кольорове і світлове багатство природи. Аквареллю такий етюд виконуйтеalapruma –по вологому за один сеанс. Ця техніка передбачає роботу без наступних змін, кожну деталь починайтеі закінчуйте в один прийом, потім прописуйте наступну деталь і так до завершення. Всі фарби берітьвідразу в повну силу тону і кольору. Пейзаж пишіть вільно в кольорі, без попередньої прорисовки олівцем. Межі акварельних мазків, які м’яко переходитимуть одна в одну створюючи ілюзію чудового світлоповітряного середовища. Такий метод особливо доречний в живописі пейзажних етюдів з натури, коли нестійкий стан природи примушує поспішати. Аквареллю цікаво працювати на одному диханні.

Перед початком роботи губкою чи вологим пензлем папір з двох боків змочіть водою. Для уповільнення висихання під основу можна покласти вологу тканину. Папір під час роботи повинен бути добре натягнутим на планшет, якщо ж його поверхня буде нерівною, то фарба збиратиметься у заглибинах, а після висихання утворюватимуться глухі темні плями. Вологість паперу пом’якшить межі мазків. Починайте писати після того, як папір рівномірно зволожиться і на поверхні не буде зайвої води. Різний нахил планшета дозволить регулювати потьоки фарби, отримувати потрібні живописні ефекти. Пишіть зверху, з неба, попередньо визначивши основні кольорово-тональні відношення. Підбирайте відповідні відтінки кольору на палітрі, основні відношення беріть в повну силу. Метод alapruma не передбачає багаторазових нашарувань, що дозволяє зберегти свіжість і чистоту фарб.

Білила не використовуйте, їх роль виконує папір, який просвічує через шар фарби. Поки мазок не висох, поряд з ним кладіть другий. який легко торкнеться сусіднього. Якщо треба внести зміни, робіть це по вологому шару. Поки акварель не висохла, змийте чи зніміть чистим пензлем занадто залиті місця, не бажані нашарування фарби.

Пропишіть передній план, деталі.

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С. 177-181
  2. Художественный совет. – №4. – 2001. – С.32-34
  3. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007. – С.60-61, 30-31

Питання до самоконтролю

  1. Як правильно обрати об’єкт зображення краєвиду?
  2. Які особливості компоновки зображення пейзажу слід враховувати початківцям?
  3. Які особливості підготовчого малюнка краєвиду?
  4. З чого потрібно починати роботу над пейзажем в кольорі, які особливості фарб враховувати?
  5. Які особливості малювання відображень у воді?

Тема 8. Пленер. Короткотермінові етюди. Сіль

Практична робота №24: виконайте 6 етюдів елементів краєвиду: замальовки дерев, кущів, групи каміння, неба, квітів тощо з натури.

Матеріали: папір, картон, гуаш, акварель. Формат А-4, А-3.

Методичні поради до виконання практичного завдання

Сіль добре вбирає вологу фарбу, залишаючи світліші ділянки, розводи. За допомогою присипання вологої фарби крупною сіллю можна цікаво написати серединку квітки, квітучі луки тощо. Планшет тримайте горизонтально. Поверхня плями повинна бути вологою. Кристалики солі повинні потрапити на вологий, але не мокрий шар фарби. Розмір і форма висвітлених плям залежить від розмірів і форми крупинок. Видимий результат проявиться не відразу, оцінити ефект можна буде тільки після повного висихання фарби, присипаної сіллю. Після повного висихання видаліть кристали солі.

Зверніть увагу на те, що , якщо фарба буде надто рідкою, то сіль може розчинитися і ефекту не вийде. Результат використання солі завжди непередбачуваний, тому варто спочатку зобразити деталі з використанням солі, а потім – решту. В іншому випадку можете зіпсувати готову роботу.

Література

  1. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-   М. – 2007. – С.60-61, 30-31
  2. Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.-   М. – 2006

Питання до самоконтролю

  1. Як зберігати папір у вологому стані тривалий час?
  2. Які кольорові ефекти можна створити за допомогою солі?

Тема 9. Довготривалий живописний пейзажний етюд. Робота сухим пензлем, набризкування.

Практична робота №25: виконайте з натури пейзажний етюд гуашшю, враховуючи вплив часу доби та стан природи на їх колорит, комбінуючи прийоми роботу гуашшю по вологому, сухим пензлем, набризкуванням.

Матеріали: папір, картон, гуаш. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Розміщення елементів зображення на аркуші, лінійний рисунок.
  2. Перше прописування основних об’єктів зображення: дальні плани, небо, вода.
  3. Робота в кольорі, поступове насичення кольором ближніх планів.
  4. Заключний етап. Прописування найтемніших ділянок. Кольорові акценти.

Методичні поради до виконання практичного завдання

Рисунок має бути бездоганним, бо він визначає якість роботи. В підготовчому малюнку розмістіть предмети на своїх місцях, візьміть правильні інтервали між ними, врахуйте розміри першого і дальніх планів, перевірте їх перспективні скорочення. У дерев на передньому плані промалюйте найхарактерніші вигини стовбура і ті гілки, які визначають породу дерева. На дальніх планах намітьте загальну форма крон дерев і основні плями світла і тіні.

Починаючи працювати фарбами , перш за все визначте силу тону і колір основних об’єктів: неба, землі, води, аж потім доводьте етюд до закінченого стану.

Пишіть етюд в один і той же час доби, при однаковому освітленні протягом 2-2,5 годин за сеанс. Бо колористична характеристика предметів і об’єктів пейзажу значно змінюється вранці, вдень і ввечері. Натура в тіні дерев, в тіні високого паркану теж має неоднакову кольорову гаму споріднених відтінків. У першому випадку все освітлюється зеленкуватим відтінком, в другому – синім від неба.

В пейзажі повітряна перспектива більше помітна, ніж в натюрморті. Далі вкриті легким синюватим маревом, слабшає насиченість їх кольору, зменшується контрастність, детальність. Справжні кольори предметів ми бачимо лише зблизька. Не можна писати предмети дальнього плану так же чітко івиразно, яскраво і контрастно, як предмети переднього плану.

Пам’ятайте, що в натурі не існує однакового кольору, який би на папері можна було відобразити однією фарбою. Кожний колір передається в живописі багатством різноманітних кольорових відтінків: сніг жовтуватий, блакитний, рожевуватий; небо синє, фіолетове, чорно-блакитне, блакитно-біле; зелень жовто-зелена, смарагдова, кольору морської хвилі тощо. Але ж не забувайте і про те, що якими б різноманітними не були кольори пейзажу, колір освітлення, загальний тон присутні на всіх об’єктах і всі фарби підпорядковуються йому.

Робота сухим пензлем – прекрасний прийом для зображення трави, квітів, чи листя дерев.Сухим пензлем працюйте лише по фарбованій поверхні, і ніколи по чистому аркушу картону. Для роботи обирайте пензлі із жорсткою щетиною, наберіть небагато фарби, зайву фарбу видаліть об аркуш паперу. Великі деталі зображуйте великими пензлями, дрібні – меншими. Сухим пензлем ви можете зобразити гілки дерев і кущів – рухом згори вниз, траву – рухом знизу вгору, квіти чи дрібне листя – торцюванням.

За допомогою набризкування фарби з пензля із жорсткої щетини на сухий чи зволожений аркуш паперу також можна створити цікаві ефекти: зобразити квіти , пісок, тремтливе листя дерев, каміння тощо. Наберіть фарбу на жорсткий пензлик і струсіть з неї фарбу на малюнок. Для цього легко постукайте одним пензлем об інший. Цікавий ефект можете отримати, якщо набризкаєте фарбу на частково вологу поверхню. В цьому випадку фарба розтечеться нерівномірно. Ефектно виглядають різнокольорові бризки як на сухій, так і на вологій поверхні.

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С. 177-181
  2. Художественный совет. – №4. – 2001. – С.32-34
  3. Шматова О. Самоучитель по рисованию гуашью.- М. – 2006, с.44-42.                                                  

Питання до самоконтролю

  1. В чому полягає основна відмінність у роботі над короткотерміновим і довготривалим
  2. пейзажним етюдом ?
  3. В чому полягає різниця у зображенні предметів переднього плану і дальніх планів?
  4. Які деталі можна передати у пейзажному етюді за допомогою сухого пензля, як саме?
  5. Які деталі можна передати у пейзажному етюді за допомогою набризкування, поясніть технологію його виконання ?
  6. Що таке «колорит»?
  7. Як впливає колір освітлення на видимий колір предметів та на колорит пейзажного етюду?
  8. Як впливає повітряна перспектива на видимий колір предметів?

Студент повинен знати:
- основні закони зображення краєвиду;
- особливості впливу повітряної перспективи на видимий колір предметів;
- особливості впливу часу доби на колорит пейзажного етюду;
- особливості малювання відображень у воді;
- способи використання солі, набризкування,штампів, роботи сухим пензлем для створення живописних ефектів.
Студент повинен уміти:
- виконувати довготривалі етюди краєвидів,застосовуючи прийоми роботи по вологому,
«аль прима», лесировками;
- виконувати односеансні етюди краєвидів у техніці по вологому, «аль прима»;
- збагачувати кольори натури, використовуючи повний спектр палітри;
- передавати фактуру трави,дерев,квітів за допомогою солі, сухого пензля, набризкування, штампів.

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №23-25; оцінки за самостійні роботи №6,7.

Складові семестрової оцінки:оцінки за навчальні модулі №3,4,5; оцінка за семестровий перегляд; бали заохочень та стягнень.

Розділ VІ. Інтер’єр

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №6

Тема 1. Натюрморт в інтер’єрі

Практична робота №26: виконайте етюд натюрморту в інтер’єрі.

Матеріали: папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення.

Методичні порадидо виконання практичного завдання

Етюди натюрморту в інтер’єрі є перехідним етапом до етюдів інтер’єру. Пам’ятайте, що великі предмети не можна малювати з близької відстані. Наприклад, подіум з натюрмортом не ближче ніж 2,5-3 м. При зображенні подіуму слід спиратися на кубоподібні форми, з цього й починайте побудову. Спочатку визначте опорну площину, потім вертикальні ребра куба, потім верхню площину і спинку чи інші конструктивні деталі, складки драпіровки.

Кольорово-тональні завдання вирішуйте так: спочатку пропишіть великі тіні, потім поступово виявіть великі складки, згодом – дрібніші. Працюючи аквареллю, поєднуйте різні способи письма – по вологому, по сухому, поступово насичуючи етюд. Світлі і темні місця порівнюйте по світлоті і кольору. Великі предмети і площини прописуйте пензлями більшого розміру.    

Домашня практична робота №5: виконайтеетюд інтер’єру (формат А-3, акварель, гуаш).

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.55-60
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.41-49
  3. Смирнов С.Г. Сольовьёв А.С. Начинающему художнику. – С.14
  4. Школа изобразительного искусства. Т.2. – С.31-33

Питання до самоконтролю

  1. Навички зображення яких геометричних форм допоможуть у малюванні меблів?
  2. Для чого користуються рамкою-видошукачем?

Тема 2. Інтер’єр.

Практична робота №27: виконайте етюд інтер’єру.

Матеріали: папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація .
  4. Узагальнення.

Література                                                    

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.55-60
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.41-49
  3. Смирнов С.Г. Сольовьёв А.С. Начинающему художнику. – С.14
  4. Школа изобразительного искусства. Т.2. – С.31-33

Питання до самоконтролю

  1. Які знання про перспективу допоможуть успішно виконати етюд інтер’єру?
  2. Які особливості впливу освітлення на зображення слід враховувати при малюванні інтер’єру?
  3. Назвіть етапи зображення інтер’єру?

Тема №3. Декоративна композиція на вибрану тему

Практична робота №28: виконайте декоративну композицію на вибрану тему

Матеріали: Гуаш, картон, акварель, папір, аплікація, колаж тощо. Формат А-3.

  • Орієнтовний перелік тем:
  • Моє місто. Гадяч – гетьманська столиця.
  • Музика. Пісня.
  • Ранок. День. Вечір. Ніч .
  • Пори року.
  • Кохання Пристрасть.
  • Стихії.
  • Сни. Метаморфози.
  • Голодомор. Чорнобиль. Війна.
  • Захід. Схід.
  • За мотивами творчості українських письменників та поетів.

Послідовність виконання роботи:

  1. Вибір теми, сюжету .
  2. Творчий пошук прийомів, матеріалів, кольорових сполучень, ескіз кольоровими олівцями.
  3. Робота в матеріалі, заключний етап.

Студент повинен знати:
- основні закони зображення інтер’єрного простору в живописі;
- способи декоративного спрощення натури.
Студент повинен вміти:
- передавати кольорові і тональні відношення в зображенні інтер’єру;
- бачити і передавати зміну кольорів у просторі;
- інтерпритувати реалістичні образи у декоративні зображення засобами живопису.

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №26-28;

оцінка за самостійну роботу №9; оцінка за домашню практичну роботу №5.

Розділ VІІ. Голова людини

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №7

Тема 4. Етюд гіпсової голови. Гризайль

Практична робота №29 виконайте етюд класичної гіпсової голови у техніці «гризайль».

Матеріали: папір, акварель. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз тонових відношень натури і робота в тоні.

Методичні порадидо виконання практичного завдання

Зображуючи гіпсову модель голови людини, суворо дотримуйтесь точних пропорцій форм. Найменша помилка у розмірах приведе до спотворення загальної будови голови. Тому в підготовчому малюнку правильно закомпонуйте зображення, побудуйте загальні пропорції, визначте поворот чи нахил голови.

Зосередьте свою увагу на роботі в тоні. Роботу ведіть від загального до деталей, від великих площин до менших. Спочатку визначте тонові відношення головних площин, потім виліпіть деталі мазком, в кінці роботи узагальніть зображення.

Домашня практична робота №6: виконайтепо 2 замальовки різних частин обличчя (формат А4, А-3,акварель, гуаш)

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.71-82
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.81-85
  3. Смирнов С.Г. Сольовьёв А.С. Начинающему художнику. – С.31-42
  4. Ли Н. Голова человека. Основы учебного академического рисунка. С.117-138
  5. Аксенов К.Н. В помощь начинающему художнику-оформителю. – С.89-96, 107-108

Питання до самоконтролю

  1. Як правильно закомпонувати зображення голови на аркуші паперу?
  2. В якій послідовності слід зображувати голову?
  3. На чому слід зосередитись, виконуючи малюнок голови у техніці «гризайль»?

Тема 5. Натюрморт з класичною головою

Практична робота №30: виконайте етюд натюрморту з класичною гіпсовою головою.

Матеріали: картон, гуаш. Формат А-2.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури, підмальовок.
  3. Робота в кольорі, деталізація.
  4. Заключний етап, узагальнення

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.71-82
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.81-85
  3. Смирнов С.Г. Сольовьёв А.С. Начинающему художнику. – С.31-42
  4. Ли Н. Голова человека. Основы учебного академического рисунка. С.117-138
  5. Аксенов К.Н. В помощь начинающему художнику-оформителю. – С.89-96, 107-1

Питання до самоконтролю

  1. Як утворюються кольорові рефлекси на поверхні гіпсової голови?
  2. Чому, виконуючи підготовчий малюнок під етюд гуашшю, не слід промальовувати дрібні деталі, а необхідно зосередитись на конструктивній побудові голови?
  3. Яку роль відіграє фон у живописному етюді?

Тема 6. Пленер. Етюди архітектурних об’єктів в оточенні пейзажу. Робота мастихіном

Практична робота №31: виконайте пейзажний етюд; передайте характер та особливості архітектурних об’єктів, використовуючи засоби лінійної та повітряної перспективи. Застосовуйте різноманітні прийоми роботи аквареллю, прийом роботи мастихіном.

Матеріали: Акварель, папір, мастихін. Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Вибір об’єкту пейзажу. Компоновка на аркуші, лінійний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі, деталізація і узагальнення

Методичні порадидо виконання практичного завдання

Живопис аквареллю можна створювати не тільки пензлями, а й мастихіном. Мастихін

Входить в набір художника, який працює олійними фарбами. Спробуйте працювати мастихіном по акварелі. Мастихіном ви зможете створювати чудові ефекти, схожі на скелі, каміння, воду, хвилі тощо. З його допомогою ви можете зобразити споруди, дерева, кору, квіти та інші рослини.

Для цього тримаючи планшет горизонтально чи під невеликим кутом, нанесіть на папір шар фарби, і, поки вона не висохла, проведіть по ній мастихіном. Так ви зрушите фарбу, аж оголиться папір. Шар фарби може бути різної вологості: чим довше фарба знаходиться на папері, тим більше вона всотується, і сліди від мастихіна стають темнішими. Для створення цікавих ефектів мастихін спробуйте рухати під різними кутами і у різних напрямках. Майте на увазі, гори і дерева створюються різними рухами мастихіна.

Малюйте з натури чи з фотографій. Давіть на мастихін злегка, бо інакше може вийти продряпування. На зернистому папері сліди мастихіна схожі на сліди від акварельних олівців.

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.63-70,177-180
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.124-131
  3. Шматова О. Самоучитель по рисованию акварелью.-       М. – 2007. – С.58

Питання до самоконтролю

  1. Як за допомогою лінійної та повітряної перспективи можна передати простір у пейзажному етюді?
  2. Як за допомогою мастихіна можна передавати фактурні поверхні (скелі, каміння, кора дерев тощо)у пейзажному етюді?

Студент повинен знати:
- послідовність кольорово-тонального зображення голови людини;
- способи передачі простору та видимого кольору архітектурних об’єктів засобами живопису;
- способи роботи мастихіном.
Студент повинен вміти:
- передавати форми і об’єми голови людини тоном, кольором, і мазком;
- передавати простір та зображувати фактурні поверхні (цегляну чи кам’яну кладку) засобами живопису;
- створювати за допомогою мастихіна зображення скель, каміння, кори дерев тощо.

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №29-31; оцінка за домашню практичну роботу №6; оцінка за самостійну роботу №10

Складові семестрової оцінки:оцінки за навчальні модулі №6,7; оцінка за семестровий перегляд; бали заохочень та стягнень.

Розділ VІІІ. Технологія живопису олійними фарбами

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №8

Тема 1. Способи і прийоми нанесення олійних фарб

Практична робота №32: виконайте навчальну копію етюду натюрморту олійними фарбами.

Матеріали: ДВП, олійні фарби. Формат 20х30, чи 30х30 см

Послідовність виконання роботи:

  1. Підготовка основи.
  2. Малюнок. Підмальовок.
  3. Робота фарбами.

Література

  1. Руиссинг Х. Полный курс масляной живописи.- С.13-43
  2. Как писать масляными красками. Начинающему художнику.- С.3-32
  3. Школа изобразительного искусства, т.1 – С.53-65

Питання до самоконтролю

  1. Яке обладнання та інструменти використовують для олійного живопису?
  2. Як підготувати основу під олійний живопис?
  3. Які розчинники використовують під олійний живопис?
  4. Які способи нанесення олійних фарб ви знаєте?
  5. Яке значення має колір ґрунту для живописного етюду олійними фарбами?

Тема 2. Простий натюрморт в умовах природного освітлення

Практична робота №33: виконайте з натури етюд натюрморту в умовах природного освітлення .

Матеріали: ДВП, олійні фарби. Формат 30×40, 30×30 см

Послідовність виконання роботи:

  1. Малюнок. Підмальовок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі. Заключний етап.

Література

  1. Руиссинг Х. Полный курс масляной живописи.- С.13-43
  2. Как писать масляными красками. Начинающему художнику.- С.3-32
  3. Школа изобразительного искусства, т.1 – С.53-65
  4. Орел Л.О. Практичні поради з дисципліни «Живопис» до самостійного вивчення теми «Технологія живопису олійними фарбами».

Питання до самоконтролю

  1. Як впливає характер природного освітлення на видимий колір предметів у живописному етюді?
  2. Як прискорити процес висихання олійних фарб?
  3. Які способи нанесення олійних фарб ви знаєте?

Тема 3. Пейзаж з відкритою лінією горизонту: зображення води і неба

Практична робота №34: виконайте пейзажний етюд ( з пам’яті та уяви , користуючись фотографіями) з відкритою лінією горизонту.

Матеріали: ДВП, олійні фарби. Формат 30 x 60 см

Послідовність виконання роботи:

  1. Малюнок. Підмальовок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі.
  4. Заключний етап.

Література

  1. Руиссинг Х. Полный курс масляной живописи.- С.13-43
  2. Как писать масляными красками. Начинающему художнику.- С.3-32
  3. Школа изобразительного искусства, т.1 – С.53-65
  4. Орел Л.О. Практичні поради з дисципліни «Живопис» до самостійного вивчення теми «Технологія живопису олійними фарбами».

Питання для самоконтролю

  1. Що в живописному етюді зображують темнішим: небо чи воду?
  2. Які особливості композиції краєвиду слід враховувати при зображенні пейзажного етюду7
  3. Як підготувати основу та які речовини можна додати у фарбу, щоб етюд олійними фарбами був блискучим, глянцевим?                        

Студент повинен знати:
- про вимоги до матеріалів та інструментів для олійного живопису;
- про способи і прийоми нанесення олійних фарб.
Студент повинен вміти:
- змішувати і наносити олійні фарби, збагачуючи палітру новими відтінками кольорів;
- передавати об’єм предметів світлотінню і кольором, характером мазка;
- передавати стан природи і освітлення у краєвиді.

Складові модульного оцінювання:оцінювання аудиторних практичних робіт №32-34; оцінки за самостійні роботи №11-12; оцінка за взаємоаналіз виконаних студентами практичних робіт

Параметри оцінювання практичних робіт з живопису.

  1. Рівеньволодіння технічними прийомами роботи аквареллю, гуашшю.
  2. Правильність компоновки зображення, конструктивної побудови, пропорції предметів, перспективне скорочення форми у просторі.
  3. Рівень уміння передавати об’єм кольором, характером мазків, тоном.
  4. Рівень уміння знаходити загальні кольорові відношення між предметами та фоном; передавати простір,враховуючи явища повітряної перспективи.
  5. Завершеність виконання роботи.

Параметри оцінювання аналітичних навичок студентів:

  1. Професійна компетентність, логічність, самостійність.
  2. Точність, повнота, впевненість інтонації.
  3. Тактовність, об’єктивність.
  4. Уміння робити висновки.
  5. Словниковий та професійний термінологічний запас.

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №9

Тема 4. Етюд голови людини

Практична робота №35: виконайте з фотографії етюд голови людини.

Матеріали: папір, картон, гуаш, акварель. Формат А-2.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Аналіз кольорових відношень натури і перше прописування.
  3. Робота в кольорі. Деталізація і узагальнення.

Методичні порадидо виконання практичного завдання

Починайте роботу в кольорі з найтемніших ділянок натури. Порівнюйте напівосвітлені місця голови з тінями – так ви зможете знайти напівтіні, ступінь світлоти освітлених частин. На колір обличчя суттєво впливають кольори стін, одягу, оточуючого середовища. Зазвичай, «тілесний» колір обличчя приймає відтінок (теплий ми холодний), протилежний кольорам оточення. Наприклад, якщо фон блакитний , то колір обличчя – теплий, і навпаки.

Саме тому, зображуючи голову людини, шукайте кольорові відношення та зв’язки з оточуючими предметами та фоном. Слідкуйте за тим , щоб кольорові рефлекси були не локальними, а м’якими, умовними сумішами.

Домашня практична робота №7: виконайте етюд голови натурника (формат А-3, акварель, гуаш).

Література

  1. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты. – С.71-82
  2. Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – С.81-85
  3. Смирнов С.Г. Сольовьёв А.С. Начинающему художнику. – С.31-42
  4. Ли Н. Голова человека. Основы учебного академического рисунка. С.117-138
  5. Аксенов К.Н. В помощь начинающему художнику-оформителю. – С.89-96, 107-108
  6. Хамм Д. Как рисовать голову и фигуру человека.- С.7-44                        

Тема 5. Етюд голови людини. Декоративне рішення

Практична робота №36: виконайте стилізоване зображення голови людини плакатним способом у 4 тони, межі тонів жорсткі.

Матеріали:  картон, гуаш . Формат А-3.

Послідовність виконання роботи:

  1. Компоновка на аркуші, лінійно-конструктивний малюнок.
  2. Визначення тонових градацій: світла, тіні, напівтонів, рефлексів.
  3. Підготовка палітри з 4 відтінків кольору.
  4. Робота фарбами.

Література

Аксенов К.Н. В помощь начинающему художнику-оформителю. – С.65-69, 114-131.

Тема 6. Пейзаж з елементами архітектури

Практична робота №37: виконайте пейзажний етюд з елементами архітектури (з пам’яті, користуючись фотографією).

Матеріали: ДВП, олійні фарби. Формат 30 x 60 см

Послідовність виконання роботи:

  1. Малюнок, підмальовок.
  2. Робота в кольорі.
  3. Заключний етап. Узагальнення.

Література

  1. Руиссинг Х. Полный курс масляной живописи.- С.13-43
  2. Как писать масляными красками. Начинающему художнику.- С.3-32
  3. Школа изобразительного искусства, т.1 – С.53-65

Студент повинен знати:
- способи декоративного спрощення зображення голови людини;
- послідовність кольорово-тонального зображення голови людини.
Студент повинен вміти:
- передавати простір та зображувати фактурні поверхні (цегляну чи кам’яну кладку) засобами олійного живопису;
- передавати стан природи і освітлення у краєвиді.
- передавати форму і об’єми голови людини тоном, кольором і мазком;
- стилізувати зображення голови людини

Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт №35-37; оцінка за домашню практичну роботу №7; оцінка за самостійну роботу №13 ; оцінка за взаємоаналіз виконаних студентами практичних робіт.

Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі №8,9; оцінка за семестровий перегляд; бали заохочень та стягнень.