Основи кольорознавства (методичні поради до самостійної роботи)

САМОСТІЙНА РОБОТА №1

ТЕМА: Кольоровий круг. Тепла і холодна гама.

Практичне завдання : Виготовити 18-ступінний кольоровий круг і написати назви кольорів.

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:

  1. На аркуші паперу формат А3 намалювати коло d 15см, поділити його на 18 секторів.
  2. Кольори, які використані для 6-ступінного кола : червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий, розташувати в крузі так, щоб з кожної сторони залишилося по два вільних сектора.
  3.  У кожному з цих секторів створити градації переходу між кожною з послідовних пар кольорів цього круга.
  4. Написати назви кольорових тонів.

Методичні рекомендації:

Кольорове коло на 18 тонів зручне тим, що створює умови для назви градації кольорів за певною системою. Воно утворюється введенням двох градацій між кожною парою кольорів 6-ступінного кола. Ці  градації отримують подвійну назву, наприклад: жовто-зелений, зелено-жовтий. Причому другий прикметник у назві вказує на колір, до якого градація розташована ближче. Як основне забарвлення. А перший прикметник вказує на відтінок другого кольору, від якого градація розташована далі.

колір 1    Зразок поділу колірного круга на 18 секторів

 

 

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА №2

Тема: Контраст і нюанс кольору. Засоби підсилення контрасту.

Практичне завдання : Створити композицію побудовану на нюансі за світлістю і насиченістю, але контрасті за кольором. Кількість кольорів 3-5.

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:

  1. Придумати композицію до роботи, це може бути малюнок, орнамент для оздоблення любої ужиткової речі  (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
  2. Вибрати кольори, які будуть контрастувати між собою за кольором (наприклад: жовтий, синій, червоний).
  3. Способом затемнення чи висвітлення «чистого» кольору створити градації цих кольорів. Підібрати їх один до одного, так щоб вони перебували між собою в нюансі за світлістю і насиченістю, але контрасті за кольором.
  4. Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
  5. Приклеїти їх.
  6. Оформити роботу в рамку і підписати.

Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.

Методичні рекомендації:

Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.

Кольоровий тон, світлість, насиченість – це базові характеристики кольору. (Будь які зміни однієї з характеристик призводить до зміни кольору).

Кольоровий тон – це характеристика кольору, що відображає різницю у забарвленні кольорів. (Художники називають цю ознаку просто кольором).

Світлість (яскравість) – це характеристика кольору, що відображає його відмінність від чорного або білого кольору, яку отримуємо шляхом вибілювання чи затемнення «чистого» кольору.

 Насиченість – це характеристика кольору, що відображає його відмінність від сірого кольору такої ж світлості

Кольоровий контраст – це міра, в якій відрізняються кольори за основними характеристиками:  кольоровим тоном, світлістю і насиченістю.

Зколір 2разок композиції

 

 

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА №3

Тема: Гармонія кольору. Монохромні гармонії.

Практичне завдання: Створити однотонну гармонію – де основний колір є акцентом або фоном, а всі інші перебувають з ним у великому контрасті за світлістю і в малому між собою.

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:

  1. Придумати композицію до роботи, це може бути малюнок до любої ужиткової речі  (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
  2. Вибрати основний колір, який буде фоном або акцентом композиції.
  3. Підібрати до нього другорядні кольори (градації основного кольору), що перебуватимуть між собою в малому контрасті за світлістю і в великому – з основним кольором.
  4. Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
  5. Приклеїти їх.
  6. Оформити роботу в рамку і підписати.

Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.

Методичні рекомендації:

Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.

Однотонні гармонії побудовані на одному головному кольорі. Це гармонії, в яких всі кольори являють собою градації початкового кольору за світлістю або насиченістю. Ці гармонії будуються на основі монохроматичних кольорів.

Монохром – зображення виконане відтінками одного кольору.

Гармонійність поєднань в однотонних гармоніях залежить від контрасту за світлістю. При використанні великого контрасту за світлістю виникає враження контрастної гармонії, малого – гармонії нюансної.

колір 3 Зразок композиції

 

 

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА №4

Тема: Полярні гармонії. Тріади.

Практичне завдання: Створити:  полярну гармонію – де основний колір є акцентом або фоном, а всі інші перебувають з ним у великому контрасті за кольором.

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:

  1. Придумати композицію до практичного завдання, це може бути орнамент до любої ужиткової речі  (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
  2. Вибрати основний колір, який буде фоном або акцентом композиції.
  3. Підібрати до нього другорядні кольори (доповняльні кольори), що перебуватимуть між собою в малому контрасті за кольором і в великому –

з основним кольором.

  1. Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
  2. Приклеїти їх.
  3. Оформити роботу в рамку і підписати.

Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.

Методичні рекомендації:

Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.

Полярні гармонії. Вони побудовані на співставленні двох доповняльних кольорів, які утворюють дві однотонні гармонії.

            Доповняльні кольори – це ті, що лежать у кольоровому крузі на кінцях діаметру.

Однотонні гармонії – це гармонії, в яких всі кольори являють собою градації початкового кольору за світлістю або насиченістю.

Початковим етапом формування гармонійних поєднань в будь якій композиції є виділення основних, другорядних, допоміжних і акцентних кольорів. Один і той же колір в одній ситуації може бути основним, в іншій – допоміжним. Основний колір може виконувати роль акценту. Здебільшого до основних відносять кольори, що займають більшу площу в композиції – фон, великі елементи.

Один з основних кольорів вважають початковим. Від нього починають вибір кольорової гармонії. Тому за нього приймають колір, який відповідає центру композиції, або фон.

Другорядні кольори підпорядковуються основним і часто є їх градаціями. Другорядні кольори можуть суттєво змінити враження від композиції.

Допоміжні кольори служать для збагачення композиції, але не змінюють його загального характеру.

Акцентні кольори вживають в малих кількостях і вони завжди мають найбільшу насиченість або контраст з іншими кольорами композиції. Переважно використовується як акцентний, лише один колір, рідко два (коли один з них виступає як контур). Використання акцентного кольору для контуру – це один з способів досягнення контрастної кольорової гармонії.

колір 4Зразок композиції