Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальності 5.02010401 «Народна художня творчість» спеціалізації «Народне пісенне мистецтво»
Розробник – О.В.Скляр, спеціаліст вищої категорії
Iсеместр
Навчальний модуль № 1
Початковий етап :
- Вивчити назви октав,відтворювати звуки на клавіатурі фортепіано.
- Сольмізація музичних прикладів.
- Читання з нот простих мелодій з рахунком у голос.
- Вправи з вироблення навичок виконання на фортепіано музичних прикладів штрихами legato,nonlegato,staccato.
Самостійна робота:читання нот з аркуша, дотримуючись правильного виконання зазначених штрихів.
Література: збірник Б.Милича «Маленькому піаністу»№№1,2,5,6,7,8,9,10,12.
Студент повинен знати:
Визначення:
– термінів та понять: скрипковий ключ, басовий ключ, метр, метрична доля, розмір, такт, ритм, дієз,бемоль, сольмізація, октава, аплікатура, темп, динаміка, штрихи.
– штрихів: legato,non legato,staccato,
– динамічних відтінків: Forte,piano,mezzo forte,mezzo piano,diminuendo,crescendo,
– музичних темпів: Largo,Lento,Adagio,Grave, Allegro,Vivo,Presto,Andante,Andantino,Moderato,Sostenuto,Allegretto
Студент повинен вміти:
– Знайти і відтворити на клавіатурі ноти.
– Сольмізувати одноголосні мелодії;
– Прочитати з нот одноголосні мелодії;
– Продемонструвати виконання штрихів:legato,nonlegato,staccato на прикладі гами C – dur.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, самостійна робота.
МКР № 1 (виконання тесту).
Термін проведення: 6-й тиждень.
Навчальний модуль № 2
- Вивчення гам C-dur,a-moll, G-dur, e- moll (прямий рух на 2-і октави).
- Вивчення етюда.
- Вивчення однієї п’єси з програми семестру.
- Вивчення другої п’єси з програми семестру.
- Вивчення ансамблю.
- Повторення музичних термінів та понять( див.модуль № 1).
- Вивчення музичних термінів: marcato, marcando, leggiero, espressivo, dolce, ace- lerando, allargando.
Самостійна робота: читання нот з аркуша
Література: зб. Б.Милича «Маленькому піаністу» №№ 1- 12 (IIрозділ).
Студент повинен знати:
– визначення поняття «етюд», «ансамбль»;
– короткі відомості про композиторів,твори яких виконуються студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконання гам в темпі andante.
– виконати напам’ять етюд;
– виконати напам’ять дві різнохарактерні п’єси;
– виконати ансамбль;
– читати з аркуша.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, самостійна робота (перевірка завдання на індивідуальних заняттях).
Контрольний урок № 1:
- Виконати гами C- dur, a- moll.
- Виконати етюд.
- Виконати п’єсу.
- Знати музичні терміни (див. модуль № 1).
Контрольний урок № 2:
- Виконати гами G- dur, e- moll.
- Виконати п’єсу.
- Виконати ансамбль.
- Знати музичні терміни.
Термін проведення: к/у № 1 – 11-й тиждень; к/у № 2 – 16-й тиждень.
IIсеместр
Навчальний модуль №3
Вивчення музичних термінів: molto, alla, all, alla Marcia, alla polacca, a poco a poco.
Самостійна робота: вивчення п’єси ( з рекомендованого переліку музичних творів та за планом вивчення п’єси самостійно див. додаток).
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять та в характері п’єсу, вивчену самостійно;
– визначити темп та тональність п’єси;
– виконати правильно штрихи та динамічні відтінки вказані в п’єсі;
– підібрати аплікатуру, згідно основних принципів;
– проаналізувати мелодичну лінію.
Модульна контрольна робота № 3.
- Виконати п’єсу, вивчену самостійно.
- Знати музичні терміни.
МКР № 3 – термін проведення: 5-й тиждень.
Навчальний модуль № 4
- Вивчення гам F-dur, d-moll, D-dur, h-moll(прямий рух на 2-і октави, тризвучні акорди, короткі арпеджіо).
- Вивчення етюда.
- Вивчення музичних термінів: assai, atempo, ritenuto, ritardando, rallentando.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– визначення поняття «етюд»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконанні гам в темпі an-dante;
– виконати основні штрихи, зазначені в етюді;
– дотриматись зазначеного темпу в етюді.
Модульна контрольна робота № 4
- Виконати гами F- dur, d- moll, D- dur, h- moll.
- Виконати напам’ять етюд.
- Знати музичні терміни.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання
МКР № 4 – термін проведення: 11-й тиждень.
Навчальний модуль № 5
- Вивчення поліфонічної п’єси.
- Вивчення ансамблю.
- Вивчення музичних термінів: adlibitum, conaffetto, con anima, animato, amoroso.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композиторів, твори яких виконуються студентом;
– визначення поняття «ансамбль», «поліфонія»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять поліфонічну п’єсу;
– виконати ансамбль.
Модульна контрольна робота № 5
- Виконати поліфонічну п’єсу.
- Виконати ансамбль.
- Знати музичні терміни, вивчені протягом Iта IIсеместрів.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання.
МКР № 5 – термін проведення: 21-й тиждень.
IIIсеместр
Навчальний модуль № 6
- Вивчення гам B-dur, g-moll, Es- dur, c- moll (прямий рух на 2-і октави, тризвучні акорди, короткі арпеджіо).
- Вивчення етюда.
- Вивчення п’єси.
- Вивчення музичних термінів: allsegno, sottovoce, appassionato, mоrendo, cantabile, Da capo al Fine, Dal segno al Fine, con moto.
Самостійна робота: читання з аркуша хорових партитур для однорідного чоловічого хору або ансамблю
Література: зб. М.Леонтовича «Хорові твори» стор.176-186
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композиторів, твори яких виконуються студентом;
– визначення поняття «етюд»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконанні гам в темпі mo- derato;
– дотримуватись правильного групування, рівності та якості звука при виконанні гам (акордів, арпеджіо);
– виконати напам’ять етюд;
– виконати в характері та напам’ять п’єсу;
– читати з аркуша хорові партитури.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання; самостійна робота (перевірка завдання на індивідуальних заняттях).
Контрольний урок № 1:
- Виконати гамиB- dur, g- moll.
- Виконати етюд.
- Знати муз. Терміни.
Контрольний урок № 2:
- Виконати гами Es- dur, c- moll.
- Виконати п’єсу.
- Знати музичні терміни.
Термін проведення: к/у № 1 – 5-й тиждень; к/у № 2 – 8-й тиждень.
Навчальний модуль № 7
- Вивчення поліфонічної п’єси.
- Вивчення ансамблю.
- Вивчення музичних термінів: forza, conforza, meno, menomosso, subito.
Самостійна робота: читання з аркуша хорових партитур для однорідного чоловічого хору або ансамблю
Література: зб. М.Леонтовича «Хорові твори» стор. 176-186
Студент повинен знати:
– визначення поняття «поліфонія», «ансамбль»;
– короткі відомості про композиторів,твори яких виконуються студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять поліфонічну п’єсу;
– виконати ансамбль;
– читати з аркуша хорові партитури.
Модульна контрольна робота № 7
- Виконати поліфонічну п’єсу.
- Виконати ансамбль.
- Знати музичні терміни та поняття, вивчені протягомсеместру.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, самостійна робота (перевірка завдання на індивідуальних заняттях).
МКР № 7 – термін проведення: 16-й тиждень.
IVсеместр
Навчальний модуль №8
- Самостійна робота: вивчення п’єси (з рекомендованого переліку музичних творів та за планом вивчення п’єси самостійно див. додаток).
- Вивчення музичних термінів: tenuto, parlando, brio, conbrio, capriccioso.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять та в характері п’єсу, вивчену самостійно;
– визначити темп та тональність п’єси;
– виконати правильно штрихи та динамічні відтінки вказані в п’єсі;
– підібрати аплікатуру, згідно основних принципів;
– проаналізувати мелодичну лінію.
Модульна контрольна робота № 8
- Виконати п’єсу, вивчену самостійно.
- Знати музичні терміни.
МКР № 8 – термін проведення: 7-й тиждень.
Навчальний модуль № 9
- Вивчення гам A-dur, fis-moll, As-dur, f-moll(прямий рух на 2-і октави, тризвучні акорди, короткі арпеджіо).
- Вивчення акомпанементу.
- Вивчення музичних термінів: сondolore, confuoco, giocoso, grandioso.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– визначення поняття «акомпанемент»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконанні гам в темпі mo-derato;
– дотримуватись правильного групування, рівності та якості звука при виконанні гам (акордів, арпеджіо);
– володіти навичками акомпонування.
Модульна контрольна робота № 9
- Виконати гами A- dur, fis- moll, As- dur, f- moll.
- Закомпанувати виконавцю (вокалісту, інструменталісту).
- Знати музичні терміни.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання
МКР № 9 – термін проведення: 10-й тиждень.
Навчальний модуль № 10
- Вивчення поліфонічної п’єси.
- Вивчення твору крупної форми.
- Вивчення музичних термінів: grazioso, maestoso, mesto, conmoto.
Студент повинен знати:
– визначення поняття «поліфонія», «крупна музична форма»;
– короткі відомості про композиторів,твори яких виконуються студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять поліфонічну п’єсу;
– виконати в характері та напам’ять твір крупної форми.
Модульна контрольна робота № 10
- Виконати поліфонічну п’єсу.
- Виконати твір крупної форми.
- Знати музичні терміни та поняття, вивчені протягомсеместру.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання.
МКР № 10 – термін проведення: 19-й тиждень.
Vсеместр
Навчальний модуль № 11
- Вивчення гам E-dur, cis-moll, Des- dur, b- moll (прямий рух на 2-і октави, тризвучні акорди, короткі арпеджіо).
- Вивчення етюда.
- Вивчення п’єси.
- Вивчення музичних термінів: nontroppo, rallentando, sempre, tranqullo, piumosso, piu, semplice, con semplicita, con spirito.
Самостійна робота: читання з аркуша хорових партитур для однорідного жіночого хору або ансамблю
Література: зб. М.Леонтовича «Хорові твори» стор.187-223
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композиторів, твори яких виконуються студентом;
– визначення поняття «етюд»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконанні гам в темпі allegretto;
– дотримуватись правильного групування, рівності та якості звука при виконанні гам (акордів, арпеджіо);
– виконати напам’ять етюд;
– виконати в характері та напам’ять п’єсу;
– читати з аркуша хорові партитури.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання; самостійна робота (перевірка завдання на індивідуальних заняттях).
Контрольний урок № 1:
- виконати гами E- dur, cis- moll.
- виконати етюд.
- знати музичні терміни.
Контрольний урок № 2:
- виконати гами Des- dur, b- moll.
- виконати п’єсу.
- знати музичні терміни.
Термін проведення: контрольний урок №1 – 5-й тиждень; контрольний урок № 2 – 8-й тиждень.
Навчальний модуль № 12
- Вивчення поліфонічної п’єси.
- Вивчення ансамблю.
- Вивчення музичних термінів: elegico, energico, eroico, funebre.
Самостійна робота: читання з аркуша хорових партитур для мішаного складу хору
Література: зб. М.Леонтовича «Хорові твори» стор.13-174
Студент повинен знати:
– визначення поняття «поліфонія», «ансамбль»;
– короткі відомості про композиторів,твори яких виконуються студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять поліфонічну п’єсу;
– виконати ансамбль;
– читати з аркуша хорові партитури.
Модульна контрольна робота № 12
- Виконати поліфонічну п’єсу.
- Виконати ансамбль.
- Знати музичні терміни та поняття, вивчені протягомсеместру.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, самостійна робота (перевірка завдання на індивідуальних заняттях).
МКР № 12 – термін проведення: 16-й тиждень.
VIсеместр
Навчальний модуль №13
- Самостійна робота: вивчення п’єси (з рекомендованого переліку музичних творів та за планом вивчення п’єси самостійно див. додаток).
- Вивчення музичних термінів: tenuto, parlando, brio, conbrio, capriccioso.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять та в характері п’єсу, вивчену самостійно;
– визначити темп та тональність п’єси;
– виконати правильно штрихи та динамічні відтінки вказані в п’єсі;
– підібрати аплікатуру, згідно основних принципів;
– проаналізувати мелодичну лінію.
Модульна контрольна робота № 13
- Виконати п’єсу, вивчену самостійно.
- Знати музичні терміни.
МКР № 13 – термін проведення: 7-й тиждень.
Навчальний модуль №14
- Вивчення гам Ges-dur, es-moll, H-dur, gis-moll(прямий рух на 2-і октави, тризвучні акорди, короткі арпеджіо).
- Вивчення акомпанементу.
- Вивчення музичних термінів: marciale, calando, patetico, pesante.
Студент повинен знати:
– короткі відомості про композитора, твір якого виконується студентом;
– визначення поняття «акомпанемент»;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– дотримуватись основних аплікатурних принципів при виконанні гам в темпі allegretto;
– дотримуватись правильного групування, рівності та якості звука при виконанні
– гам (акордів, арпеджіо);
– володіти навичками акомпонування.
Модульна контрольна робота № 14
- Виконати гами Ges- dur, es- moll, H- dur, gis- moll.
- Закомпонувати виконавцю (вокалісту, інструменталісту).
- Знати музичні терміни.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання,
МКР № 14 – термін проведення: 10-й тиждень.
Навчальний модуль № 15
- Вивчення поліфонічної п’єси.
- Вивчення твору крупної форми.
- Вивчення музичних термінів: risoluto, smorzzando, affetuoso, tempoprimo, rubato.
Студент повинен знати:
– визначення поняття «поліфонія», «крупна музична форма»;
– короткі відомості про композиторів,твори яких виконуються студентом;
– музичні терміни.
Студент повинен вміти:
– виконати напам’ять поліфонічну п’єсу;
– виконати в характері та напам’ять твір крупної форми.
Модульна контрольна робота № 15
- Виконати поліфонічну п’єсу.
- Виконати твір крупної форми.
- Знати музичні терміни та поняття, вивчені протягомсеместру.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання,
МКР № 15 – термін проведення: 19-й тиждень.
Рекомендований перелік музичних творів для самостійного вивчення студентами
Фортепіано (додатковий інструмент)
- В.Курочкін «Вальс»
- Л.Колодуб «Гопак»
- Ж..Рамо «Тамбурін»
- Д.Львів – Компанієць «Бульба»
- Укр.нар.пісня «Ой, лопнув обруч»
- І.Беркович «Українська танцювальна»
- Ф.Рибицький «Кіт та миша»
- І.Гуммель «Екосез»
- Старовинний танець «Контрданс»
- .Л.Кніппер «Степова кавалерійська»
Фортепіано (спец. інструмент)
- В.Косенко «Дощик», «Вальс»
- П.Чайковський «Вальс», «Старовинна французька пісенька»
- Д.Шостакович «Марш»
План вивчення музичного твору:
- Визначення тональності твору, розміру. Ознайомлення з основними тональностями, штрихами.
- Підбір правильної аплікатури.
- Розбір пофразово у повільному темпі з рахунком у голос, з правильним виконанням штрихів (додаткове фортепіано, розбір кожною рукою).
- Вивчення напам’ять.
- Виконання у темпі та характері твору.