Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальності 5.02020801 «Декоративно-прикладне мистецтво»
Розробники: І.Г.Середа, спеціаліст вищої категорії, О.Г.Кисіль, спеціаліст вищої категорії
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ
Розділ І. Основи композиції.
Навчальний модуль №1
Тема 1. Вступ. Що таке композиція. Види композицій.
Загальні поняття про композицію. Види композицій. Композиційний центр. Основні закони композиції. Основні елементи композиції. Виражальні засоби композиції.
Література:
- С.А.Антонович та інші. Декоративно прикладне мистецтво. – Л., 1992.
- Быков В. Вопросы композиции в агитационно-оформительском искусстве. – М., 1982.
- Волкотруб І.Т. Бесіди про художнє конструювання. – К.,1978.
- Кулебякин Г.И. Рисунок и основы композиции. – М., 1988.
- Радкевич В.О., Пащенко Г.М. Технологія вишивки. – К., 1997.
- Сензюп П.К. Композиция в декоративном искусстве. – М., 1992.
- Сенчук Т. Основикомпозиції. Методичнийпосібник. – К., 2004.
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. –Л., 1996.
Практична робота№1. Проілюструвати види композицій: фронтальна (лінійна і площинна), об’ємна та просторова (глибинна).
Питання до самоконтролю
- Що таке композиція.
- Які є види композицій.
- Які є основні закони композиції.
- Які є основні елементи композиції.
- Які є виражальні засоби композиції.
Тема 2. Організація робочої площини.
- Визначення організації площини.
- Робоче поле та поля навколо.
- Розміщення зображальних елементів на площині.
- Геометричний та зоровий центр.
Література
- Сенчук Т. Основи композиції (методичний посібник). – С.10
- Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – К., 2002. – С.148
- Быков В.В. Вопросы композиции в агитационно-оформительском искусстве. – М., 1982. – С.5
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С.37
Питання до самоконтролю
- Що таке організація робочої площини?
- Де розміщують зображальні елементи більші за розміром та важчі по кольору на площині?
- Де розміщують легші, дрібніші зображальні елементи на площині?
- Яка відстань між зображальними елементами?
- Що ми називаєм робочим полем і полями?
- Який розмір бічних, верхнього і нижнього полів?
- Як розміщують на площині зображальні елементи, що стоять, лежать, висять, рухаються?
- Що таке зоровий та геометричний центр?
- Як і чим можна об’єднати зображальні елементи на площині?
Практична робота №2. Виконати вправи №1-4 на організацію робочої площини.
Тема №3. Елементи композиції. Ритм. Види ритму.
- Що ми називаємо ритмом?
- Коли виникає ритм?
- Акцент та інтервал.
- Ритмічний (метричний) ряд.
- Характер ритму.
- Види ритму.
- Роль ритму у ДПМ.
Література
- Быков В.В. Вопросы композиции в агитационно-оформительском искусстве. – М., 1982. – С.5
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С.37
- Волкотруб І.Т. Бесіди про художнє конструювання. – К., 1978. – С.15
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С.249
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – М., 1996. – С. 44
Питання для самоконтролю
- Що ми називаємо ритмом?
- Дайте приклади в русі, музиці, декоративному мистецтві.
- Коли виникає ритм?
- Дайте визначення акценту.
- Дайте визначення інтервалу.
- Що таке «ритмічний ряд»?
- Від чого залежить характер ритму?
- Яким буває ритм?
- Яка роль ритму у ДПМ?
Практична робота №3. Виконати вправи №1-3 які ілюструють види ритму.
Тема 4. Симетрія і асиметрія
- Визначення симетрії.
- Типи симетрії.
- Дзеркальна симетрія.
- Вісьова (розеткова) симетрія.
- Гвинтова симетрія.
- Асиметрія.
Література
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С.40-41
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С.250-251
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – М., 1996. – С. 40
- Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – К., 2002. – С.155
Питання до самоконтролю
- Дайте визначення симетрії.
- Наведіть приклади симетрії у природних формах.
- Яка роль симетрії у ДПМ?
- Назвіть основні типи симетрій.
- Що характерно для дзеркальної симетрії? Наведіть приклади з об’єктів рослинного і тваринного світу.
- Що характерно для вістової симетрії? Наведіть приклади.
- Що характерно для гвинтової симетрії? Наведіть приклади.
Практична робота №4. Виконати вправи №1-2 на симетрію і асиметрію.
Тема 5. Статика і динаміка.
- Визначення статики.
- Геометричні фігури, які відтворюють статичні форми.
- Визначення динаміки.
- Геометричні фігури, які відтворюють динамічні форми.
- Приклади статики і динаміки з живої природи.
- Статика і динаміка у творах ДПМ.
Література
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С. 251
- Сенчук Т. Основи композиції. Методичний посібник. – К., 2004. – С.18
Питання до самоконтролю
- Дайте визначення статики.
- Які геометричні фігури відтворюють статичні форми.
- Дайте визначення динаміки.
- Які геометричні фігури відтворюють динамічні форми?
- Дайте приклади статики і динаміки з живої природи.
- Як проявляється статика і динаміка у співвідношенні форм і величин?
- Як проявляється статика і динаміка в композиції побудови твору ДПМ?
- Як проявляється статика і динаміка в ажурності, кольорі, фактурі?
Практична робота №5. Виконати вправи №1-2 на статику і динаміку.
Тема 6. Рівновага
- Визначення рівноваги.
- Залежність рівноваги від розподілу основних мас композиції відносно її центра або осі.
- Рівновага і симетричні форми.
Література
- Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – К., 2002. – С.155
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С. 41
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – М., 1996. – С. 45
Питання до самоконтролю
- Дайте визначення рівноваги.
- Від чого залежить рівновага?
- У яких симетричних формах явно виражена рівновага?
Практична робота №6. Виконати вправи № 1-3 на рівновагу.
Тема 7. Пропорції і масштаб.
- Пропорції.
- Пропорційність.
- Масштаб.
Література
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С. 247-248
- Сенчук Т. Основи композиції. Методичний посібник. – К., 2004. – С.17
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – Л., 1996. – С.45-46
Питання до самоконтролю
- Дайте визначення пропорції.
- Що таке пропорційність?
- Дайте визначення масштабу.
- Як позначається масштаб на зменшення та масштаб на збільшення?
- Коли використовують масштаб на зменшення і на збільшення?
Практична робота№7. Наочно проілюструвати пропорційність і непропорційність в зображенні предметів побуту. Вправа виконується в техніці аплікації з кольорового паперу..
Тема 8. Контраст, нюанс, акцент.
- Визначення контрасту.
- Контраст у творах ДПМ: контраст кольору, контраст тону, контраст величин, контраст форм, контраст характеру поверхні.
- Нюанс.
- Акцент.
Література
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С. 248-249
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С.42-43
- Сенчук Т. Основи композиції. Методичний посібник. – К., 2004. – С.19
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – Л., 1996. – С.44-45
Питання до самоконтролю
- Дайте визначення контрасту.
- Як виражається колірний контраст? Наведіть приклади.
- Як виражається контраст тону? Наведіть приклади.
- Як виражається контраст величин? Наведіть приклади.
- Як виражається контраст фасом? Наведіть приклади.
- Як виражається характер поверхні? Наведіть приклади.
- Що таке нюанс?
- Як проявляється нюанс у кольорі, формі та величині предметів? Наведіть приклади.
- Що таке акцент?
- Як можна виділити акцент?
- Що таке домінанка?
Практична робота№8. Виконати вправи, які б наочно ілюстрували елементи композиції:контраст, нюанс, акцент. Частково завдання виконується графічно, в кольорі та аплікацією кольоровим папером.
Практична робота№9. Виконати сітчастий орнамент природного або геометричного мотиву в трьох варіантах: в нюанс ній теплій гамі, в контрастній гамі та нюанс ній холодній гамі з використанням акценту. Вправа виконується фарбами (акварель, гуаш).
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №1-8, самостійна практична робота № 1, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №1. Тестові завдання. Практичне завдання.
Студент повинен знати:
– що таке композиція;
– як організовується робоча площина;
– основні види композицій;
– елементи композиції.
Студент повинен вміти:
– організовувати робочу площину та грамотно компонувати елементи;
– застосовувати на практиці основні елементи композиції при виконанні творів ДПМ.
Навчальний модуль №2
Тема 9. Лінія, штрих, цятка, пляма, силует, ажурність.
- Виражальні засоби композиції.
- Лінія – основний засіб композиції. Характер ліній.
- Асоціативне сприйняття гномнтричних фігур.
- Штрих як засіб графічного мистецтва.
- Цятка (крапка).
- Пляма як площинний елемент.
- Силует.
- Ажурність.
Література
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С. 251-258
- Сенчук Т. Основи композиції. Методичний посібник. – К., 2004. – С.12
Питання до самоконтролю
- Перелічіть основні виражальні засоби композиції.
- Що таке лінія?
- Якими інструментами наносять лінії?
- Які за характером бувають лінії?
- Які асоціації викликають лінії – вертикальні, спіральні, товсті, тонкі?
- Які асоціації викликають геометричні фігури: коло, овал, квадрат, прямокутник, трикутник?
- Що таке штрих?
- Що можна передати штрихом?
- Як використовується цятка у творах ДПМ?
- Що таке пляма? Які бувають плями? Яким способом вони утворюються?
- Що таке силует?
- Де використовують силует у ДПМ?
- Що таке ажурність? В яких творах ДПМ вона використовується?
- Які основні варіанти ажурності?
Практична робота№10. Виконати рослинний орнамент лінією, штрихом, цяткою, плямою.
Тема 10. Колір і світло у композиції.
- Роль кольору у композиції творів ДПМ.
- Спектральні кольори. Кольоровий круг.
- Хроматичні та ахроматичні кольори. Таплі та холодні кольори.
- Властивості кольору.
- Утворення похідних кольорів.
- Гармонійні кольорові поєднання.
- Психологічний та емоційний вплив кольору.
- Символіка кольорів.
- Світло – важливий образно-художній засіб композиції.
- Освітлення форми під різними кутами.
- Види освітлення.
- Зміна кольору предметів в залежності від характеру штучного освітлення.
Література
- Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. – Л., 1992. – С. 252-257
- Быков В.В. Вопросы композиции в агитационно-оформительском искуммтве. – М., 1982. – С.8,37
- Костерин Н.П. Учебное рисование. – М., 1980. – С.50
- Сенчук Т. Основи композиції. Методичний посібник. – К., 2004. – С.15-16
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – Л., 1996. – С.51
Питання до самоконтролю
- Яка роль кольору у композиції творів ДПМ?
- Назвіть спектральні кольори.
- Назвіть хроматичні та ахроматичні кольори.
- Які це теплі та холодні кольори?
- Які властивості мають хроматичні кольори?
- Як утворюються похідні кольори?
- Назвіть основні гармонічні поєднання кольорів.
- Як впливає колір на психічний стан людини? Які викликає емоції?
- Що символізує той чи інший колір?
- Яка роль світла у композиції творів ДПТ?
- Як освітлюється і виявляється форма під різними кутами освітлення?
- Назвіть основні види освітлення.
- К змінюються кольори в залежності від характеру штучного освітлення?
Практична робота№11. Виконати орнамент природного мотиву в теплій, холодній і контрастній кольоровій гамі.
Тема 11. Стилізація. Декоративне рішення рослинних форм.
- Джерелом творчості людини є природа.
- Стилізація рослинних форм. Поєтапність стилізації.
- Декоративне рішення природних форм рослинного світу.
Література
- Радкевич В.О., Пащенко Г.М. Технологія вишивки. – К., 1997. – С.1993-1995
- Сензюк П.К. Композиция в декоративном искусстве. – М., 1992
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – Л., 1996. – С.51
Питання до самоконтролю:
- Що таке стилізація?
- Назвіть послідовності переробки природних форм на декоративні.
- Що таке декоративне трактування?
Практична робота№13. Симлоізувати, тобто спростити, узагальнити зображення елементів рослинного та тваринного світу: лист каштана, лист суниці, гілочку горобини, лист клена, гроно винограду, квітку соняха, колосок жита.
Тема 12. Декоративне рішення пластичних форм тваринного світу.
- Особливості стилізації пластичних форм тваринного світу.
- Декоративне рішення пластичних форм тваринного світу.
Література
- Радкевич В.О., Пащенко Г.М. Технологія вишивки. – К., 1997. – С.1993-1995
- Сензюк П.К. Композиция в декоративном искусстве. – М., 1992
- Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева. – Л., 1996. – С.51
Питання до самоконтролю:
- В чому особливості стилізації форм тваринного світу?
- Назвіть послідовність переробки природних форм тваринного світу на декоративні.
Практична робота№14. Виконати вправу на декоративне рішення мотиву „листка”: каштана, клена, дуба та побудувати орнаментальну композицію з декоративного листка у заданій геометричній формі.
Практична робота№15. Виконати вправу на декоративне рішення мотиву «метелик».
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №9-13, альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №2. Практичне завдання.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі №1,2.
І курс ІІ семестр
Розділ ІІ. Композиція в аплікації соломкою.
Навчальний модуль №3.
Тема 1: Вступ. Особливості композиції в аплікації соломкою.
Практична робота№1. Завдання: Виконати композиційну побудову орнаментів із геометричних елементів для роботи в техніці аплікація соломкою.
Тема 2: Композиція розетів геометричного мотиву.
Практична робота№2. Завдання: Виконати ескіз розетової композиції геометричного мотиву.
Тема 3: Декоративно-орнаментальні композиції геометричного мотиву. Самостійна робота №2. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№3. Завдання: Виконати ескіз декоративно-орнаментальної композиції геометричного мотиву.
Тема 4: Розетові декоративно-орнаментальні композиції в крузі.
Практична робота№4. Завдання: Виконати ескіз розетової декоративно-орнаментальної композиції в крузі.
Студент повинен знати:
– особливості побудови композицій геометричного мотиву;
– принципи побудови розетових композицій;
– послідовність виконання ескізів для аплікації соломкою.
Студент повинен вміти:
– будувати орнамент із геометричних елементів;
– компонувати геометричні елементи у розетових композиціях;
– виконувати ескізи композицій для аплікації соломкою.
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №1-4, самостійна практична робота № 2, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №3. Практичне завдання.
Навчальний модуль №4.
Тема 6: Стилізація рослинних форм для аплікації соломкою. Самостійна робота №3. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№5. Завдання: Виконати стилізацію різних видів квітів для аплікації соломкою.
Практична робота№6. Завдання: Виконати стилізацію різних видів листя для аплікації соломкою.
Практична робота№7. Завдання: Виконати стилізацію різних видів ягід для аплікації соломкою.
Тема 7: Дзеркально-симетричні композиції рослинного мотиву.
Практична робота№8. Завдання: Виконати ескіз дзеркально-симетричної композиції рослинного мотиву.
Тема 8: Урівноважена рослинно-квіткова композиція.
Практична робота№9. Завдання: Виконати ескіз вільної урівноваженої рослинно-квіткової композиції.
Студент повинен знати:
– особливості та прийоми стилізації рослинних форм для аплікації соломкою;
– принципи компонування природних елементів;
– послідовність виконання ескізів для аплікації соломкою.
Студент повинен вміти:
– стилізувати природні мотиви для аплікації соломкою;
– розробляти декоративні композиції природних мотивів для аплікації соломкою;
– виконувати ескізи з використанням природних мотивів для аплікації соломкою.
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №5-9, самостійна практична робота № 3, альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №4. Практичне завдання.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі №3,4, модульні контрольні роботи № 3, 4.
Розділ ІІІ. Композиція у флористиці.
Навчальний модуль №5.
Тема 1: Вступ. Композиція у флористиці.
Тема 2: Компонування рослинних елементів. . Самостійна робота №4. (дивись комплекс самостійної роботи)
Практична робота№1. Завдання: Закомпонувати рослинні елементи симетрично, урівноважено, асиметрично, радіально.
Тема 3: Виконання ескізів для флористичних робіт. Самостійна робота №5. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№2. Завдання: Виконати ескіз урівноваженої та асиметричної квіткової композиції.
Тема 4: Компонування плоских рослинних елементів у декоративній урівноваженій композиції.
Практична робота№3. Завдання: Закомпонувати рослинні елементи у декоративній урівноваженій композиції.
Тема 5: Компонування плоских та об’ємних рослин у вільній композиції.
Практична робота№4. Завдання: Закомпонувати плоскі та об’ємні рослини у вільній композиції.
Тема 6: Виконання ескізу букетно-квіткової композиції.
Практична робота№5. Завдання: Виконати ескіз букетно-квіткової композиції для техніки флористика.
Тема 7: Компонування елементів у букетно-квітковій композиції.
Практична робота№6. Завдання: Підібрати та закомпонувати рослинні елементи у букетно-квіткову композицію.
Студент повинен знати:
– основні композиційні схеми розміщення рослинних елементів;
– роль ритму, пропорції, статики, динаміки, рівноваги у флористичних композиціях;
– роль кольору у флористичних композиціях;
– особливості виконання ескізів для флористичних композицій.
Студент повинен вміти:
– розробляти ескізи для флористичних композицій;
– компонувати природний матеріал у відповідних композиціях;
– використовувати у флористичних композиціях основні закони композиції;
– організовувати робочу площину та грамотно компонувати природні елементи.
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №1-7, домашніх практичних завдань (№), самостійних практичних робіт № 4,5, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №5. Практичне завдання.
Навчальний модуль №6.
Тема 10: Формування квітів із різноманітного насіння.
Практична робота№8. Завдання: Скомпонувати із насіння різні форми квітів. Самостійна робота №6. (дивись комплекс самостійної роботи).
Тема 11: Виконання ескізу для квіткової композиції з насіння. . Самостійна робота №7. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№9. Завдання: Виконати ескіз для квіткової композиції з насіння.
Тема 12: Компонування із насіння елементів композиції.
Практична робота№10. Завдання: Підібрати насіння та скомпонувати із нього елементи композиції відповідно до ескізу.
Тема 13: Виконання ескізу пейзажної композиції.
Практична робота№11. Завдання: Виконати ескіз пейзажної композиції для техніки флористика.
Тема 14: Виконання ескізу сюжетно-тематичної композиції.
Практична робота№12. Завдання: Виконати ескіз сюжетно-тематичної композиції для техніки флористика.
Тема 15: Компонування природного матеріалу у сюжетно-тематичній композиції.
Практична робота№13. Завдання: Підібрати та закомпонувати природний матеріал для сюжетно-тематичної композиції.
Студент повинен знати:
– вимоги до виконання ескізу для сюжетних та пейзажних композицій;
– особливості передачі перспективи у пейзажних композиціях;
– особливості компонування природного матеріалу у пейзажних композиціях.
Студент повинен вміти:
– виконувати ескізи пейзажних та сюжетних композицій для даної техніки;
– переносити зображення малюнка пейзажної композиції із ескізу на основу;
– правильно компонувати природний матеріал у пейзажній та сюжетній композиціях.
Складові модульного оцінювання: аудиторні практичні роботи №8-13, домашніх практичних завдань (№), самостійних практичних робіт № 6,7, альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №6. Практичне завдання.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі №5,6, модульну контрольну роботу №6.
ІІ курс ІV семестр
Розділ ІV. Композиція у писанкарстві.
Навчальний модуль №7.
Тема 1. Вступ. Композиція в писанкарстві.
Мотиви української народної орнаментики. Композиційні схеми розміщення малюнка на писанці.
Література:
- Лекційний материал та методичнірекомендації до практичных занять. Розробник: Г.О.Кисіль
Домашня практична робота №1: Виготовити шаблон писанки з картону.
Питання до самоконтролю:
- Які є орнаментальні мотиви та композиційні схеми писанок.
Тема 2.Основні схеми поділу поверхні яйця.
Практична робота№1. Завдання: Навчитися правильно виконувати основні схеми поділу поверхні яйця.
Домашнє практичне завдання №2: Доповнити малюнки схем поділу поверхні яйця, користуючись літературою з писанкарства.
Тема 3. Виконання таблиці-схеми послідовності написання писанки – крапанки.
Практична робота№2. Завдання: Виконати таблицю – схему послідовності написання писанки – крапанки.
Домашнє практичне завдання №3: Оформити таблицю-схему написання писанки-крапанки.
Тема 4. Виконання ескізів писанки – крапанки.
Практична робота№3. Завдання: Виконати ескізи композицій писанки – крапанки організованого мотиву.
Домашнє практичне завдання №4: Виконати ескіз писанки-крапанки організованого мотиву.
Тема 5. Виконання зразків зображень геометричних орнаментальних мотивів та символів. Самостійна робота № 8. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота №4. Завдання. Виконати ескіз писанки з використанням геометричних орнаментальних мотивів та символів.
Тема 6. Виконання таблиці-схеми написання символу „Зоря”.
Практична робота №5. Завдання. Виконати таблицю-схему написання символу „Зоря”.
Домашнє практичне завдання №6: Оформити таблицю-схему написання символу „Зоря”.
Студент повинен знати:
– основні схеми поділу поверхні яйця;
– написання геометричних мотивів і символів;
– значення малюнків-символів та символіку кольорів на писанках;
Студент повинен вміти:
– правильно виконувати поділ поверхні яйця згідно композиційної схеми;
– розробляти власні ескізи писанок з різними геометричними мотивами і символами;
– наносити малюнок на яйце згідно композиційної схеми.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, аудиторні практичні роботи № 1-5, домашніх практичних завдань №1-6, самостійної практичної роботи № 8, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №7. Практична робота.
Навчальний модуль №8.
Тема 7. Схеми писанкових композицій.
Практична робота№6. Завдання. Виконати схеми писанкових композицій.
Домашнє практичне завдання №7. Доповнити та завершити схеми писанкових композицій.
Тема 8. Схеми поділу поверхні яйця, мотиви та символи характерні для писанки Полтавщини. Самостійна робота №9. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№7. Завдання. Проаналізувати та узагальнити зразки зображень мотивів та символів характерних для писанок Полтавщини.
Тема 9. Рослинні орнаментальні мотиви та символи. Самостійна робота №10. (дивись комплекс самостійної роботи).
Практична робота№8. Завдання. Виконати зразки зображень рослинних орнаментальних мотивів.
Тема 10. Композиції писанки з рослинним, рослинно-геометричним мотивом.
Практична робота№9. Завдання. Виконати ескізи писанки з рослинним мотивом.
Домашня практична робота №8. Виконати ескіз писанки з рослинним мотивом.
Практична робота№10. Завдання. Виконати ескізи писанки з рослинно-геометричним мотивом.
Домашня практична робота №9. Виконати ескізи писанки з рослинно-геометричним мотивом.
Тема 11. Зооморфні символи в писанкарстві.
Практична робота№11. Завдання: Виконати ескізи писанки зооморфного мотиву.
Студент повинен знати:
– схеми писанкових композицій;
– мотиви та символи характерні для писанок Полтавщини.
– значення та зображення різних рослинних і зооморфних мотивів і символів;
Студент повинен вміти:
– аналізувати та узагальнювати зразки писанкових композицій;
– виконувати зображення рослинних та зооморфних мотиви і символи;
– розробляти власні ескізи писанок з різними рослинними і зооморфними мотивами;
– виконувати зображення мотивів та символів характерних для писанок Полтавщини.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, аудиторні практичні роботи № 7-11, домашні практичні роботи №7-9, самостійні практичні роботи № 9,10, альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №8. Практична робота.
Навчальний модуль №9.
Тема 12.Виконання зразків зображень сюжетних мотивів в писанкарстві.
Практична робота№11. Завдання: Виконати ескізи писанки сюжетного мотиву.
Самостійна робота №11. (дивись комплекс самостійної роботи).
Тема 13.Композиції писанки для техніки розпису писачком „цвяшок”.
Практична робота№12. Завдання: Виконати ескізи композицій писанки для техніки розпису писачком „цвяшок”.
Домашня практична робота №10. Виконати ескізи писанки для техніки розпису писачком „цвяшок”.
Тема 14. Ескіз писанки до Великодня.
Практична робота№14. Завдання: Виконати ескіз писанки до Великодня.
Тема 15. Композиція Великодньої листівки із зображенням писанки.
Практична робота№15. Завдання: Виконати ескіз композиції Великодньої листівки із зображенням писанки.
Практична робота№16. Завдання: Виконати Великодню листівку із зображенням писанки за власним ескізом.
Студент повинен знати:
– особливості орнаментальних мотивів для техніки розпису писачком цвяшок.
Студент повинен вміти:
– розробляти ескізи листівок з використанням зображень писанок;
– виконувати орнаментальні мотиви для техніки розпису писачком цвяшок.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, аудиторні практичні роботи №11-16, домашні практичні роботи №10, самостійної практичної роботи № 11, альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №9. Практична робота.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі, модульні контрольні роботи №7,8,9.
Розділ V. Композиція розписів.
Навчальний модуль №10.
Тема 1 Вступ. Композиція в художніх розписах.
- Мотиви української народної орнаментики.
- Композиції художніх розписів.
Література:
- Лекційний материал та методичнірекомендації до практичных занять. Розробник: Г.О.Кисіль
Практична робота№1. Завдання Замалювати композиційні схеми, які використовуються в художніх розписах..
Питання до самоконтролю:
- Які композиційні схеми використовуються в художніх розписах.
- Які мотиви української народної орнаментики поширені у розписах;
Тема 2. Виконання ескізів стилізації листя.
Практична робота№2. Завдання. Виконати ескізи стилізованого листя. На самостійне вивчення (дивись комплекс «Самостійна робота №1»)
Тема 3. Виконання стилізованого зображення листя для розпису.
Практична робота№3. Завдання. Виконати стилізоване зображення квітів різної форми. На самостійне вивчення (дивись комплекс «Самостійна робота №2»)
Тема 4. Виконання стилізованого зображення квітів для розпису.
Практична робота№4. Завдання. Виконати вправи на складання стрічкового орнаменту.
Домашня практична робота №1. Виконати п’ять варіантів стрічкового орнаменту користуючись зразками.
Тема 5. Вправи на складання стрічкового орнаменту.
Практична робота№5. Завдання. Виконати композиції рослинно-квіткових мотивів. На самостійне вивчення (дивись комплекс «Самостійна робота №3»)
Тема 6. Виконання ескізів рослинно-квіткових мотивів.
Практична робота№6. Завдання Виконати варіанти композицій стрічкового орнаменту.
Домашня практична робота №2. Скласти п’ять власних варіантів композицій стрічкового орнаменту.
Тема 7. Виконання варіантів композицій стрічкового орнаменту.
Студент повинен знати:
– закономірності та правила побудови композицій розпису;
– як стилізувати рослинні мотиви в декоративному розписі;
Студент повинен вміти:
– стилізувати природні форми;
– компонувати орнаментальні мотиви в смужці;
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№4-6, домашніх практичних завдань (№1,2), самостійних практичних робіт( № 1,2,3), бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №10. Практична робота.
Навчальний модуль №11.
Тема 7. Композиції в прямокутнику.
Практична робота№7. Завдання. Виконати ескіз вільної урівноваженої композиції в прямокутнику.
Домашня практична робота №3. Виконати ескіз асиметричної композиції в прямокутнику.
Практична робота№8. Завдання. Виконати ескіз дзеркально-симетричної композиції в прямокутнику.
Тема 8. Композиції для оздоблення ужиткових речей. На самостійне вивчення (дивись комплекс «Самостійна робота №4»)
Тема 9. Композиції в квадраті.
Практична робота№9. Завдання. Виконати ескіз вільної урівноваженої композиції в квадраті.
Домашня практична робота №4. Виконати ескіз дзеркально-симетричної композиції в квадраті.
Тема 10. Композиції в крузі.
Практична робота№10. Завдання. Виконати ескіз вільної урівноваженої композиції в крузі. Домашня практична робота №5. Виконати ескіз композиції в крузі з використанням стрічкового орнаменту.
Практична робота№11. Завдання. Виконати ескіз розеткової композиції в крузі.
Студент повинен знати:
– основні композиційні схеми компоновки орнаментальних мотивів в різних геометричних формах;
– послідовність роботи над малюнком-ескізом.
Студент повинен вміти:
– компонувати орнаментальні мотиви в різних геометричних формах;
– добиватися відповідності орнаментальної композиції до форми ужиткових речей.
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№7-11), домашніх практичних завдань (№3-5), самостійної практичної роботи ( № 4), бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №11. Практична робота.
Навчальний модуль №12.
Тема 11. Композиції для вітальної листівки. На самостійне вивчення (дивись комплекс «Самостійна робота №5»)
Тема 12. Композиції в овалі.
Практична робота№12. Завдання. Виконати ескіз вільної урівноваженої композиції в овалі.Формат А-3
Домашня практична робота №6. Виконати ескіз композиції в овалі. Формат А-4
Тема 13. Композиція змішаного мотиву.
Практична робота№13. Виконати власний ескіз птаха.
Практична робота№14. Завдання. Виконати ескіз вільної урівноваженої композиції змішаного мотиву в прямокутнику. Формат А-3.
Студент повинен знати:
– як стилізувати зооморфні мотиви в декоративному розписі;
Студент повинен вміти:
– компонувати орнаментальні мотиви в різних геометричних формах;
– добиватися рівноваги в асиметричних композиціях.
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№12-14), домашніх практичних завдань (№6), самостійної практичної роботи ( № 5), альбом накопиченого ілюстративного матеріалу, бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №12. Практична робота.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі, модульні контрольні роботи №10, 11,12.
Розділ VІ. Композиція у ткацтві.
Навчальний модуль №13.
Тема 1: Вступ. Композиція у ткацтві. Виконання ескізу для тканого виробу.
Практична робота№1. Виконати ескіз для ткання вправ.
Тема 2: Виконання технічного малюнка для тканого виробу.
Практична робота№2. Виконатитехнічний малюнок для вправ у рахунковій техніці ткання.
Тема 3: Способи прокладання та переплетення різних технік ткання.
Практична робота№3. Замалювати зразки основних способів прокладання та переплетення ниток піткання у різних техніках ткання.
Тема 4: Розробка ескізу декоративної доріжки.
Практична робота№4. Розробити ескіз декоративної доріжки для рахункової техніки ткання.
Тема 5: Виконання технічного малюнка декоративної доріжки. Самостійна робота №1. (дивись комплекс самостійної роботи).
Тема 6: Компоновка геометричних елементів у ткацтві.
Практична робота№5. Виконати різні варіанти компонування геометричних елементів для тканих виробів.
Студент повинен знати:
– що таке колорит текстильного виробу;
– як розміщується орнамент у тканих виробах:
– особливість виконання ескізів для рахункової техніки;
– послідовність виконання технічного малюнка для тканого виробу.
Студент повинен вміти:
– компонувати геометричні елементи для тканих виробів;
– розробляти ескізи для тканих виробів;
– виконувати технічний малюнок для тканого виробу.
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№1-5), самостійної практичної роботи (№1), бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №13. Практична робота.
Навчальний модуль №14.
Тема 8: Розробка ескізу міні-гобелену.
Практична робота№6. Розробити ескіз міні-гобелену.
Тема 9: Виконання технічного малюнка міні-гобелену. Самостійна робота №2. (дивись комплекс самостійної роботи).
Тема 10: Розробка ескізу тканого килима.
Практична робота№7. Виконати ескіз килимка.
Тема 11: Розробка ескізу тканого рушника.
Практична робота№8. Виконати ескіз рушника.
Студент повинен знати:
– послідовність виконання ескізу для тканого виробу;
– послідовність виконання технічного малюнка для тканого виробу.
Студент повинен вміти:
– розробляти ескізи для тканих виробів;
– виконувати технічний малюнок для тканого виробу.
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№6-8), самостійної практичної роботи (№2), бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №14. Практична робота.
Складові семестрової оцінки: оцінки за навчальні модулі, модульні контрольні роботи №13,14.
Розділ VІІ. Композиція у різьбленні.
Навчальний модуль №15.
Тема 1: Вступ. Композиція малюнка в різьбленні по дереву. Виконання ескізу.
Тема 2: Композиція орнаментів для геометричного різьблення.
Тема 3: Ескіз розетів для геометричного різьблення.
Тема 4: Ескіз орнаментальної композиції для геометричного різьблення.
Тема 5: Ескіз малюнка для контурного різьблення.
Студент повинен знати:
– особливість малюнків для геометричного та контурного різьблення;
– елементи та засоби композиції;
– вимоги до виконання малюнків для різних технік різьблення;
– послідовність виконання ескізів.
Студент повинен вміти:
– розробляти малюнки для геометричного та контурного різьблення;
– розробляти ескізи для різних виробів.
Складові модульного оцінювання: оцінювання аудиторних практичних робіт (№6-8), самостійної практичної роботи (№2), бали заохочень та стягнень.
Модульна контрольна робота №15. Практична робота.
Навчальний модуль №16.
Тема 7: Виконання ескізу малюнка для техніки пірографії.
Тема 8: Ескіз малюнка для плоскорельєфного різьблення.
Тема 9: Ескіз малюнка для рельєфного різьблення.
Студент повинен знати:
– вимоги до виконання малюнків для різних технік різьблення;
– послідовність виконання ескізів.
Студент повинен вміти:
– розробляти малюнки для плоскорельєфного та рельєфного різьблення;
– виконувати ескізи для різних різьблених виробів.