САМОСТІЙНА РОБОТА №1
ТЕМА: Кольоровий круг. Тепла і холодна гама.
Практичне завдання : Виготовити 18-ступінний кольоровий круг і написати назви кольорів.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:
- На аркуші паперу формат А3 намалювати коло d 15см, поділити його на 18 секторів.
- Кольори, які використані для 6-ступінного кола : червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий, розташувати в крузі так, щоб з кожної сторони залишилося по два вільних сектора.
- У кожному з цих секторів створити градації переходу між кожною з послідовних пар кольорів цього круга.
- Написати назви кольорових тонів.
Методичні рекомендації:
Кольорове коло на 18 тонів зручне тим, що створює умови для назви градації кольорів за певною системою. Воно утворюється введенням двох градацій між кожною парою кольорів 6-ступінного кола. Ці градації отримують подвійну назву, наприклад: жовто-зелений, зелено-жовтий. Причому другий прикметник у назві вказує на колір, до якого градація розташована ближче. Як основне забарвлення. А перший прикметник вказує на відтінок другого кольору, від якого градація розташована далі.
Зразок поділу колірного круга на 18 секторів
САМОСТІЙНА РОБОТА №2
Тема: Контраст і нюанс кольору. Засоби підсилення контрасту.
Практичне завдання : Створити композицію побудовану на нюансі за світлістю і насиченістю, але контрасті за кольором. Кількість кольорів 3-5.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:
- Придумати композицію до роботи, це може бути малюнок, орнамент для оздоблення любої ужиткової речі (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
- Вибрати кольори, які будуть контрастувати між собою за кольором (наприклад: жовтий, синій, червоний).
- Способом затемнення чи висвітлення «чистого» кольору створити градації цих кольорів. Підібрати їх один до одного, так щоб вони перебували між собою в нюансі за світлістю і насиченістю, але контрасті за кольором.
- Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
- Приклеїти їх.
- Оформити роботу в рамку і підписати.
Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.
Методичні рекомендації:
Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.
Кольоровий тон, світлість, насиченість – це базові характеристики кольору. (Будь які зміни однієї з характеристик призводить до зміни кольору).
Кольоровий тон – це характеристика кольору, що відображає різницю у забарвленні кольорів. (Художники називають цю ознаку просто кольором).
Світлість (яскравість) – це характеристика кольору, що відображає його відмінність від чорного або білого кольору, яку отримуємо шляхом вибілювання чи затемнення «чистого» кольору.
Насиченість – це характеристика кольору, що відображає його відмінність від сірого кольору такої ж світлості
Кольоровий контраст – це міра, в якій відрізняються кольори за основними характеристиками: кольоровим тоном, світлістю і насиченістю.
Зразок композиції
САМОСТІЙНА РОБОТА №3
Тема: Гармонія кольору. Монохромні гармонії.
Практичне завдання: Створити однотонну гармонію – де основний колір є акцентом або фоном, а всі інші перебувають з ним у великому контрасті за світлістю і в малому між собою.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:
- Придумати композицію до роботи, це може бути малюнок до любої ужиткової речі (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
- Вибрати основний колір, який буде фоном або акцентом композиції.
- Підібрати до нього другорядні кольори (градації основного кольору), що перебуватимуть між собою в малому контрасті за світлістю і в великому – з основним кольором.
- Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
- Приклеїти їх.
- Оформити роботу в рамку і підписати.
Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.
Методичні рекомендації:
Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.
Однотонні гармонії побудовані на одному головному кольорі. Це гармонії, в яких всі кольори являють собою градації початкового кольору за світлістю або насиченістю. Ці гармонії будуються на основі монохроматичних кольорів.
Монохром – зображення виконане відтінками одного кольору.
Гармонійність поєднань в однотонних гармоніях залежить від контрасту за світлістю. При використанні великого контрасту за світлістю виникає враження контрастної гармонії, малого – гармонії нюансної.
САМОСТІЙНА РОБОТА №4
Тема: Полярні гармонії. Тріади.
Практичне завдання: Створити: полярну гармонію – де основний колір є акцентом або фоном, а всі інші перебувають з ним у великому контрасті за кольором.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ:
- Придумати композицію до практичного завдання, це може бути орнамент до любої ужиткової речі (посуд, килимок, доріжка, вишивка).
- Вибрати основний колір, який буде фоном або акцентом композиції.
- Підібрати до нього другорядні кольори (доповняльні кольори), що перебуватимуть між собою в малому контрасті за кольором і в великому –
з основним кольором.
- Розмістити папірці на аркуші паперу згідно композиції.
- Приклеїти їх.
- Оформити роботу в рамку і підписати.
Робота виконується на аркуші паперу формат А4, в техніці аплікації папером або фарбами.
Методичні рекомендації:
Перш ніж приступи до роботи, пригадайте матеріал.
Полярні гармонії. Вони побудовані на співставленні двох доповняльних кольорів, які утворюють дві однотонні гармонії.
Доповняльні кольори – це ті, що лежать у кольоровому крузі на кінцях діаметру.
Однотонні гармонії – це гармонії, в яких всі кольори являють собою градації початкового кольору за світлістю або насиченістю.
Початковим етапом формування гармонійних поєднань в будь якій композиції є виділення основних, другорядних, допоміжних і акцентних кольорів. Один і той же колір в одній ситуації може бути основним, в іншій – допоміжним. Основний колір може виконувати роль акценту. Здебільшого до основних відносять кольори, що займають більшу площу в композиції – фон, великі елементи.
Один з основних кольорів вважають початковим. Від нього починають вибір кольорової гармонії. Тому за нього приймають колір, який відповідає центру композиції, або фон.
Другорядні кольори підпорядковуються основним і часто є їх градаціями. Другорядні кольори можуть суттєво змінити враження від композиції.
Допоміжні кольори служать для збагачення композиції, але не змінюють його загального характеру.
Акцентні кольори вживають в малих кількостях і вони завжди мають найбільшу насиченість або контраст з іншими кольорами композиції. Переважно використовується як акцентний, лише один колір, рідко два (коли один з них виступає як контур). Використання акцентного кольору для контуру – це один з способів досягнення контрастної кольорової гармонії.