Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальності 5.02010401 «Народна художня творчість» спеціалізації «Народне пісенне мистецтво» (на основі повної загальної середньої освіти)
Укладач: Свирид О.П.
ІІ курс ІІІ семестр (54 години – 1 кредит)
Навчальний модуль №1.
Будова голосового апарату. Співацька постава. Процес звукоутворення. Типи дихання. Співацьке дихання. Опора дихання. Звукова атака. Види атак. Регістри.
Формування голосних звуків. Положення гортані. Округленість звуку. Позиції звуку. Співацька артикуляція і дикція. Вокальна орфоепія. Робота над ліквідацією співацьких недоліків. Вивчення чотирьох вокальних творів.
Студент повинен знати:
будову голосового апарату, процес звукоутворення, типи співацького дихання, види звукових атак, правила співацької артикуляції і дикції, формування голосних: і, е, а, о, у, и.
Студент повинен вміти:
продемонструвати співацьку поставу і пояснити вимоги до неї;
пояснити і продемонструвати: процес співацького дихання; види звукової атаки; правильність формування голосних звуків: і, е, а, о, у, и.
Контрольний урок №1.
- Усна відповідь з теоретичних питань (див. додаток №1).
- Перевірка практичних навичок: виконання вокальних вправ.
Формування звуків в єдиній манері звукоутворення, високій позиції з правильним використанням дихання. Продовження роботи над вдосконаленням співацьких навичок:
– з досягнення звуковисотної інтонації;
– над атакою звуку, опорою звуку в єдиній манері звукоутворення;
– над формуванням голосних та вимовою приголосних звуків;
– звукоутворення способами грудного та головного резонування;
– над змістом твору (тема, ідея, образи), фразування.
Продовження роботи над ліквідацією співацьких недоліків.
Робота над вивченням третього та четвертого вокальних творів.
Студент повинен знати:
теоретичний матеріал згідно програмових вимог, літературний та музичний текст вокального твору.
Студент повинен при виконанні вокального твору продемонструвати:
володіння початковими навичками співацького дихання, формувати звуки в єдиній манері звукоутворення, чисто інтонувати мелодію вокальних творів.
Контрольний урок №2. Виконання першого та другого вокальних творів.
Складові модульного оцінювання: контрольні уроки №1, 2, поточне оцінювання
Модульна контрольна робота №1. Виконання третього та четвертого вокальних творів.
ІІ курс ІV семестр (27 годин – 0,5 кредита)
Навчальний модуль №2.
Продовження роботи над виробленням та вдосконаленням співацьких навичок:
– досягненням звуковисотної інтонації, вміння слухати свій голос;
– звукоутворенням способами грудного та головного резонування;
– розширенням діапазону голосу з поєднанням правильного формування голосних звуків;
– пофразове закінчення співу з твердою атакою звуку на видоху, точність «зняття»;
– засвоєння всіх видів атаки звука: м’якою, твердою, придиховою.
Продовження роботи над ліквідацією співацьких недоліків. Робота над вивченням трьох вокальних творів.
Студент повинен знати:
літературний та музичний текст вокального твору.
Студент повинен вміти:
чисто інтонувати мелодію пісні; володіти способами грудного та головного резонування; використовувати тверду та м’яку атаки звука.
Контрольний урок №3. Виконання першого вокального твору.
Контрольний урок №4. Виконання другого вокального твору.
Контрольний урок №5. Виконання третього вокального твору.
Складові модульного оцінювання: контрольні уроки №3,4,5, поточне оцінювання
Модульна контрольна робота №2. Академконцерт: виконання 2-х вокальних творів з програми семестру (за вибором комісії).
ІІІ курс V семестр (27 годин – 0,5 кредита)
Навчальний модуль № 3
Продовження роботи над:
- філіруванням звука, посиленням та поступовим послабленням звучання на одному звуці при збереженні високої співацької позиції, економності розподілу дихання, рівності голосу;
- розвиток, пластичності, гнучкості, легкості та рухливості голосу;
- рухомою динамікою;
- виразністю передачі різноманітного характеру пісень: бадьорий, ніжний, наспівний, сумний.
Продовження роботи над вокальними вправами з усунення співацьких недоліків. Робота над вивченням трьох вокальних творів.
Студент повинен знати:
літературний та музичний текст вокального твору;
Студент повинен вміти:
володіти навичками філірування звука, економності розподілу дихання, рівності голосу; виразно передавати різноманітний характер пісень: бадьорий, ніжний, наспівний, сумний.
Контрольний урок №6. Виконання 1-го вокального твору.
Контрольний урок №7. Виконання 2-го вокального твору.
Контрольний урок №8. Виконання 3-го вокального твору.
Складові модульного оцінювання: контрольні уроки №6,7,8, поточне оцінювання
Модульна контрольна робота №3. Академконцерт: виконання 2-х вокальних творів з програми семестру (за вибором комісії).
ІІІ курс VІ семестр (27 годин – 0,5 кредита)
Навчальний модуль № 4
Продовження роботи над:
- удосконаленням та закріпленням вокально-технічних навичок;
- набуттям навичок співу прийомів народної мелізматики: предйоми, глісандування, огласовка приголосних;
- поєднанням прийомів звуковедення на: субіто, стаккато, нон легато, легато та філірування звука;
- художнім осмисленням виконуваного твору.
Продовження роботи над вокальними вправами з усунення співацьких недоліків. Робота над вивченням трьох вокальних творів.
- Студент повинен знати:
- літературний та музичний текст вокального твору.
- Студент повинен вміти:
- чисто інтонувати мелодію пісні; володіти початковими навичками поєднання прийомів звуковедення субіто, стаккато, нон легато, легато та філірування звука.
Контрольний урок №9. Виконання 1-го вокального твору.
Контрольний урок №10. Виконання 2-го вокального твору.
Контрольний урок №11. Виконання 3-го вокального твору.
Складові модульного оцінювання: контрольні уроки №9,10, 11, поточне оцінювання
Модульна контрольна робота №4. Академконцерт: виконання 2-х вокальних творів з програми семестру (за вибором комісії).
ІІІ курс VІІ семестр (27 годин – 0,5 кредита)
Навчальний модуль № 5
Продовження роботи над: удосконаленням та закріпленням вокально-технічних навичок; художнім осмисленням виконуваного твору.
Продовження роботи над вокальними вправами з усунення співацьких недоліків. Робота над вивченням трьох вокальних творів.
Студент повинен знати:
літературний та музичний текст вокального твору.
Студент повинен вміти:
чисто інтонувати мелодію пісні; володіти початковими навичками поєднання прийомів звуковедення субіто, стаккато, нон легато, легато та філірування звука.
- Контрольний урок №12. Виконання 1-го вокального твору.
- Контрольний урок №13. Виконання 2-го вокального твору.
- Контрольний урок №14. Виконання 3-го вокального твору.
- Складові модульного оцінювання: контрольні уроки №12,13, 14, поточне оцінювання
- Модульна контрольна робота №5. Академконцерт: виконання 2-х вокальних творів з програми семестру (за вибором комісії).
Параметри та критерії оцінювання вмінь і навичок студентів
Практичні навички (МКР №2-5)
1. Чистота інтонування: | |
4 | чисте інтонування всіх звуків (вокального твору); |
3 | незначні помилки в чистоті інтонування (вокального твору); |
2 | помилки в чистоті інтонування мелодії (вокального твору); |
1 | значні інтонаційні помилки при виконанні вокального твору. |
2. Вокальна культура: | |
4 | звук формує в єдиній манері, високій позиції протягом всього діапазону; правильно обирає та застосовує тип дихання, атаку звука з відповідним характером звуковеденням. |
3 | допускаються незначні відхилення від єдиної манери звукоутворення, епізодичні відхилення від норми співацького дихання, атаки звука; |
2 | допускаються епізодичні відхилення від єдиної манери звукоутворення, дихання всередині фрази, невідповідність атаки звука динамічному розвитку. |
1 | невміле володіння навичками вокальної культури. |
3. Культура мови. Дикція. | |
4 | вміле застосування правил дикції; правильне використання можливостей артикуляційного апарату. |
3 | нечітка вимова закінчення слів; допускаються незначні неточності при подвоєнні приголосних. |
2 | помилки у вимові закритих складів; нечітка робота артикуляційного апарату. |
1 | в’яла робота артикуляційного апарату. |
|
|
4 | правильний вибір засобів музичної виразності: темп, динаміка, характер звуковедення, агогіка. |
3 | переважно вірний вибір засобів музичної виразності. |
2 | епізодичне використання засобів музичної виразності. |
1 | невміння використовувати засоби музичної виразності. |
Комплекс методичного забезпечення самостійної роботи
Самостійна робота №1
Тема: Будова голосового апарату. Співацька установка. Співацьке дихання. Вокальна культура. Режим голосу. Звуковидобування. Мовна культура співака.
Література
- Горбачик Н.І. «Хорознавство та методика роботи з хором» (опорні конспекти).
- Кийко О.Л. Постановка голосу. Методичні рекомендації до виконання ККР. – К., 2005. – С.6-36
Завдання: Скласти конспект відповідей на питання вказаних тем.
Самостійна робота №2
Тема: Фактори, які впливають на якість звучання голосу.
Література
- Попов А. Физвокализ – голос и здоровье. – «Техника молодежи». – 1981. – С.18-21 /Ксерокопия/
- Белоброва Е.Ю. Статья для вокалистов всех уровней подготовленности (методические заметки) /Ксерокопия/
Завдання: Скласти тези відповіді на питання теми.
Самостійна робота №3
Тема: Шляхи вдосконалення вокальної культури.
Література
- Дмитриев А.В. Дыхание. Визуальные наблюдения за дыханием в пении и мнения педагогов и певцов о роли дыхания. /Ксерокопия/
- Сорокіна А. Реферат книги «Освобождение голоса» /Ксерокопия/
Завдання: Скласти тези відповіді на питання теми.
Самостійна робота №4
Тема: Вокальна робота в хорі як невід’ємна частина виховного процесу в самодіяльному колективі. Взаємозв’язок вокальної роботи і елементів хорової звучності. Вокально-хорові вправи як засіб підвищення виконавського рівня самодіяльного хорового колективу. Вправи для розспівування хору.
Література
- Брилліант В., Палкін В. Вокал в самодіяльному хорі. – ХДІК, 1972
- Захаров А. Розспівування в хорі. Методичні поради. – К.: Мистецтво, 1963
Завдання: Записати приклади вокальних вправ для розспівування хору та методичні поради щодо їх застосування.
Список літератури рекомендованої для самостійного опрацювання
Методична література:
- Менабени А.Г. Методика обучения сольному пению. – М.: Просвещение, 1987
- Голубев П. Поради молодим педагогам-вокалістам. – К.: Музична Україна, 1993
- Луканин В.М. Мой метод работы с певцами. – М., 1972
- Мархлевский А.У. Практичні основи роботи в хоровому колективі. – К., 1986
- Соколов В., Попов В., Абелян Л. Школа хорового пеня. – М., 1987
- Коломоєць О.М. Хорознавство. – К., 2001
- Морозов В.П. Тайны вокальной речи. – М., 1967
- Єгоричева М. Вправи для розвитку вокальної техніки. – К., Музична Україна, 1997
- Євтушенко Д., Михайлов-Сидоров М. Питання вокальної педагогіки. – К., 1963
- Миклін М. Практичні основи вокального мистецтва. – К., 1971
- Емельянов Е.Е. Развитие голоса (координація и трепаж). – СПб.,1997
- Брилліант В., Палкін В. Вокал в самодіяльному хорі. – ХДУК, 1972
Репертуарні збірки:
- В чарах кохання. – К.: Мистецтво, 1989
- Червона рута. – К.: Музична Україна, 1993
- Чухрай О. Сонечко любові. – Полтава: Криниця, 1996
- Чухрай О. Диво все прощенної любові. – Полтава, 2008
- Ой летіла зозуленька. – К.: Музична Україна, 1993
- Українські ліричні пісні. 2-е вид. – К.: Музична Україна, 1993
- Українські ліричні пісні. – К.: Музична Україна, 1980
- Українське народне багатоголосся. – К.: Мистецтво, 1963