Методичний пакет для студентів з дисципліни “Екологія”
Мета курсу: формування екологічної культури майбутніх фахівців
Навчальний модуль №1
Розділ І. Екологія – комплексна наука.
Лекційне заняття №1
Тема: Екологія – наука про довкілля
1. Вступ
2. Екологія як наука, її зміст і завдання
3. Історичний огляд розвитку екології
4. Структура сучасної екології
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.40-47
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.48-53
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. §1-3
Питання для самоконтролю:
1. Що вивчає екологія?
2. Які завдання сучасної науки про довкілля?
3. Яка структура сучасної екології?
4. Які завдання основних напрямків екології?
5. Як розвивалася екологія як наука?
Лекційне заняття №2
Тема: Основні екологічні поняття і закони, екологічні фактори
1. Основні поняття екології
2. Основні закони екології
3. Класифікація екологічних факторів
4. Взаємодія екологічних факторів
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.47-54., 70-71.
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.99-101
Питання для самоконтролю:
- Які основні поняття екології?
- Як формулюються основні екологічні закони?
- Які екологічні закони сформулював Б.Коммонер?
- На які групи поділяють екологічні фактори?
- Як адаптуються організми до умов довкілля?
- Як екологічні фактори взаємодіють між собою?
Розділ ІІ. Природа та суспільство
Лекційне заняття №3
Тема: Поняття про біосферу
1. Загальні властивості біосфери
2. Походження та структура біосфери
3. Жива речовина та її властивості
4. Вчення Вернадського про ноосферу
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.51- 54
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.92 – 95
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. § 4-7
Питання для самоконтролю:
1. Що таке біосфера і де проходять її межі?
2. Які властивості біосфери?
3. Які гіпотези і теорії походження біосфери?
4. Які основні положення В.І.Вернадського про ноосферу?
5. В чому суть ноосфери?
Лекційне заняття №4
Тема: Екологічний зміст науково-технічної революції та проблеми урбанізації
- Основні напрямки НТР.
- Шляхи впливу суспільства на природне середовище
- Наслідки урбанізації.
- Утилізація відходів та проблеми їх вирішення.
Практична робота №1 «Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства та природи» (для студентів на базі 9 кл.)
Питання для самоконтролю:
- Що означає термін «урбанізація»?
- Як впливають великі міста на довкілля?
- Які є шляхи поліпшення екологічного стану міст?
- Які проблеми побутових та промислових відходів Вам відомі?
- Які способи утилізації відходів вам відомі?
- Яка основна мета НТР?
- Які основні напрями НТР?
- Як науково-технічний прогрес впливає на довкілля?
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.51- 54
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.92 – 95
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. § 8
Семінарське заняття №1
Тема: Теоретичні та прикладні аспекти екології
1. Загальні закономірності впливу екологічних факторів
2. Проблеми адаптації організмів
3. Біосфера як глобальна екологічна система
4. Урбанізація як об’єктивний процес
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с. 40 – 54
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.48 – 53, 92 – 95, 99 -101
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. § 1-8
Питання для самоконтролю:
- Що вивчає сучасна екологія?
- Які основні завдання науки про довкілля?
- Як розвивалася екологія як наука?
- На які структурні підрозділи ділиться наука про довкілля?
- Які завдання основних напрямів екології?
- Які основні поняття екології?
- Як формулюються основні екологічні закони?
- Які екологічні закони сформулював Баррі Коммонер?
- Що таке екологічні фактори?
- Як класифікують екологічні фактори?
- Як екологічні фактори взаємодіють між собою?
- Що таке адаптація організмів? Навести приклади.
Студент повинен знати:
- що вивчає екологія;
- на які підрозділи ділиться екологія;
- основні поняття екології;
- класифікацію екологічних факторів.
- загальні властивості біосфери;
- шляхи впливу суспільства на природне середовище;
- екологічні проблеми урбанізації.
Студент повинен вміти:
- охарактеризувати основні поняття екології;
- пояснити поділ науки екології на підрозділи;
- пояснити взаємодію екологічних факторів;
- назвати місцезнаходження біосфери;
- пояснити суть ноосфери;
- назвати шляхи впливу суспільства на біосферу;
- назвати наслідки урбанізації.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Семінарське заняття №1 Самостійна робота №1. Модульна контрольна робота №1 (виконання тестових завдань)
Навчальний модуль №2
Розділ 3. Екосистемний рівень організації організмів
Лекційне заняття №5
Тема: Екосистеми – структурні одиниці біосфери
1. Поняття про екосистему та біогеоценоз
2. Структура біогеоценозів
3. Перетворення енергії в біогеоценозах.
4. Ланцюги живлення. Трофічна мережа
Навчальна література
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.49 – 50
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.81-83
Питання длясамоконтролю
- Що таке екосистема і біогеоценоз?
- Яка структуру біогеоценозу?
- Які є способи живлення організмів?
- Які є екосистеми згідно класифікації?
- Як перетворюється енергія в біогеоценозах?
- Що таке ланцюг живлення? Навести приклади.
- Що таке екологічні піраміди?
Лекційне заняття №6
Тема: Кругообіги в екосистемах
1. Кругообіги речовин
2. Малий (біологічний) кругообіг
3. Великий (геологічний) кругообіг
4. Біогеохімічні цикли
5. Практична робота №2 «Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет змінності їхніх ланок антропогенною діяльністю» (для студентів на базі 9 кл.)
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.58-62
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.71-80
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. §12
Питання для самоконтролю
- Як відбуваються кругообіги мікроелементів у біосфері?
- Що таке малий (біологічний) кругообіг речовин?
- Як відбувається великий (геологічний) кругообіг речовин?
- Що спільного і чим відрізняються малий і великий кругообіги?
- Що таке біогеохімічні цикли?
Розділ ІV. Глобальні екологічні проблеми сучасності
Лекційне заняття №7
Тема: Забруднення навколишнього середовища. Поняття про моніторинг
- Поняття про забруднення навколишнього середовища.
- Основні джерела антропогенного забруднення та їх класифікація.
- Мета і завдання моніторингу
- Система моніторингу
Практична робота №3 «Порівняння обсягів і структури забруднення міст України» (для студентів на базі 9 кл.)
Навчальна література:
1. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.158-163, 274-283
2. Злобін Ю.А. Основи екології. – К.: Видавництво «Лібра», ТОВ, 1998. – с. 145-154
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. § 9
Питання для самоконтролю:
- Що розуміють під забрудненням навколишнього середовища?
- Як класифікують антропогенне забруднення?
- Які речовини належать до найнебезпечніших забруднювачів довкілля?
- Які основні джерела антропогенного забруднення довкілля?
- Як визначають обсяг антропогенного забруднення?
- Що таке екологічний моніторинг?
- Які є види (рівні) екологічного моніторингу?
Лекційне заняття №8
Тема: Глобальні екологічні проблеми людства
- Потепління клімату.
- Кислотні опади.
- Руйнування озонового шару.
- Запустелювання.
- Скорочення видової різноманітності
Навчальна література:
- Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.125-132, 151, 21
- Злобін Ю.А. Основи екології. – К.: Видавництво «Лібра», ТОВ, 1998. – с. 145-154
Питання для самоконтролю:
- Які основні причини парникового ефекту? Чому він небезпечний для людини?
- Як відбувається руйнування озонового екрану?
- Як утворюються кислотні дощі? Якої шкоди вони завдають?
- Чому відбувається запустелювання? Чи можна йому запобігти?
- Які головні причини скорочення біорізноманіття?
Семінарське заняття №2
Тема: Екосистеми в умовах антропогенного впливу
1. Загальні закономірності функціонування екосистем
2. Антропогенненавантаження на екосистеми
3. Глобальний характер екологічних проблем
4. Практична робота №4 «Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву» (для студентів на базі 9 кл.)
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.54-62
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.71-83
Питання до самоконтролю
- Що таке екосистема? Навести приклади.
- Що таке біогеоценоз? Навести приклади.
- З яких компонентів складається біогеоценоз?
- Як характеризуються способи живлення організмів?
- Які є взаємозв’язки організмів в біогеоценозах?
- Що таке ланцюги живлення?
- Яка будова екологічних пірамід?
- Як перетворюється енергія в біогеоценозах?
- Як відбувається кругообіг хімічних елементів у природі?
- Що таке малий (біологічний) кругообіг речовин?
- Що таке великий (геологічний) кругообіг речовин у природі?
- Що спільне і чим відрізняються малий і великий кругообіги речовин?
- Що таке біогеохімічні цикли?.
Студент повинен знати:
- визначення екосистеми;
- структуру екосистеми;
- зв’язки організмів в екосистемах;
- визначення ланцюга живлення;
- процеси великого і малого кругообігу речовин;
- процес кругообігу енергії в природі;
- способи живлення організмів.
- визначення забруднення НПС;
- класифікацію забруднення;
- глобальні екологічні проблеми людства;
- визначення моніторингу.
Студент повинен вміти:
- назвати приклад екосистеми;
- пояснити структуру екосистеми;
- пояснити зв’язки організмів в екосистемах;
- назвати приклади ланцюгів живлення;
- навести приклади забруднення НПС;
- пояснити класифікацію забруднення.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Семінарське заняття №2. Самостійна робота №2. Модульна контрольна робота №2 (виконання тестових завдань)
Навчальний модуль №3
Розділ 5. Основні напрями охорони навколишнього середовища.
Лекційне заняття №9
Тема: Збереження біорізноманітності та неживих компонентів довкілля
- Стратегія охорони природи.
- Охорона генофонду. Червоні книги.Екомережа
- Охорона ценофонду. Зелені книги.
- Збереження неживих компонентів довкілля
Практична робота №5 «Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України» (для студентів на базі 9 кл.)
Навчальна література:
1. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с. 109 – 114
2. Злобін Ю.А. Основи екології. – К.: Видавництво «Лібра», ТОВ, 1998.
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. 96с.: іл. повторити § 14-15
Питання для самоконтролю:
- Що включає в себе стратегія охорони природи?
- Які рівні біорізноманітності розглядає сучасна екологія?
- Як співвідносяться між собою процеси видоутворення і вимирання?
- Що таке Червона книга, Зелена книга?
- Які є методи боротьби із забрудненням повітря?
- Як здійснюється очищення забруднених вод?
- Що таке самоочищення води?
- Якими заходами можна оберігати с/г угіддя?
Лекційне заняття №10
Тема: Міжнародне співробітництво в галузі охорони природи
- Міжнародні екологічні організації, угоди.
- Громадські «зелені» організації та рухи.
- Стратегія і тактика виживання людства.
Практична робота №6 «Існуюча та оптимальна структури природокористування в Україні» (для студентів на базі 9 кл.)
Питання до самоконтролю
- Які є міжнародні організації, угоди з питань охорони природи?
- Назвати громадські організації та рухи з питань охорони довкілля.
- Які організації, рухи тощо займаються охороною природи в Україні?
- Назвати основні напрями з екологічної політики людства.
Семінарське заняття №3
Тема: Правові основи природокористування
- Закони України про охорону природи.
- Система екологічного контролю.
- Екологічна експертиза.
Практична робота №7 «Аналіз співвідношень природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками» (для студентів на базі 9 кл.)
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997. – с.90-93
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх закладів / Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.; Либідь, 2000. – с.220-224
3. Царик Л.П. та ін. Екологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. закл. / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітенко. – К. : Генеза, 2012. – 96с.: іл. 96с.: § 16
Питання до самоконтролю
- Що таке природокористування?
- Які є закони України про охорону природи?
- Які організації в Україні здійснюють контроль за охороною природи?
- Що таке екологічна експертиза, її завдання?
- Які об’єкти в Україні підлягають екологічній експертизі?
Студент повинен знати:
- правові основи охорони природи;
- основні причини забруднення і заходи з охорони грунтів, води і повітря;
- основні напрямки збереження біорізноманіття;
- міжнародне співробітництво в галузі охорони природи.
Студент повинен вміти:
- класифікувати заповідні території;
- пояснити значення екологічної експертизи;
- пояснити причини забруднення довкілля і заходи з його охорони.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Семінарське заняття №3. Самостійна робота №3. Модульна контрольна робота №3 (виконання тестових завдань в)
Самостійна робота № 1. Тема: Екоологічна катастрофа на ЧАЕС
- Джерела радіоактивного забруднення України.
- Склад викидів під час аварії на ЧАЕС
- Екологічна оцінка катастрофи
Навчальна література:
- Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. К.: Либідь, 1997.- с. 273 – 275
- Білявський Г.О. та ін. Основи загальної екології: – Підручник.-К.: Либідь,1993. – с.257 – 267
- Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас.підручник для учнів 10-11 кл. середніх загальноосв. закладів /Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.: Либідь, 2000. – с. 304 – 307.
Питання до самоконтролю
- Де в Україні є природні джерела радіоактивного забруднення?
- Який склад викидів під час аварії на ЧАЕС?
- Як катастрофа на ЧАЕС вплинула на довкілля?
Форма здачі: складання конспекту відповіді; питання до модульної контрольної роботи № 1
Термін здачі: до завершення вивчення модуля № 1
Самостійна робота № 2. Тема. Екологічний стан окремих регіонів України
- Екологічні проблеми найбільших рік і морів України
- Донецько-Придніпровський регіон, його екологічні проблеми
- Причини і наслідки забруднення Українського Полісся
- Антропогенний вплив на природу Українських Карпат
Навчальна література:
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. К.: Либідь,1997. – 238 с. с.261 – 272
2. Білявський Г.О. та ін. Основи загальної екології: Підручник. –К.: Либідь, 1993. – 334.с.104 – 128
3. Білявський Г.О та ін. Основи екологічних знань: Пробний мас. Підручник для учнів 10 -11 кл. загальноосв. закладів /Г.О.Білявський, Р.С.Фурдуй, І.Ю.Костіков. –К.: Либідь, 2000. – 336 с. с.288 – 300
Питання для самоконтролю:
- Які причини виникнення проблем малих річок Украіни?
- Які основні фактори, що призводять до погіршення екологічного стану Чорного і Азовського морів?
- До яких екологічних наслідків призвів розвиток гірничо-видобувної діяльності в Донбасі, Криворіжжі?
- Яке екологічне значення мають ліси Карпат?
- Який екологічний стан Українського Полісся?
Форма здачі: складання конспекту з вивченої теми; питання до модульної контрольної роботи № 2.
Термін здачі: до завершення вивчення модуля № 2
Самостійна робота № 3. Тема. Заповідна справа
- Класифікація заповідних територій
- Заповідні території України
- Природно-заповідний фонд рідного краю
Навчальна література
1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. –К.: Либідь, 1997. – 238 с.
2. Білявський Г.О. та ін. Основи екологічних знань: пробний мас. Підручник для учнів 10 – 11 кл. загальноосв. закладів / Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй, І.Ю.Костіков. – К.: Либідь, 2000. – с. 109 – 117.
3. Злобін Ю.А. Основи екології: – К.: Видавництво „Лібра”, ТОВ, 1998. -248 с. с.228 – 230.
Питання до самоконтролю
- Які причини утворення заповідних територій?
- Як класифікують заповідні території?
- Які заповідні території є в Україні?
- Які заповідні території є у вашому районі?
Форма здачі: складання конспекту з вивченої теми; виконання тестових завдань
Термін здачі: до завершення вивчення модуля № 3
Бальна шкала заохочень та стягнень з дисципліни «Екологія»
Ведення конспекту | Кількість балів |
наявність усіх обов’язкових записів | + 0,25 |
відсутність 25 % обов’язкових записів | – 0,25 |
Відвідування занять | |
відвідування 100 % | + 0,25 |
відсутність на 50 % занять всього модуля | – 0,25 |
Термін виконання навчальних завдань | |
дотримання терміну | + 0,5 |
поза терміном | – 0,5 |
Рівень творчої активності | |
Бере активну участь у поза аудиторній роботі з дисципліни | +1 |