Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальності 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності»
Розробник: спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Сидоренко Г.Г.
Мета дисципліни: сформувати систему знань про своєрідність української культури на різних етапах її розвитку.
ІІІ курс Vсеместр
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №1
Тема 1. Історія української культури як навчальна дисципліна.
- Роль знань про розвиток української культури для майбутньої професійної діяльності.
- Предмет і завдання дисципліни.
- Суть української культурологічної думки, її найяскравіші представники.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 256-258.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 35-45.
Питання до самоконтролю
- Яку роль для майбутньої професійної діяльності відіграють знання про розвиток української культури?
- В чому полягає актуальність знань про історію вітчизняної культури?
- В чому полягає інтегрований характер дисципліни?
- Що є предметом вивчення навчальної дисципліни «Історія української культури»?
- В чому полягає суть української культурологічної думки? Назвіть її найяскравіших представників.
Тема 2.Зародженя і розвиток стародавньої цивілізації на терені теперішньої України.
- Перші сліди перебування людини на території України.
- Характеристика культур, що розвивалася на території України: трипільської культури; тшинецько-комарівської; білогрудсько-чорноліської; скіфської; зарубинецької; черняхівської.
- Грецька колонізація Північного Причорномор’я, ваємозв’язки грецького та місцевого населення.
- Розвиток слов’янської культури на території України.
- Значення спадковості генофонду у формуванні і розвитку культури України.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 256-282.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 166 – 169.
Питання до самоконтролю
- Які давні культури, що розвивалися на терені теперішньої України, вплинули на генофонд української культури?
- Яке значення культурної спадковості, культурного генофонду у формуванні та розвитку культури України?
- Яке походження та особливості трипільської культури?
- Чому скіфську пектораль розглядають як художнє відображення звичаїв, вірувань і побуту скіфів?
- Які характерні особливості слов’янської культури?
Тема 3. Дохристиянський період в культурі Древньої Русі.
- Зародження і формування держави Київська Русь.
- Характеристика культури дохристиянського періоду Київської Русі.
- Особливості ментальності східних слов’ян .
- Перша релігійна реформа князя Володимира її значення.
- Місце і роль дохристиянської культури у формуванні культури Київської Русі.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 283 – 289.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 169 – 170.
Питання до самоконтролю
- Яку роль для подальшого розвитку української культури відіграло об’єднання східно-слов’янських племен у єдину державу?
- Що складало основу язичницької релігії?
- В чому суть першої релігійної реформи Володимира і її значення для подальшого розвитку української культури?
- Що збереглось від язичницької культури до наших днів?
- В чому проявляється дуальність українського характеру?
- Яка писемність існувала в дохристиянський період?
Тема 4.Запровадження християнства в Київській Русі і його соціально-політичні та культурні наслідки.
- Християнізація – рушій нового культурного процесу.
- Міста – центри давньоруської культури.
- Монастирі – осередки культурного і духовного життя.
- Художня культура Київської Русі -. На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №1).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С.289 – 296.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С.175 – 180.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.87-95.
Питання до самоконтролю
- Культура яких розвинутих середньовічних країн мала значний вплив на давньоруську культуру?
- Чому вважається, що києво-руська культура є якісно новим етапом у розвитку слов’язнської культури?
- Які заслуги перед українською культурою Володимира Великого та Ярослава Мудрого?
- Чому християнізація стала рушієм нового культурного процесу?
- Які види архітектури були поширеними у Київській Русі? Які архітектурні пам’ятки Київської Русі дійшли до нашого часу?
- Хто був носієм музично-театрального мистецтва у Київській Русі?
- Які види музичних інструментів використовувалися в княжу добу?
- Які види образотворчого мистецтва використовувалися для оздоблення храмів?
Тема 5. Писемність, література та освіта Київської Русі.
- Писемність, літописання, перші оригінальні твори.
- Розвиток освіти, науки в Київській Русі.
- Місце і роль художньої культури Київської Русі у вітчизняній і світовій культурі.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 297 – 308.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С.171 – 175.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.83 – 86.
Питання до самоконтролю
- Якими потребами духовного розвитку була викликана поява літературних творів?
- У чому значення літописів часів Київської Русі?
- Хто із руських князів найбільше опікувався розвитком освіти та культури?
- Назвіть пам’ятки оригінальної літератури.
- Яке значення мала художня культура Київської Русі для подальшого розвитку вітчизняної і світової культури?
Тема 6. Культура Галицько-Волинського князівства.
- Причини розпаду Київської держави та основні історичні віхи Галицько-Волинського князівства.
- Центри соціального і культурного життя в Галицько-Волинському князівстві.
- Поширення освіти в Галицько-Волинському князівстві.
- Література Галицько-Волинського князівства.
- Значення культури Галицько-Волинського князівства в процесі формування культури українського народу.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 305 – 308.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.420 – 457.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С.174 – 179.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.90 – 94.
Питання до самоконтролю
- Якою була соціально-політична та культурна ситуація в Галицькій і Волинській землях у ХІІ-ХІІІ ст.?
- Які об’єктивні і суб’єктивні причини утворення Галицько-Волинського князівства?
- Які основні осередки культури в Галицько-Волинському князівстві?
- В чому проявилися оригінальні особливості культури і мистецтва Галицько-Волинського князівства?
- В чому проявилася неординарність Галицько-Волинського літопису?
- Яке значення Галицько-Волинського князівства для подальшого розвитку української культури?
Тема 7 . Культура княжої Русі.
План семінару
- Охарактеризуйте культуру дохристиянської Русі.
- Обгрунтуйте вплив християнства на культуру Київської Русі.
- Охарактеризуйте основні надбання культури Галицько-Волинського князівства.
- Вкажіть на місце і роль культури княжої Русі в історії вітчизняної та світової культури.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 283 – 308.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 457.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С.169 – 179.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.82– 95.
Тема 8. Модульна контрольна робота №1.
Складові модульного оцінювання: семінар № 1 самостійна робота № 1.
Модульна контрольна робота №1 (тестові завдання, розгорнута відповідь на питання вивченого розділу)
Студент повинен знати:
- найголовніші осередки праслов’янської культури;
- значення дохристиянської культури для формування культури Київської Русі;
- значення християнізації для розвитку культури Київської Русі;
- найважливіші досягнення культури періоду княжої доби;
- види мистецтва, які були найбільш розвинуті в Київській Русі, їх пам’ятки;
Студент повинен вміти:
- аргументувати значення християнізації для розвитку культури Київської Русі;
- розкрити особливості розвитку культури Київської Русі;
- пояснити роль культури Київської Русі у формуванні української національної культури.
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №2
Тема 9. Занепад Київської Русі і гальмування поступального розвитку культури.
- Особливості формування культури України у складі Великого князівства Литовського.
- Польський феодально-католицький гніт Галичини.
- Негативні наслідки для культури Київської Русі навали Московського князівства та ординців на українські землі.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 309 – 312, 323.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.457.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 197.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.156 – 157.
Питання до самоконтролю
- Як вплинуло Литовське князівство на формування української культури?
- Які наслідки Кревської та Люблінської уній для розвитку української культури?
- Які негативні наслідки розвитку української культури в результаті вторгнення Московського князівства та ординців на українські землі?
Тема 10. Культура – передумова і складова частина національно-визвольної боротьби кін. ХV – І пол. ХVІІ ст.
- Католицька дискримінація православної релігії як дискримінація українців.
- Розвиток освіти в Польсько-Литовську добу.
- Братства, їх роль у національно-культурному житті українців.
- Характерні особливості літературного і видавничого процесів в українських землях за часів Литовсько-Польської доби.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 312 – 330.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.457 .
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 197 – 206.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 157 – 167.
Питання до самоконтролю
- Які наслідки Берестейської унії для розвитку української культури?
- Що зробив для розвитку української культури князь К.Острозький?
- Чому академія в Острозі вважається осередком ренесансної культури в Україні?
- Коли і з якою метою створювалися братства в Україні, які з них найвідоміші?
- Що таке полемічна література і хто її представники?
- Що таке «Пересопницьке Євангеліє»?
- Де були створені найбільші друкарні цього періоду, які твори вони видавали?
Тема 11.Козацтво як феномен української і світової культури.
- Запорізька Січ – християнсько – демократична республіка.
- Риси духовності, ідеали, віра, мораль козацтва.
- Козак – ключова постать у процесі формування національної самосвідомості.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 331, 336, 342-343.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 197 – 206.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.235 -236.
Питання до самоконтролю
- Які особливості козацтва визначили його роль у культурній розбудові України ХVІІ ст.?
- Що значить для української ментальності поняття «козак» стосовно оцінки людської особистості?
- Якими були ідеали, віра, мораль козацтва?
- В чому проявилися культурні зв’язки Запорізької Січі з Києвом?
Тема 12. Духовний і культурний потенціал Запорізької Січі.
- Школи. Пісенно-поетична творчість козацької доби.
- Культурний зв’язок Запорізької Січі з Києвом.
- Меценатська діяльність козацтва.
- Значення політичного і військового таланту П.Сагайдачного для формування національної самосвідомості козацтва – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам.робота №2).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 331, 336, 342-343 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.359 – 366.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 197 – 206.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 235 – 236 .
Питання до самоконтролю
- Якими були культурні надбання Запорізької Січі?
- Чим пояснюється високий освітній рівень козацтва?
- Яка роль гетьмана реєстрового козацтва П.Сагайдачного у розвитку української культури?
- Яке значення козацтва в розвитку культурного життя України?
Тема 13. Культура України часів Гетьманщини.
- Українська гетьманська держава та її роль у розвитку самобутніх рис національної культури.
- Освіта і вища школа в Україні.
- Мовний дуалізм.
- Література, мистецтво, громадська і філософська думка.
- Українське бароко – яскравий феномен національно-культурної творчості ХVІІ-ХVІІІ ст.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 354 – 380 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч.посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.439 -456.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч.посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 230 – 234.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С.209 – 219.
Питання до самоконтролю
- Яким чином українська державність впливала на розвиток української культури?
- В чому значення культурно-просвітницької діяльності Києво-Могилянської академії?
- Які літературні жанри розвивалися в гетьманську добу?
- Хто із письменників-полемістів і який внесок зробив в українську культуру доби Гетьманщини?
- Яке значення мають козацькі літописи для української культури та історії?
- В чому особливості мовної ситуації цього періоду?
- Якою була роль П.Могили у розвитку української культури?
Тема 14. Художня культура України ІІ пол. ХVІІ ст. – І пол. ХVІІІ ст.
- Основні історичні передумови формування культури українського бароко.
- Найхарактерніші ознаки бароко як мистецького напряму.
- Пам’ятки архітектури та живопису барокового стилю.
- Меценатська діяльність І.Мазепи.
- Людина і світ в епоху бароко.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 381 – 391 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.439 – 456.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 235 – 253.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 220 – 231.
Питання до самоконтролю
- Під впливом яких факторів формується культура українське бароко?
- Які характерні ознаки українського барокового стилю?
- Які пам’ятки української барокової архітектури збереглися до цього часу в Україні, зокрема на Полтавщині?
- Як проявилися риси українського народного мистецтва в живопису бароко?
- В чому заслуги І.Мазепи перед українською культурою?
Тема 15. Новий етап національного гніту, його негативний вплив на розвиток української культури.
- Використання Росією інтелектуального потенціалу України.
- Втрата самостійності Українською православною церквою.
- Укази Петра І, Катерини ІІ про заборону друку, викладання українською мовою.
- Перенесення центру культурного життя до Росії.
- Г.С.Сковорода – творча постать переломної доби, передвісник національно-культурного відродження – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №3).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 391- 393 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С. 439 – 456.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 247 – 248.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 231.
Питання до самоконтролю
- В чому проявився новий етап національного гніту українців?
- Як Росія використала інтелектуальний потенціал українців?
- В чому полягає вплив української культури на російську?
- Хто такий Феофан Прокопович?
- Як довести, що М.Березовський, Д.Бортнянський, А.Ведель українські, а не російські композитори?
Тема 16. Українська культура часів Литовсько-Польської доби та Гетьманщини.
План семінару
- Вкажіть на головні особливості українського національно-культурного розвитку в ХІV-ХVІ ст.
- Охарактеризуйте духовну культуру Запорізької Січі:
- Дайте характеристику українській культурі часів Гетьманщини:
- Доведіть, що козак є ключовою постаттю у процесі формування української національної самосвідомості.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 309 – 393 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.439 -456 .
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 197 – 248.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко, А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 157 – 231.
Тема 17. Модульна контрольна робота №2.
Тема 18.Підсумкове заняття.
Складові модульного оцінювання: семінар № 2, самостійна робота №№ 2, 3.
Модульна контрольна робота №2 (тестові завдання, розгорнута відповідь на питання вивченого розділу)
Студент повинен знати:
- особливості розвитку культури на українських землях за часів Литовсько-Польської доби;
- значення козацтва в культурному поступі українського народу;
- найвідоміші пам’ятки мистецтва «українського бароко», зокрема Полтавщини;
Студент повинен вміти:
- розкрити особливості розвитку культури на українських землях за часів Литовсько-Польської доби;
- пояснити феномен українського козацтва;
- пояснити роль Гетьманщини у формуванні української національної культури.
ІІІ курс VIсеместр
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №3
Тема 1. Українське національно-культурне відродження ХІХ ст.
- Загальна характеристика періодів культурного розвитку України ХІХ ст.
- Харківський та Київський університети як осередки української секулярної культури і науки.
- Значення Кирило-Мефодіївського братства для культурного і національного розвитку.
- Внесок Т.Г.Шевченка у національну і світову культуру.
- Культурні та політичні здобутки Галичини.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 393 – 410 .
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 516.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 267 – 290.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 271-273, 286 – 287.
Питання до самоконтролю
- Які періоди культурного розвитку України в ХІХ ст. виділяють історики і культурологи?
- В чому полягає особливість академічного періоду?
- Які університети були засновані в Україні на поч. ХІХ ст.? Яка їх роль в культурному житті?
- В чому полягало значення Кирило-Мефодіївського братства для культурного і національного розвитку України?
- Яка роль Т.Г.Шевченка у становленні української культури?
- Якими були культурні та політичні здобутки Галичини?
Тема 2. Інтелектуальний та культурний рух 50-70-х років ХІХ ст.
- Часопис «Основа». Діяльність громад.
- Наукова та культурна діяльність М.Драгоманова.
- Філософія, література і театр як чинники розвитку української культури.
- Реалізм в українській художній культурі ІІ пол. ХІХ ст. – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №4).
- Переслідування української культури царським самодержавством (циркуляр Валуєва 1863р., Емський указ 1876р., їх наслідки).
- Культурна ситуація в Галичині, Буковині, на Закарпатті.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 410 – 422.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 516.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 284 – 287.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 271-273, 286 – 287.
Питання до самоконтролю
- Яка роль громад у культурному русі 50-70-х рр. ХІХ ст?
- Хто такі хлопомани? Хто був лідером хлопоманського руху?
- Яке значення мав часопис «Основа» у культурному і національному розвитку України?
- Хто такий М.Драгоманов?
- Що таке «Руська трійця», значення її діяльності?
- Які особливості українського літературного процесу ІІ пол. ХІХ ст.?
- Як розвивається в цей період театрально-музичне мистецтво?
- Яка головна особливість образотворчого мистецтва ІІ пол. ХІХ ст.?
- Які наслідки Валуєвського циркуляру та Емського указу для української культури?
Тема 3 . Особливості розвитку української культури в 90 – х роках ХІХ ст. – поч. ХХ ст.
- Значення духовно-культурної консолідації роз’єднаних українських земель для розвитку культури.
- Новий етап українського самоусвідомлення: зародження політичних партій, заснування різних товариств, навчальних закладів.
- Зародження в літературі та різних видах мистецтва модернізму.
- Роль М.С.Грушевського у національно-культурному розвитку України – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №5).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 422 – 430.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.537 – 557.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 290 – 307.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 271-273, 298 – 300, 320 – 321.
Питання до самоконтролю
- Як і в чому проявилася духовно-культурна консолідація роз’єднаних українських земель?
- З чим пов’язаний новий етап українського самоусвідомлення?
- У чому виявилась національна своєрідність української культури зазначеного періоду?
- Заснування яких молодіжних організацій сприяли проукраїнському вихованню?
- Коли і де було засновано мережу «Просвіт» і яка їх роль у розвитку української культури?
- Які основні стилі та напрямки літератури і мистецтва на поч. ХХ ст.?
- Яким є ідеал людини у художній культурі України кінця ХІХ – поч. ХХ ст.?
- В чому значення української культури зламі століть для подальшої її розвитку?
Тема 4. Самоутвердження української культури в ХІХ ст. та її особливості на зламі сторіч.
План семінару
- Дайте загальну характеристику культурного розвитку України в кожному з періодів ХІХ ст.
- З’ясуйте зміст культурних процесів поч. ХІХ ст.
- Охарактеризуйте інтелектуальний і культурний рух 50-70 рр. ХІХ ст..
- Поясніть особливості нового етапу українського відродження (кін. ХІХ – поч. ХХ ст.).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 393 – 430.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 557.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 267 – 307.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 271-273, 298 – 300 .
Тема 5. Національно-культурне піднесення в Україні у 20-х рр. ХХ ст.
- Історичні і культурні передумови українського національно-культурного піднесення у 20-ті роки.
- Вплив політики українізації та інших чинників на культуру 20-тих років.
- Зміст позитивних процесів в освіті і науці.
- Особливості літературного процесу 20-х років – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №6).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 431 – 441.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.504 – 526.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 333 – 336.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 322 – 330.
Питання до самоконтролю
- Якою була національно-культурна політика Центральної Ради та П.Скоропадського?
- В чому суть політики українізації та які її наслідки?
- Які процеси відбувалися в освіті і науці?
- Що було характерним для розвитку української літератури та мистецтва в 20-х рр.?
- Що це за теорія «боротьби двох культур»?
Тема 6. Українська художня культура 20-х років ХХ ст.
- Риси новаторства в театральному мистецтві, зародження українського кіно;
- Музичне мистецтво і його досягнення;
- Пошуки нового в архітектурі та образотворчому мистецтві.
- Культура 20-х років – «золотий вік» українців.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 441 – 445.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.504 – 526.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С.331 – 338.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 327 – 330.
Питання до самоконтролю
- Які новаторські риси характерні для театру «Березіль»?
- Хто такий О.Довженко, і які його заслуги перед українським кіно?
- В чому вбачали головне завдання мистецтва представники школи М.Бойчука?
- В чому проявився головний творчий здобуток української музики?
- Назвіть композиторів – новаторів цього періоду.
- Які напрямки і стилі характерні для архітектури?
- Хто є автором пам’ятників Тарасу Шевченку в Ромнах та Григорію Сковороді в Лохвиці?
- Чим можна аргументувати такого масштабу прорив у розвитку культури у 20-х роках ?
Тема 7. Загальна характеристика національно-культурних процесів в Україні 30-50-х рр. ХХ ст.
- Посилення імперської політики в СРСР, початок тоталітарного наступу на українську національну культуру.
- Ліквідація літературно-мистецьких угрупувань.
- Стан розвитку шкільництво в Україні 30-х рр.
- Українська культура в Галичині.
- Загальна характеристика національно-культурних процесів в Україні в 40-50-х рр. ХХ ст.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 445 – 451.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.583 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 338 – 340.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 330 – 332.
Питання до самоконтролю
- Яка сторінка національної культури увійшла в українську історію під назвою «Розстріляне відродження»?
- В чому полягає сутність поняття «розстріляне відродження»?
- Яка доля Спілки визволення України («СВУ») та Всеукраїнської Академії наук?
- Які риси були притаманні художній культурі тоталітарного суспільства?
- Які зміни відбулися у шкільництві України 30-х років?
- В чому сутність «соціалістичного реалізму» як творчого методу радянської культури
- Як розвивалася українська культура в часи Другої світової війни?
Тема 8. Українська культура 20-50-х років XXст.: суперечності, втрати, здобутки.
План семінару.
- Назвіть та охарактеризуйте головні чинники національно-культурного піднесення в Україні у 20-х роках XX ст.
- Аргументуйте, чому 20- ті роки XX ст. називають «золотим віком» української культури.
- З’ясуйте, в чому суть трагічного обриву національно-культурного піднесення в 30- х роках XX ст.
- Дайте загальну характеристику національно-культурних процесів в Україні в 40-50 роках XX ст.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 431 – 451.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 333 – 340.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 322 – 332 .
Тема 9. Модульна контрольна робота №3.
Складові модульного оцінювання: семінар №№ 3,4, самостійна робота №№ 4, 5, 6.
Модульна контрольна робота №3 (тестові завдання, розгорнута відповідь на питання вивченого розділу)
Студент повинен знати:
- фактори, які сприяли самоутвердженню української культури в ХІХ ст.;
- основні періоди культурного розвитку України ХІХ ст.
- загальну характеристику культурно-історичних періодів України XIX ст.;
- особливості розвитку культури в кожному з періодів;
- назвати імена діячів української культури ХІХ ст.
- сутність національно-культурного піднесення20-х років, суперечностей цього процесу та причини його трагічного обриву;
- здобутки і втрати української культури 40-50 рр. ХХ ст.
Студент повинен вміти:
- розкрити особливості розвитку української культури в кожному з періодів ХІХ ст.
- аргументувати процес самоутвердження української культури в ХІХ ст.
- пояснити, що сприяло національно-культурному піднесенню в 20-ті роки ХХ ст., та що привело до його трагічного обриву;
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №4
Тема 10. Національно-культурне життя України 60-80-х рр. ХХ ст.
- Пожвавлення культурного життя на кінці 50-х поч. 60-х років.
- Рух «шістдесятників» та його роль у національно-культурному житті України.
- Посилення процесів керованої русифікації України. Дисидентський рух, його значення.
- Школа і наука в кінці 50-х поч. 80-х років.
- Художня культура кінця 50-х – 80-х років.
- Українське кіномистецтво. – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №7).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 451 – 456.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 341 – 346.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 332 – 337 .
Питання до самоконтролю
- Як розвивалася культура і духовне життя в Україні часів хрущовської «відлиги»?
- Яка роль «шістдесятників» у національно-культурному житті України?
- Як розвивалася освіта у 60-8х рр. ХХ ст.?
- Які здобутки і втрати української культури в ІІ пол. ХХ ст.?
- В чому полягає сутність понять «радянський народ», «єдина загальнорадянська культура», «злиття націй і народностей»?
- В чому полягала сутність дисидентського руху українських діячів культури?
Тема 11.Українська культура в умовах перебудови радянської системи.
- Прояви духовного та інтелектуального опору тоталітарній системі у сфері культури в часи «горбачовської гласності» як один із чинників майбутньої демократизації українського суспільства.
- Набуття державного статусу української мови.
- Роль громадських неформальних організацій в активізації національно-демократичного руху, сутність змін у церковному житті країни.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 456 – 462.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 346 – 348.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 337 .
Питання до самоконтролю
- Які особливості соціально-культурної ситуації в Україні в період так званої перебудови?
- Яка роль громадських неформальних організацій в активізації національно-демократичного руху цього періоду?
- В чому сутність змін у церковному житті країни ?
Тема 12. Українське національно-культурне та державне відродження.
- Законодавчий процес в Україні щодо відродження української національної культури і мови, культур і мов народів, що проживають в Україні.
- Нові явища і тенденції в літературі, театрі, живопису, музиці, кінематографії. Виникнення умов для мистецького плюралізму.
- Становлення національної церкви.
- Суперечливий характер і труднощі у розвитку української культури на сучасному етапі.
- Закон України «Про культуру» – На самостійне вивчення. (Див. комплекс самостійної роботи, сам. робота №8).
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 458 – 462.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 346 – 348.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 337 – 339.
Питання до самоконтролю
- Які законодавчі документи стали основою для українського національно-культурного та державного відродження?
- Що сприяло зростанню національно-культурної самосвідомості українців в цей період?
- Які принципи лягли в основу культурної політики держави в роки незалежності?
- В чому проявилася складність становлення національної церкви в Україні?
- Які труднощі у розвитку української культури на сучасному етапі ?
Тема 13. Особливості розвитку культури в умовах розбудови незалежності української держави.
План семінару
- З’ясуйте особливості національно-культурних процесів в Україні 60 – 80 років XX ст.
- Вкажіть на прояви духовного та інтелектуального опору у сфері культури як одного із чинників демократизації українського суспільства.
- Назвіть законодавчі акти України щодо відродження української національної культури і мови.
- Поясніть нові явища і тенденції в літературі, театрі, живопису, музиці, кінематографії.
- Охарактеризуйте сучасну культурну ситуацію в Україні.
Література
- Історія світової та української культури : підруч. для вищ. закл. освіти / В.І.Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко. – Київ : Літера, 2002. – С. 451 – 462.
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 341 – 348.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 332 – 339.
Тема 14. Внесок українства у світову культуру.
- Загальнолюдська цінність демократичних форм самоорганізації українців.
- Внесок Острозької та Києво-Могилянської академій у розвиток світової культури.
- Найвидатніші представники української культури, значення їх діяльності для розвитку світової культури: в літературі, в філософії, в науці, в освіті, в мистецтві.
Література
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 341 – 348.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 332 – 339.
Питання до самоконтролю
- Що дала українська культура світові? Який внесок українства у світову культуру?
- Яка роль Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку освіти?
- Чому козацтво та братства є феноменами не лише української, а й світової культури?
- Імена яких українських письменників і поетів відомі всьому світові?
- Хто із науковців і в яких галузях прославив Україну?
- Імена яких українських митців можна занести до світової мистецької галереї ?
Тема 15. Культура українського зарубіжжя.
- Поняття «материкова українська культура», « культура українського зарубіжжя».
- Культурні функції українців за кордоном.
- Літературно-мистецькі досягнення української діаспори.
- Співучасть українського зарубіжжя у міжнародному культурному обміні.
Література
- Культурологія: українська та зарубіжна культура : навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко [та ін.].– 3-є вид., стер. – Київ : Знання, 2007. – С.506 – 586.
- Культурологія: теорія та історія культури : навч. посіб. / І.І. Тюрменко, О.Д. Горбула. – Київ : Центр навч. літ., 2004. – С. 348 – 356.
- Культурологія : навч. посіб. / Т.Б.Гриценко, С.П. Гриценко , А. Ю.Кондратюк [та ін.].– 2-ге вид. – Київ : Центр учб. літ., 2009. – С. 332 – 339.
Питання до самоконтролю
- В чому сутність цілісного українського культурного простору?
- Які культурні функції українців за кордоном?
- Які мистецькі досягнення української діаспори?
- В чому відмінності другої і третьої еміграційної хвилі українців від першої?
- Які найвідоміші об’єднання українських митців були засновані в еміграції, який їх внесок у розвиток української культури?
Тема 15. Культура України і культура української діаспори у світовому культурному процесі.
План семінару
- З’ясуйте внесок українства у світову культуру.
- Охарактеризуйте культуру українського зарубіжжя.
- Аргументуйте зростання світового звучання української культури, її активізація у міжнародному культурному обміні.
Література
- Субтельний О. Україна. Історія. – Київ : Либідь, 1992. – С.478-497
- Семчишин М. Тисяча років української культури. – Київ : Фенікс, 1993. – С.521-528
- Шевнюк О.Л. Українська та зарубіжна культура : Навч. посібник. – Київ : Знання-Прес, 2002. – С.111-120
Тема 17. Модульна контрольна робота №4.
Тема 18.Підсумкове заняття.
Складові модульного оцінювання: семінар №№5,6, самостійна робота № 7, № 8.
Модульна контрольна робота №4 (тестові завдання, розгорнута відповідь на питання вивченого розділу)
Студент повинен знати:
- здобутки і втрати української культури 60-80 рр. ХХ ст.
- імена українських шістдесятників та представників дисидентського руху;
- загальну характеристику сучасногоукраїнського національно-культурного та державного відродження після проголошення незалежності України;
- роль української діаспори у розвитку культури України, у світовому культурному процесі.
Студент повинен вміти:
- розкрити сутність руху «шістдесятників;
- визначити: дисидентський рух – поразка, чи перемога?
- розкрити особливості розвитку культури України після проголошення незалежності України; на сучасному етапі;
- показати внесок українства у світову культуру.