Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальності 5.02020201 «Хореографія»
Розробник – В.К.Трачук, спеціаліст першої категорії
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ №1
Тема 1: Зміст та практичне значення вивчення дисципліни музична грамота. Музичні звуки та шумові. Властивості музичного звука. Діапазон. Регістр. Нотний стан. Нота. Запис висоти звуків у скрипковому ключі.
- Музична грамота як навчальна дисципліна, завдання курсу, практичне значення.
- Загальне поняття про звук.
- Властивості музичного звука звука.
- Дві системи назв звуків.
- Визначення поняття «нота», «нотний стан».
- Визначення понять «діапазон», «регістр».
- Скрипковий ключ, запис висоти звуків у скрипковому ключі.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -С.7-9, §9 – С.18, §10.
Питання до самоконтролю
- Що являє собою звук?
- Скільки властивостей має музичний звук?
- Що називається нотою, нотним станом?
- Що називається ключем?
- Який ключ називається скрипковим та на що він вказує?
Тема 2. Октавна система. Клавіатура фортепіано. Тривалості звуків та пауз. Паузи.Сольмізація.
- Музичний звукоряд. Основні ступені звукоряду
- Октава. Назви октав.Літерне позначення звуків у октавах.
- Тривалості звуків.
- Пауза. Тривалості пауз.
- Визначення поняття сольмізація.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§4 – С.9-10, §9 – С.19, §13 – С.13-14 .
- Калмыков Б., Фридкин Г. Сольфеджио І часть. – М.Музыка, 1987
Питання до самоконтролю
- Що називається музичним звукорядом?
- Що називається ступенем звукоряду? Які ступені називаються основними?
- Що таке октава? Скільки існує октав і їх назви?
- Які існують основні тривалості звуків, як вони записуються?
- Що таке пауза? Які існують тривалості пауз?
- Що таке сольмізація?
Тема 3. Запис висоти звуків у басовому ключі. Знаки подовження тривалостей.
- Басовий ключ. Запис висоти звуків у басовому ключі.
- Знаки подовження тривалостей, їх дія.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§10 – С.21, §12 – С.22-23.
Питання до самоконтролю
- Який ключ називається басовим? На що він вказує?
- Які існують знаки подовження тривалостей, та яка їх дія?
Тема 4. Метр. Розмір. Ритм. Прості метри і розміри. Такт.
- Акцент.
- Сильна та слабка долі.
- Визначення поняття «метр», «розмір», «такт».
- Прості розміри.
- Групування тривалостей нот в простих розмірах – самостійна робота №1 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§17 – С.40-41, §18 – С.42.
Питання до самоконтролю
- Яка доля називається сильною, слабкою?
- Що таке метр?Розмір?
- Які розміри називаються простими?
- Що таке такт?
Тема 5. Складні метри і розміри. Затакт.
- Складні розміри.
- Затакт.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§18 – С.42, §19 – С.45-46.
Питання до самоконтролю
- Які розміри називаються складними?
- Що таке затакт?
Студент повинен знати:
– правила запису нот в басовому та скрипковому ключах;
– правила запису тривалостей звуків та пауз;
– основи сольмізації;
– визначення метру, розміру та ритму;
– види розмірів;
– правила групування в складних розмірах.
Студент повинен вміти:
– записувати ноти в ключах;
– сольмізувати вправи;
– групувати тривалості нот в розмірі 3/4, 2/4, 4/4;
– визначати розміри музичних прикладів.
Складові модульного оцінювання: поточне опитування, самостійна робота №1.
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ № 2
Тема 6. Стрій. Півтон,тон. Знаки альтерації.
- Стрій.
- Темперований стрій.
- Півтон, тон.
- Знаки альтерації та їх дія.
- Похідні ступені.
- Літерне позначення похідних ступенів звукоряду – самостійна робота №2 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§5.
Питання до самоконтролю
- Що таке стрій?
- Який стрій називається темперованим?
- Що таке півтон, тон?
- Які існують знаки альтерації? Яка їх дія?
- Які ступені називаються похідними?
Тема 7. Синкопа. Пунктирний ритм.Тріоль.
- Визначення поняття «синкопа».
- Види синкоп.
- Пунктирний ритм та його значення в музиці.
- Ритмічна група тріоль.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§16 – С.36-37, §22
Питання до самоконтролю
- Що називається синкопою?
- Які існують види синкоп?
- Який ритм називається пунктирним?
- Що таке тріоль?
Тема 8. Метроритмічні формули танцювальних жанрів.
- Жанр.
- Танець як вид мистецтва.
- Народні танці.
- Бальні танці.
Література
- Іванова В. Аналіз музичних творів. –
- Юцевич Ю.Є. Музика. Словник-довідник. –
Питання до самоконтролю
- Що називається жанром?
- Що таке танець?
- Які танці відносяться до народних? Їх метроритмічні формули.
- Які танці відносяться до бальних? Їх метроритмічні формули.
Тема 9. Лад. Тональність. Мажор, мінор. Три вида мінору.
- Визначення ладу, його ступеня.
- Мажорний лад , його будова.
- Мінорний лад.
- Натуральний мінорний лад, його будова.
- Визначення поняття тональність.
- Види мінорного ладу – самостійна робота №3 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§33 – С.90-91, §34 – С. 91-93, §35. – С.94, §37. – С.102-103
Питання до самоконтролю
- Що називається ладом?
- Який лад називається мажорним?
- Що називається гамою?
- Яка будова натурального мажорного ладу?
- Який лад називається мінорним?
- Яка будова натурального мінорного ладу?
- Що називається тональністю? З чого складається назва тональності?
Тема 10. Темп. Позначення темпу, динаміки.
- Темп та його позначення.
- Темпові групи.
- Динаміка.
- Динамічні відтінки.
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§24 – С.58-59
Питання до самоконтролю
- Що називається темпом?
- Які існують основні темпові групи та які темпи входять до них?
- Що являє собою динаміка?
- Назвіть динамічні відтінки.
Студент повинен знати:
– правила запису знаків альтерації;
– метроритмічні формули танцювальних жанрів (народних та бальних танців);
– будовумажорного та мінорного ладів;
– основні позначення темпів;
– основні позначення динамічних відтінків.
Студент повинен вміти:
– сольмізувати вправи;
– будувати від звука натуральний мажорний лад, та три види мінорного ладу;
– визначати мажорний та мінорний лад у творах на слух.
Складові модульного оцінювання: поточне опитування, самостійні роботи №2,3.
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ № 3
Тема 11. Загальні відомості про інтервали, акорди. Мелодія. Її будова та принцип розвитку музичного матеріалу. Фактура.
- Визначення інтервалу.
- Мелодичний та гармонічний інтервал.
- Назви інтервалів та їх походження.
- Кількісна і якісна величина інтервалу.
- Загальні відомості про акорди – самостійна робота №4 (див.комплекс сам.роботи).
- Визначення поняття «мелодія».
- Напрямки руху мелодії. Мелодична лінія. Кульмінація мелодії та засоби її досягнення.
- Фактура, типи фактури.
- Аналіз мелодії – самостійна робота №5 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Вахромєєв В. Елементарна теорія музики. – М.:Музика, 1983. -§27 – С.75-77 §61 – С.207-210
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ ІІ. – С. 7-8
Питання до самоконтролю
- Що називається інтервалом?
- Який інтервал називається мелодичним, гармонічним?
- Які назви мають інтервали? Які дві величини виміру має інтервал?
- Що називається мелодією?
- Які існують напрямки руху мелодій?
- Що називається мелодичною лінією?
- Що таке кульмінація?
- Що називається фактурою?
- Які існують типи фактури?
Тема 12. Період. Види періоду.
- Визначення періоду.
- Тема твору.
- Типова будова періоду в пісенно-танцювальних жанрах..
- Квадратний період.
- Види періоду.
- Період – самостійна форма – самостійна робота №6 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ ІV. – С. 11
Питання до самоконтролю
- Що називається періодом?
- Що називається темою твору?
- Яка будова періодів в пісенно-танцювальнихжанрах?
- Як називаються найбільші частини на які поділяється період?
- Який період називається квадратним?
- Які існують види періоду?
Тема 13. Проста двочастинна та тричастинна форми.
- Визначення простої двочастинної форми.
- Будова частин.
- Проста двочастинна форма з репризою та без репризи.
- Визначення простої три частинної форми.
- Будова частин.
- Область застосування простих форм у танцювальній музиці – самостійна робота №7 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ ІV. 2,3
Питання до самоконтролю
- Яка форма називається простою двочастинною?
- Яка будова її частин?
- Які існують види простої двочастинної форми?
- Яка форма називається простою тричастинною?
- Яка будова її частин?
Тема 14. Складна тричастинна форма, як найбільш розповсюджена в танцювальних жанрах.
- Визначення складної тричастинної форми.
- Будова частин.
- Складна тричастинна форма з середньою частиною тріо та епізодом.
- Основні типи репризи.
- Область застосування складної тричастинної форми у танцювальній музиці – самостійна робота №8 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ V. 1
Питання до самоконтролю
- Яка форма називається складною тричастинною?
- Яка будова її частин?
- Яка різниця між складною тричастинною формою з середньою частиною тріо, та з середньою частиною епізодом?
- Які основні типи репризи?
Тема 15. Рондо. Варіації.
- Визначення форми рондо.
- Основні типи рондо, їх риси.
- Визначення варіаційної форми.
- Класичні варіації.
- Застосування форми рондо та варіаційної форми у танцювальній музиці – самостійна робота №9 (див.комплекс сам.роботи).
Література
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ V. 2,4
Питання до самоконтролю
- Що означає форма рондо?
- Які основні типи рондо?
- Яка форма називається варіаційною?
- Яка будова класичних варіацій?
Студент повинен знати:
– загальні поняття про інтервал, акорди;
– виражальні засоби музики- мелодія, фактура,типи фактури.
– будову періоду, види періоду.
– будову простої двочастинної та тричастинної форм;
– будову складної тричастинної форми;
– будову варіаційної форми, рондо.
Студент повинен вміти:
– виконувати аналіз мелодії, визначати тип фактури в музичному творі;
– визначати форму періоду в музичних прикладах;
– визначати двочастинну та тричастинну форму музичного твору на слух;
– визначати форму рондо, варіації на слух.
Складові модульного оцінювання: поточне опитування, самостійні роботи №4-9.
Модульна контрольна робота №3.
Список літератури
Основна
- Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. – Х.: вид.буд. «Фактор», 2004
- Вахромеєв В.А. Елементарна теорія музики. – М.: Музика, 1983
- Іванова В. Аналіз музичних творів. – К.: розділ ІІ, ІV,V
Додаткова
- Алєксєєв Б., Мясоєдов А. Елементарна теорія музики. – М.: Музика, 1986
- Павлюченко О. Елементарна теорія музики. – К.: Музична Україна, 1997
- Способін І.В. Елементарна теорія музики. – М.: Музика, 1984
- Способін І.В. Аналіз музичних форм.. – М.: Музика, 1984
Інформаційні ресурси
- Аналіз музичних форм. http://www.contrabass.ru/misc/analysis.htm
- http://www.musicfancy.net/
- Нотне письмо http://www.7not.ru/theory/02.phtml
- Ритм. Темп.http://www.7not.ru/theory/03.phtmlhttp://www.musicfancy.net/
- Акцент, размір. http://www.7not.ru/theory/04.phtml
- Інтервали http://www.7not.ru/theory/05.phtml
- Лад і тональність http://www.7not.ru/theory/06.phtml
- Акорди http://www.7not.ru/theory/07.phtmlАккорды (продолжение) http://www.7not.ru/theory/08.phtml
- Септаккорды http://www.7not.ru/theory/09.phtml