МЕТОДИЧНИЙ ПАКЕТ ДИСЦИПЛІНИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», 024 «Хореографія»
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ
VIII семестр
Навчальний модуль № 1
Тема: Сутність та організація підприємництва.
- Поняття «підприємництво». Основні функції підприємництва. Основи виникнення і розвитку підприємництва.
- Підприємницька ідея та механізм її втілення.
- Технологія заснування власної справи.
- Основні способи організації власного бізнесу.
Самостійна робота № 1: Скласти тези відповіді до питання «Початковий капітал. Суб’єкти підприємницької діяльності» (див комплекс самостійної роботи).
Література:
Мочерний С.В. Основи підприємницької діяльності [Електронний ресурс] : навч. посібник / С.В.Мочерний, О.А.Устенко, С.І.Чеботар. – Київ : Видав. Центр «Академія», 2001. – С. 6-40.– Режим доступу: http://ua-referat.com/Основи_підприємницької_діяльності,_Мочерний,_Устенко,_Чеботар
Підприємництво : вікіпедія. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Підприємництво
Питання для самоконтролю:
- В чому сутність поняття «підприємництво»?
- Які основні функції підприємництва?
- Які є сторони суспільного виробництва?
- Які складові продуктивних сил?
- Які є види виробничих відносин?
- Що є матеріальною основою виникнення підприємництва?
- В чому сутність поняття «підприємницька ідея»?
- Які зі складових підприємницької ідеї Ви здатні втілити і життя?
- Що є виявом підприємницької ідеї?
- Що є джерелами підприємницької ідеї?
- Які існують джерела формування майна малого приватного підприємства?
- Які установчі документи необхідні для державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності?
- Де взяти початковий капітал, щоб почати свій власний бізнес?
- Які є обмеження підприємництва?
Практична робота № 1 (рольова гра): Моделювання підприємницької ідеї.
- Ознайомлення з чинним законодавством з метою врахування правових обмежень.
- Визначення заборонених сфер діяльності та сфер, організація бізнесу в яких пов’язана з обмеженнями (ліцензуванням, отриманням спеціального досвіду)
- Обрання сфери підприємницької діяльності в галузі культури або мистецтва та форми бізнесу (мале підприємство, ФОП [фізична особа підприємець]).
- Визначення способів подолання економічних обмежень при створенні підприємства.
- Визначення основних джерел формування власного капіталу та додаткових фінансових джерел.
- Розробка плану заходів спрямованих на дослідження ринкової кон’юнктури.
- Конкретизація завдань кожного етапу створення підприємства
Література:
Коваленко О.В. Підприємницька ідея та механізм її втілення. [Електронний ресурс] Коваленко О.В. // Підприємництво та його організаційно-правові засади : навч. посібник. – Луганськ : Вид-во ДЗ “ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2013. – Тема 1.4. – Режим доступу: http://e-pidruchniki.com/content/525_14_Pidpriemnicka_ideya_ta_mehanizm_ii_vtilennya.html. – Назва з екрану.
Товарна інноваційна політика. Підприємницька ідея [Електронний ресурс] // Маркетинг : сайт «Навчальні матеріали онлайн». – Режим доступу: http://pidruchniki.com/1360042550441/marketing/pidpriyemnitska_ideya
Семінарське заняття: Організація власного бізнесу.
- Охарактеризувати джерела створення власного бізнесу.
- Дати характеристику суб’єктам підприємницької діяльності.
- Визначте види підприємницької діяльності, обмежені чинним законодавством.
- Визначте види підприємницької діяльності у галузі мистецтва, що підлягають ліцензуванню.
- Охарактеризуйте причини та механізм реорганізації та ліквідації підприємства.
Література:
Економіка підприємства. Організація і розвиток власної справи [Електронний ресурс] // Економіка : сайт «Навчальні матеріали онлайн». – Режим доступу: http://pidruchniki.com/12980108/ekonomika/organizatsiya_rozvitok_vlasnoyispravi. – Назва з екрану.
Коваленко О.В. Основні етапи створення власної справи [Електронний ресурс] / О.В.Коваленко // Підприємництво та його організаційно-правові засади : навч. посібник. – Луганськ : Вид-во ДЗ “ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2013. – Тема 4.1. – Режим доступу: http://e-pidruchniki.com/content/537_41_Osnovni_etapi_stvorennya_vlasnoi_spravi.html
Підприємство. Організація підприємства. Технологія створення власної справи [Електронний ресурс] // Економіка : сайт «Навчальні матеріали онлайн». – Режим доступу: http://pidruchniki.com/1924070152807/ekonomika/organizatsiya_pidpriyemnitstva. – Назва з екрану.
Тема: Загальні умови підприємницької діяльності.
- Умови і принципи підприємницької діяльності.
- Етика підприємництва та соціальна відповідальність у бізнесі.
- Мале підприємництво: сутність малих підприємств; державна підтримка малого бізнесу.
- Форми і методи реалізації послуг у сфері культури.
Самостійна робота № 2: Скласти тези відповіді до питання «Економічна свобода та рушійні сили підприємництва» (див комплекс самостійної роботи). Мочерний С.В.С. 43-46
Література:
Мочерний С.В. Основи підприємницької діяльності [Електронний ресурс] : навч. посібник / С.В.Мочерний, О.А.Устенко, С.І.Чеботар. – Київ : Видав. Центр «Академія», 2001. – С. 47-56 ; 83-90. – Режим доступу: http://ua-referat.com/Основи_підприємницької_діяльності,_Мочерний,_Устенко,_Чеботар
Питання для самоконтролю:
- Які основні умови підприємницької діяльності в економічній сфері?
- Які основні умови підприємницької діяльності у сфері права?
- Які важливі умови підприємницької діяльності в інших сферах?
- На які цінності спирається культура підприємницької діяльності?
- Що є елементами культури підприємницької діяльності?
- В чому сутність концепції «соціальна відповідальність бізнесу»?
- Які кількісні критерії зарахування підприємств до категорії малих?
- Які позитивні риси малих підприємств?
- Які негативні риси малих підприємств?
- Які є напрямки підтримки малого бізнесу?
- Які є особливості послуг в сфері культури?
- Які існують види нематеріальних послуг за функціональними особливостями?
- Як поділяють матеріальні послуги в сфері культури за призначенням?
- На які групи класифікують послуги з огляду на функції організацій культури і мистецтва?
Тема: Особливості маркетингу у сфері культури.
- Маркетингове середовище: внутрішнє, зовнішнє.
- Маркетинговий комплекс та його складові.
- Маркетингові дослідження: а) методи маркетингових досліджень; б) методика маркетингових досліджень.
Самостійна робота № 3: Скласти тези відповіді до питання «Практичне застосування методів маркетингового дослідження».
Література:
Мочерний С.В. Основи підприємницької діяльності [Електронний ресурс] : навч. посібник / С.В.Мочерний, О.А.Устенко, С.І.Чеботар. – Київ : Видав. Центр «Академія», 2001. – С. 90-94. – Режим доступу: http://ua-referat.com/Основи_підприємницької_діяльності,_Мочерний,_Устенко,_Чеботар
Особливості маркетингу в сфері культури і мистецтва. – Режим доступу: http://ukrbukva.net/page,2,86845-Osobennosti-marketinga-v-sfere-kul-tury-i-iskusstva.html
Маркетингові дослідження. Розробка анкети [Електронний ресурс] // Маркетинг. – Режим доступу: http://stud.com.ua/19461/marketing/rozrobka_anketi
Маркетингові дослідження з використанням анкет (з практичною частиною) [Електронний ресурс] // Маркетинг. – Режим доступу: http://5ka.at.ua/load/marketing/marketingovi_doslidzhennja_z_vikoristannjam_anket_z_praktichnoju_chastinoju_referat/35-1-0-841
Маркетинг соціальних послуг. Маркетинг послуг у сфері культури [Електронний ресурс] // Маркетинг : сайт «Навчальні матеріали онлайн». – Режим доступу:http://pidruchniki.com/1333122259309/marketing/marketing_poslug_sferi_kulturi. – Назва з екрану.
Інформаційний маркетинг у сфері культури [Електронний ресурс] : сайт «Електронна б-ка bo0k.net». – Режим доступу: http://bo0k.net/index.php?p=achapter&bid=22495&chapter=1
Маркетингові стратегії установи [Електронний ресурс] // Менеджмент у сфері культури і мистецтва. – Режим доступу : http://stud.com.ua/42696/menedzhment/marketingovi_strategiyi_ustanovi_kulturi#56
Лукіна Т.О. Технологія розробки анкет для моніторингових досліджень освітніх проблем [Електронний ресурс] : метод. посібник / Лукіна Тетяна Олександрівна. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/4157/1/Технологія_розробки_анкет_для_моніторингових_досліджень-метод_посібник.pdf
Питання для самоконтролю:
- В чому сутність понять «потреба», «бажання», «попит», «товар», «обмін», «угода», «ринок»?
- Які є соціальні фактори макросередовища?
- Хто з представників зовнішнього мікросередовища може впливати на ефективність роботи організації?
- Хто з представників внутрішнього мікросередовища може впливати на ефективність роботи організації?
- Які складові комплексу маркетингу та їх роль?
- Які існують етапи маркетингового дослідження та яких видів діяльності складається кожен етап?
- Від чого залежить мета дослідження?
- Які є методи маркетингових досліджень?
- В чому сутність методу збору інформації «спостереження», його форми, переваги та проблеми? Навести економічний приклад.
- В чому сутність методу збору інформації «інтерв’ю», його форми, переваги та проблеми? Навести економічний приклад.
- В чому сутність методу збору інформації «панель», його форми, переваги та проблеми? Навести економічний приклад.
- В чому сутність методу збору інформації «експеремент», його форми, переваги та проблеми? Навести економічний приклад
Практична робота № 2: Розробка анкети для маркетингового дослідження
Підготовка першого варіанту анкети (анкета укладається з метою вивчення ставлення респондентів до обраної мікрогрупою студентів сфери підприємницької діяльності (практична робота «Моделювання підприємницької ідеї)
1. Планування структури та змісту анкети:
а) формулювання назви та кінцевої мети анкетування;
б) визначення місця анкети у структурі моніторингового дослідження та її призначення;
в) визначення цільової аудиторії анкетування: категорії учасників анкетування, їх кількісний та якісний склад, основні ознаки, властивості, за якими, буде проводитись поділ результатів анкетування при аналізі.
2. Розробка вступної частини анкети:
а) назва приватного підприємства;
б) мета і завдання анкетування
в) роз’яснення важливості розв’язання досліджуваної проблеми та ролі респондента;
г) формулювання правил заповнення анкети;
д) висловлювання вдячності опитуваному
3. Розробка основної частини анкети:
а) формулювання контактних запитань (нескладних, просто сформульованих – їх основне призначення полягає у тому, щоб зацікавити респондента, включити його у проблему, дати можливість апробувати на собі техніку заповнення анкети);
б) формулювання основних питань (зміст цих питань відповідає меті й завданням дослідження);
в) формулювання заключних питань
4. Розробка паспортички (питання щодо професії, освіти, віку, статі, соціального походження, сімейного стану, місця проживання тощо)
Студент повинен знати:
– предмет та мету вивчення дисципліни;
– сутність, основні функції підприємництва;
– технологію заснування власної справи та основні способи організації власного бізнесу;
– загальні умови підприємницької діяльності;
– форми і методи реалізації послуг у сфері культури та особливості маркетингу у сфері культури.
Студент повинен вміти:
– орієнтуватися у видах підприємницької діяльності в галузі культури і мистецтва;
– за типовими зразками укласти засновницькі документи з метою організації власного бізнесу;
– змоделювати підприємницьку ідею;
– розробити анкету для маркетингового дослідження
Складові модульного оцінювання: самостійні роботи № 1-3, практичні роботи № 1-2, самоконтроль (виконання тестових завдань)
Навчальний модуль № 2
Тема: Менеджмент у сфері культури.
- Сутність і характерні риси менеджменту в соціально-культурній сфері.
- Управлінські функції: планування, організація, мотивація, контроль, і координація.
- Принципи менеджменту і методи управління (самостійне вивчення).
- Основи бізнес-плану: сутність і принципи складання; техніка складання; структура та зміст бізнес-плану.
Самостійнаробота: Принципи менеджменту і методи управління (див. комплекс самостійної роботи).
Література:
Абрамов Л.К. Менеджмент у сфері культури : навч-метод. посібник / Л.К. Абрамов, Т.В. Азарова. – Кіровоград : ЦПТІ, 2000. – 80 с. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/iscmngoua/vidanna-iskm-ta-cpti
Мочерний С.В. Основи підприємницької діяльності [Електронний ресурс] : навч. посібник / С.В.Мочерний, О.А.Устенко, С.І.Чеботар. – Київ : Видав. Центр «Академія», 2001. – С. 151-162. – Режим доступу: http://ua-referat.com/Основи_підприємницької_діяльності,_Мочерний,_Устенко,_Чеботар
Поняття і основні концепції менеджменту [Електронний ресурс] // Менеджмент у сфері культури і мистецтва. – Режим доступу: http://stud.com.ua/42665/menedzhment/zagalniy_menedzhment_yogo_spetsifichni_risi_sferi_kulturi_mistetstva#80
Функції менеджменту [Електронний ресурс] // Менеджмент у сфері культури і мистецтва. – Режим доступу:http://stud.com.ua/42669/menedzhment/funktsiyi_menedzhmentu
Специфіка менеджменту в сфері культури і мистецтв[Електронний ресурс] // Менеджмент у сфері культури і мистецтва. – Режим доступу: http://stud.com.ua/42673/menedzhment/spetsifika_menedzhmentu_sferi_kulturi_mistetstva
Практична робота
Складання окремих розділів бізнес-плану за зразком.
План виконання практичного завдання:
Підготовка окремих розділів бізнес-плану (бізнес-план укладається для обраної мікрогрупою студентів сфери підприємницької діяльності (практична робота «Моделювання підприємницької ідеї»
Розробка резюме проекту:
а. назва проекту: (з практичної роботи «Моделювання підприємницької ідеї»)
б. мета проекту: обґрунтування економічної ефективності організації нового бізнесу (з практичної роботи «Моделювання підприємницької ідеї»)
в. мета малого підприємства (ФОП)
Характеристика послуги (з практичної роботи «Моделювання підприємницької ідеї»)
Аналіз ринку: характеристика механізмів факторів впливу і визначення засобів протидії або позитивного їх використання
Фактори опосередкованого впливу:
Група факторів | Фактор | Механізм впливу | Як використовувати/ боротися |
Політико-правові | Політична нестабільність | Зниження інвестиційної привабливості сфер послуг України |
Пошук інвесторів та обґрунтування інвестиційних пропозицій. Створення власних сил, які б лобіювали інтереси вашої справи |
Державна підтримка | Відсутність достатньої підтримки знижує фінансову стійкість підприємств. |
Пошук власних джерел фінансування. Встановлення довгострокових взаємовідносин з контрагентами |
|
Нормативно-правова база | Зміни в законодавстві стають чинником нестабільності | Дотримання законодавства | |
Економічні | Інфляція |
Зростання цін на сировину Зниження попиту |
Установлення тривалих відносин із постачальниками Система знижок |
Податки | Зменшення фінансових результатів |
Вибір методу амортизації Експортна діяльність |
|
Рівень доходів населення | Залежність попиту від платоспроможності попиту | Знижки для споживачів | |
Коливання курсу валюти |
Збитки через курсові різниці Зростання цін |
Контракти з постачальниками за фіксованими цінами Знижки |
|
Криза кредитування | Труднощі із залученням додаткового фінансування |
Самофінансування Залучення інвесторів |
|
Соціальні | Тенденції до здорового способу життя | Попит на послуги, повʼязані з підтриманням фізичної активності | Надання якісних послуг |
Традиції |
Попит на певні види послуг Тимчасові сплески попиту |
Гнучкість надання послуг залежно від уподобань споживачів | |
Структура населення | Розмір цільового сегменту обмежує можливості надання певних послуг | Адаптація до потреб цільового сегменту |
Характеристика факторів прямого впливу:
Фактор | Характеристика |
Конкуренти |
Ринок характеризується високим рівнем конкуренції Ринок характеризується низьким рівнем конкуренції |
Споживачі |
Споживчі переваги віддаються більш дешевому ціновому сегменту Сегментація споживачів: 1) за ознакою вік: діти, люди середнього віку, люди старшого віку; 2) економічна ознака: низький рівень доходів, середній рівень доходів, високий рівень доходів; 3) стан здоров’я: споживачі, які надають перевагу активному способу життя, споживачі, які надають перевагу пасивному способу життя |
Взаємозамінні послуги | послуги, які надаються в Україні чи на відповідній частині її території і мають для постачальників та споживачів (користувачів) ознаки однієї (подібної, аналогічної) послуги (групи послуг). |
Бар’єри входження в галузь | дороге устаткування (близько 1 млн. грн.); інфляційне зростання цін на сировину; труднощі отримання кредитів; зниження платоспроможного попиту |
Розробка плану маркетингу
Розділ | Зміст |
Вступ |
Мета: проникнення на ринок… Ємність ринку Рентабельність серед однакових послуг Кількість фізичних (юридичних) осіб, що надають послугу Ринок структурований і характеризується високим рівнем конкуренції Ринок не структурований і характеризується низьким рівнем конкуренції |
Характеристика ринкового середовища |
Головні чинники середовища: а. зрілість /не зрілість/ галузі; б.висока /низька/ конкуренція; в. зниження /збільшення/ попиту; г. високі /низькі/ бар’єри входження. |
Цілі маркетингу |
1) Популяризація послуги 2) Створення позитивного іміджу (назва підприємства) 3) Визначення частки ринку |
Заходи комплексу маркетингу |
1) Товарна політика а. номенклатура послуг б. контроль за якістю послуг 2) Цінова політика: а. орієнтація на споживачів з низьким, або середнім. або високим рівнем доходів б. політика диференціювання цін в. відстрочення платежу 3) Комунікативна політика: а. мета реклами: інформування про переваги нової (оновленої) послуги б. стратегія: активна (неактивна) рекламна підтримка і значні (незначні витрати на рекламу на стадії виведення послуги на ринок Засоби реклами: а. місцеве телебачення б. реклама на транспорті в. листівки в місцях скупчення людей |
Бюджет маркетингу |
Тема 5. Менеджер сфери культури
- Зміст і характер праці менеджера.
- Фактори успішної діяльності менеджера.
- Стилі керування. Типи керівників та ефективність управління
- Вимоги до менеджерів різних рівнів управління (самостійне вивчення)
- Організація індивідуальної роботи менеджера
Література:
Абрамов Л.К. Менеджмент у сфері культури : навч-метод. посібник / Л.К. Абрамов, Т.В. Азарова. – Кіровоград : ЦПТІ, 2000. – С. 5-30. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/iscmngoua/vidanna-iskm-ta-cpti
Практична робота № 4. Рольова гра: «Відбіркове інтерв’ю при влаштуванні на роботу»
- Постановка мети гри.
- Визначення ігрових ситуацій, що відповідають меті гри.
- Інструктаж учасників.
- Проведення гри
- Опитування усіх учасників гри, занесення інформації в таблицю на дошці
- Виступ «керівників» з інформацією, кого візьмуть на роботу в першу чергу, кого в другу і кого в третю
- Опитування «кандидатів» (обґрунтування вибору місця роботи)
- Аналіз гри
- Охарактеризуйте складові «моделі» менеджера
- Розкрийте знання та вміння менеджера
- Охарактеризуйте особистий потенціал менеджера
- Визначте чинники збереження трудового потенціалу менеджера
Семінарське заняття: Менеджер як людина, що здійснює професійне управління
- Охарактеризуйте складові «моделі» менеджера
- Розкрийте знання та вміння менеджера
- Охарактеризуйте особистий потенціал менеджера
- Визначте чинники збереження трудового потенціалу менеджера
- Розкрийте етичні норми менеджера.
Література:
Абрамов Л.К. Менеджмент у сфері культури : навч-метод. посібник / Л.К. Абрамов, Т.В. Азарова. – Кіровоград : ЦПТІ, 2000. – С. 5-30. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/iscmngoua/vidanna-iskm-ta-cpti