Методичний пакет дисципліни для студентів спеціальностей 5.02020201 «Хореографія» 5.02020801 «Декоративно-прикладне мистецтво» (на основі базової та повної загальної середньої освіти)
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ :
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ № 1
Тема: ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЇ, ЇЇ ЗАВДАННЯ І МЕТОДИ
- Мозок і, психіка та свідомість
- Короткі відомості з історії психології
- Методи психології
- Значення знань з психології в загальному і професійному розвитку працівника культури
Література до вивчення теми:
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. – К.,2000.-С.38-83
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. – К., 2000. –С.4, 14 – 19.
- Палеха Ю.І., Герасимчук В.І., Шиян О.М. Основи психології та педагогіки: Навчально-методичний посібник. – К., 1999. – С. 81-83.
- Психологія: Підручник / Ю.Л.Трофімов, В.В. Рибалка, П.А.Гончарук та ін..; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К., 1999.- С.50-75.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки. – К.,2005.- С.11-18, 20=28,
Питання до самоконтролю :
- Що вивчає психологія ?
- На які запитання сучасного людського життя допомагає знайти відповідь психологія?
- Як пов’язані між собою чотири характеристики свідомості?
- Які наукові напрями є провідними в психології ХХ ст..?
- На які групи поділяються методи психологічних досліджень?
- На які види поділяється спостереження?
- У чому переваги і недоліки експерименту як методу психологічного дослідження ?
Тема: ВІДЧУТТЯ І СПРИЙМАННЯ
- Загальне поняття про відчуття
- Класифікація відчуттів
- Загальні властивості і закономірності відчуттів (сам. робота №1)
- Сприймання як цілісне пізнання оточуючого світу
- Властивості сприймання
- Різновиди сприймання
Література до вивчення теми :
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.110 – 151.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.126-146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.244-299
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.115 – 155.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 185 -217.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.117 – 135.
Питання до самоконтролю :
- Що таке відчуття ?
- Які ви знаєте різновиди відчуттів?
- Які ви знаєте властивості відчуттів ?
- Що таке сприймання ?
- Які є різновиди сприймання?
- Які основні властивості сприймання ?
- Який існує взаємозв’язок між відчуттями і сприйманнями ?
Тема : ПАМ’ЯТЬ
- Поняття про пам’ять
- Основні процеси пам’яті
- Різновиди пам’яті
- Врахування індивідуальних особливостей пам’яті в педагогічному процесі
Література до вивчення теми:
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 44- 45.
- Загальна психологія: Навч. посіб./ Скрипченко О.В. та ін. –К., 2002. –С. 152- 177.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К., 2000. С.90 – 101.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія:Навч. посіб. – К.,2000. – С.299-338
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С.217 – 245.
Питання до самоконтролю :
- Що таке пам’ять ?
- Які основні процеси пам’яті ?
- Які є різновиди запам’ятовування ?
- Які різновиди пам’яті ?
- Які ви знаєте індивідуальні особливості пам’яті?
Тема : МИСЛЕННЯ ЯК ВИЩА ФОРМА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Поняття про мислення
- Основні операції мислення
- Форми мислення ( самостійна робота № 2)
- Індивідуальні особливості мисленнєвої діяльності людини
- Мислення і мова
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 46- 50.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.178 – 215.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.126-146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.299-302
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.115 – 155.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 270 277.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.147- 162.
Питання до самоконтролю :
- Що таке мислення ?
- Які ви знаєте класифікації видів мислення?
- Які основні процеси мислення ?
- Які ви знаєте форми мислення ?
- У чому виявляється взаємозв’язок мислення і мовлення ?
- У чому сутність індукції та дедукції ?
Тема : УЯВА ТА ЇЇ ВИДИ
- Сутність поняття уява.
- Види і типи уяви.
- Прийоми творчої уяви.
- Розвиток уяви.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці.2007. – С.50-51.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.216 – 231.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.126-146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.303-338
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.155 – 183.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 270-277.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.163 – 171.
Питання до самоконтролю :
- Що таке уява ?
- Які є види уяви ?
- Що таке аглютинація ?
- У чому особливості репродуктивної уяви ?
- Чим характеризується творча уява ?
- Які ви знаєте прийоми творчої уяви ?
- Що таке гіперболізація ?
Семінарське заняття № 1. Тема : ПІЗНАВАЛЬНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ
- Структура та методи психології.
- Відчуття, і сприймання: спільне і відмінне.
- Процеси та види пам’яті.
- Операції та види мислення.
- Основні різновиди уяви.
- Основні різновиди та прийоми творчої уяви.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 44 – 51.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.110 – 151,216 – 231.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.126-146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К., 2000. – С.38 – 83, 303 – 338.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.4, 14 – 19,155 – 183.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 50 – 75, 270-277.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.11 18, 20 – 28, 41 – 50,163 – 171.
Студент повинен знати:
- сутність поняття «психологія»;
- структуру психології;
- сутність понять «відчуття», «сприймання», «пам’ять», «мислення», «уява»;
- класифікацію відчуттів;
- основні види сприймань;
- процеси та види пам’яті;
- мисленнєві операції;
- форми мислення;
- різновиди уяви;
- основні прийоми творчої уяви.
Студент повинен вміти:
- порівнювати особливості відчуттів та сприймань;
- характеризувати основні види пам’яті;
- визначати особливості основних мислиннєвих операцій;
- характеризувати форми мислення;
- визначати індивідуально-психологічні характеристики мислення;
- характеризувати основні види уяви;
- визначати зв’язок між мисленням і мовою.
Складові модульного оцінювання:самостійні роботи № 1, 2; семінар № 1
НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ № 2
Тема: ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРО ЕМОЦІЇ ТА ПОЧУТТЯ
- Сутність понять «емоції» та «почуття».
- Форми переживання почуттів.
- Основні емоційні стани.
- Вищі почуття.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 54- 58.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.256 – 284.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.102 – 126.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.357-371
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.197 – 206.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 342 – 360.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.172 – 183.
Питання до самоконтролю :
- Що таке емоції ?
- Що таке почуття ?
- Чим емоції відрізняються від почуттів ?
- Які ви знаєте форми переживання почуттів ?
- Які є основні емоційні стани ?
- У чому особливості стресів ?
- Що таке фрустрація ?
- Які ви знаєте різновиди вищих почуттів ?
Тема : ВОЛЯ
- Поняття про волю.
- Вольовий акт, його структура.
- Вольові риси людини.
- Виховання і самовиховання волі.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 58- 59.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.285 – 312.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.126-146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.372-394
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.207 – 219.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 361 – 364.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.184 – 193.
Питання до самоконтролю :
- Що таке воля ?
- Чим потяги відрізняються від бажань ?
- Яка структура вольового акту ?
- Що таке вольовий акт ?
- Які ви знаєте вольові риси особистості ?
- Які існують прийоми виховання і самовиховання волі ?
Семінарське заняття № 2. Тема : ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА СФЕРА ОСОБИСТОСТІ.
1. Основні форми переживання почуттів.
2. Фундаментальні емоції, їх характеристика.
3. Особливості вольової сфери особистості.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 54- 59.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.256 – 312.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.102 – 146.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К., 2000. – С.357 – 394.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.197 – 219.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 342 – 364.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.172 – 193.
Тема : ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТЕМПЕРАМЕНТУ
- Поняття про темперамент .
- Історія розвитку вчення про темперамент
- Темперамент і тип вищої нервової діяльності
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 60 – 64.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.413 – 416.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.24 – 57.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.188-207
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.45 – 59.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 103 – 108.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.194 – 200.
Питання до самоконтролю :
- Що таке темперамент ?
- Який існує зв’язок між типом нервом системи і темпераментом ?
- Кого вважають родоначальником вчення про темперамент ?
- Хто розробив нервово-фізіологічну теорію темпераменту ?
- Що є фізіологічною основою темпераменту ?
Тема: ТЕМПЕРАМЕНТ І ОСОБИСТІСТЬ
- Психологічна характеристика темпераментів
- Темперамент і проблеми виховання
- Роль темпераменту в праці та навчанні
- Основні якості темпераменту
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С.60-64.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.417 – 420.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.24 – 57.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.188-207
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.45 – 59.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 103 – 108.
Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.194 – 200.
Питання до самоконтролю :
- Які особливості притаманні кожному з типів темпераменту ?
- На що потрібно звертати увагу вчителям та вихователям працюючи з дітьми різних психотипів ?
- Яке основне завдання вчителів та вихователів щодо того чи іншого типу темпераменту ?
- Чи залежить від темпераменту хід виконання та результат діяльності?
- За якими основними якостями можна охарактеризувати усі типи темпераменту ?
Тема : ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРО ХАРАКТЕР
- Сутність поняття характер
- Структура та риси характеру
- Типи акцентуації характеру
- Взаємозв’язок темпераменту і характеру
- Формування позитивних рис характеру (самостійна робота № 3)
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 64 – 66.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.427 – 443.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.58 – 78.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч.посіб. –К.,2000. – С.397-401.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.69 – 90.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 103 – 108.
Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.206 – 215.
Питання до самоконтролю:
- Що таке характер ?
- Коли починає формуватися характер ?
- Яка структура характеру ?
- Які прийнято виділяти основні групи рис характеру ?
- Що таке акцентуація характеру ?
- Які існують типи акцентуації характеру ?
- У чому взаємозв’язок темпераменту і характеру ?
Тема : ЗДІБНОСТІ
- Поняття про здібності
- Різновиди здібностей
- Рівні розвитку здібностей
- Проблема походження здібностей.
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 60- 65.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.444- 457.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.24 – 78.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.397-452
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.219- 249.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 109 – 116.
Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.216 – 230.
Питання до самоконтролю :
- Що таке задатки ?
- Що таке здібності?
- Які є різновиди здібностей ?
- Які є рівні розвитку здібностей ?
- Чому здібності можуть вважатися природженими ?
- Чому здібності можуть вважатися набутими ?
Семінарське заняття № 3. Тема: ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ
1. Типи темпераменту
2. Особливості формування характеру
3. Розвиток здібностей
Література до вивчення теми :
- Вітенко І.С., Борисюк А.С. Основи психології.Основи педагогіки.-Чернівці..2007. – С. 60 – 64.
- Загальна психологія :Навч.посіб./ Скрипченко О.В. та ін..- К.,2002.- С.413 – 420.
- Лозниця В.С. Психологія і педагогіка: основні положення. –К.,2000. –С.24 – 57.
- М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. –К.,2000. – С.188-207
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: Навч. посібник. –К.,2000. – С.45 – 59, 219 – 249.
- Психологія: Підручник /Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред.. Ю.Л.Трофімова. – К.,1999. – С. 103 – 116.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.-К.,2005. –С.194 – 230.
Студент повинен знати:
- сутність понять: «емоції», «почуття», «воля»;
- основні емоційні стани;
- форми почуттів;
- структуру вольового акту;
- основні вольові якості;
- сутність понять « темперамент», «характер», «здібності»;
- особливості типів темпераменту;
- основні групи рис характеру;
- особливості різних видів здібностей;
- особливості різних акцентуацій характеру.
Студент повинен вміти:
- порівнювати сутність понять «емоції» та «почуття»;
- характеризувати основні емоційні стани;
- визначати фундаментальні емоції;
- характеризувати вищі почуття;
- визначати основні вольові якості;
- розрізняти типи темпераментів;
- використовувати знання про характер під час педагогічної практики;
- визначати основні риси характеру;
- визначати зв’язок між темпераментом і характером;
- визначати зв’язок між задатками і здібностями;
- визначати рівні прояву здібностей.
Складові модульного оцінювання: самостійна робота № 3; семінари № 2, 3
Самостійна робота № 1
Тема : ЗАГАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ І ЗАКОНОМІРНОСТІ ВІДЧУТТІВ
1.Властивості відчуттів, їх характеристика.
2. Закономірності відчуттів, їх особливості.
Література :
- Вітенко І.С.,Борисюк А.С. Основи психології. Основи педагогіки.-Ч., 2007.-С. 30 – 31
- Загальна психологія: Навч. посіб./ Скрипченко О.В., Долинська Л.В. та ін. –К.,2002.- С.123 – 129.
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.К.,2005. –С. 120 – 125.
Розглядаючи тему, слід звернути увагу на: різновиди відчуттів, якість, інтенсивність та тривалість відчуттів, просторову локалізацію відчуттів, пороги чутливості, адаптацію відчуттів, взаємодію відчуттів, сенсибілізацію відчуттів, контраст відчуттів, особливості синестезії.
Питання до самоконтролю :
- Які основні властивості відчуттів ?
- Що таке пороги чутливості ?
- Що таке адаптація ?
- Що таке взаємодія відчуттів ?
- Що таке сенсибілізація ?
- Що таке контраст відчуттів ?
- Що таке синестезія ?
Самостійна робота № 2.Тема : ФОРМИ МИСЛЕННЯ
- Поняття та його різновиди.
- Судження, його особливості. Основні групи суджень.
- Умовивід, його різновиди.
Література :
- Вітенко І.С.,Борисюк А.С. Основи психології. Основи педагогіки.-Ч., 2007.-С. 47
- Загальна психологія: Навч. посіб./ Скрипченко О.В., Долинська Л.В. та ін.–К.,2002.- С.195 – 201
- Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки.К.,2005. –С. 149 – 153.
Розглядаючи тему, слід звернути увагу на: сутність поняття, різновиди понять, зміст поняття, обсяг поняття, конкретні та абстрактні поняття, порівнянні і непорівнянні поняття, сумісні і несумісні поняття, атрибутивні, релятивні та екзистенціальні судження, необхідні та ймовірні умовиводи, дедуктивні, індуктивні умовиводи, аналогію.
Питання до самоконтролю :
- Що таке поняття ?
- Які особливості понять ?
- Які різновиди понять ?
- У чому особливості атрибутивних та релятивних суджень ?
- Що таке умовивід ?
- Які є різновиди умовиводів ?
Самостійна робота № 3. Тема : ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНИХ РИС ХАРАКТЕРУ
- Прояв характеру
- Вчинок і формування характеру
Література :
- Вітенко І.С.,Борисюк А.С. Основи психології. Основи педагогіки.-Ч., 2007.-С. 64 – 66
- Загальна психологія: Навч. посіб./ Скрипченко О.В., Долинська Л.В. та ін. –К.,2002.- С.436 – 442
- Степанов О.М., Фіцула М. М. Основи психології і педагогіки.К.,2005. –С. 206 – 21
Розглядаючи тему, слід звернути увагу на: сутність поняття «характер», особливості формування характеру, чинники, які впливають на формування характеру, групи рис характеру, акцентуації характеру, властивості характеру.
Питання до самоконтролю :
- Що таке характер ?
- Які структурні властивості характеру ?
- Які є основні групи рис характеру ?
- Який існує зв’язок між вчинком і характером ?
- Які є типи акцентуації характеру ?
- Що впливає на формування характеру ?
- Який зв’язок існує між темпераментом і характером ?
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯНАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ
ВИСОКИЙ
12 балів: Студент виявляє особливі творчі здібності; вміє самостійно здобувати знання, розвивати інтереси та нахили.
11 балів: Студент вільно висловлює власні думки, робить критичний аналіз канонізованих теорій, самостійно оцінює різні життєві факти і явища, висловлюючи при цьому власну думку; має індивідуальний стиль навчальної діяльності. Використовує набуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях.
10 балів: Студент виявляє початкові творчі здібності, самостійно вивчає окремі цілі своєї діяльності, оцінює окремі нові факти та ідеї, орієнтується в новій літературі та самостійно використовує необхідну інформацію.
ДОСТАТНІЙ
9 балів: Студент вільно володіє вивченням матеріалу і вміє самостійно застосовувати свої знання на практиці, виправляти допущені помилки, робити власні аргументовані висновки.
8 балів: Студент вміє порівнювати, узагальнювати, абстрагувати та систематизувати інформацію під керівництвом викладача, а також самостійно застосовувати її на практиці, управляти власною діяльністю, може виправляти помилки і аргументувати певні психологічні ситуації
7 балів: Студент здатний застосовувати знання з предмету на рівні стандартних ситуацій, частково контролювати свої навчальні дії, а на підтвердження теоретичних положень вміє наводити власні приклади
СЕРЕДНІЙ
6 балів: Студент відтворює значну частину теоретичного матеріалу, проявляє знання і розуміння основної термінології та закономірностей психічного розвитку, а також може під керівництвом викладача аналізувати, синтезувати, порівнювати навчальний матеріал і робити власні висновки
5 балів: Студент має знання на рівні, вищому за початковий, а тому проявляє здатність під керівництвом викладача логічно відтворювати значну частину матеріалу
ПОЧАТКОВИЙ
4 бали: Студент має знання з предмету на початковому рівні, більшість матеріалу відтворює на репродуктивному рівні
3 бали: Студент володіє навчальним матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становить незначну частину необхідного обсягу знань
2 бали: Студент має елементарні знання матеріалу, викладає його окремими реченнями без логічної послідовності
1 бал: Студент має елементарні знання матеріалу на рівні розпізнавання і відтворення окремих психологічних понять, категорій у вигляді окремих фраз чи речень