Методичний пакет для студентів з дисципліни “Астрономія”
Укладач – Павленко Г.В., спеціаліст першої категорії,
Мета вивчення дисципліни: формування загальнокультурної компетентності, наукового світогляду та основ системи знань про методи й результати вивчення законів руху, фізичної природи, еволюції небесних тіл та Всесвіту.
Зміст навчальних модулів
Навчальний модуль № 1
Тема 1: Предмет астрономії. Її розвиток і значення в житті суспільства. Короткий огляд об’єктів дослідження в астрономії:
- Астрономія – фундаментальна наука, яка вивчає об’єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому.
- Історія розвитку астрономії.
- Зв’язок астрономії з іншими науками.
- Значення астрономії для формування світогляду людини.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— 160 с. Cт. 3 – 13.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. Ст. 5 – 14.
Питання для самоконтролю
- Що таке астрономія?
- Які практичні питання вона допомагала вирішувати?
- Що таке астрологія?
Тема 2: Основи практичної астрономії:
- Небесні світила й небесна сфера.
- Сузір’я.
- Зоряні величини.
- Визначення відстаней до небесних світил.
- Розв’язування задач.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— 160 с. Cт. 14 – 19.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. Ст. 16 – 21.
Питання для самоконтролю
- Що таке небесна сфера?
- Скільки сузір’їв налічується на небесній сфері і коли уточнено їх межі?
- Що таке видима зоряна величина і хто її увів?
- Які позначення прийнять вживати для звичайних і для змінних зір?
Тема 3: Основи практичної астрономії:
- Астрономія та визначення часу.
- Сонячний час.
- Тропічний і зоряний рік.
- Календар і його типи.
- Практичне завдання: дати характеристику григоріанського календаря.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— 160 с. C. 21 – 28.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. С. 27 – 35; 47 – 49.
Питання для самоконтролю
- За яким принципом здійснений поділ земної кулі на годинні пояси?
- Що таке календар? Які типи календарів розроблено в минулому, де і які використовуються в наш час?
- Що є причиною зміни пір року?
- Чому влітку набагато тепліше, ніж взимку, хоча світить нам одне й те Сонце?
Тема 4: Основи практичної астрономії.
- Небесні координати.
- Видимий рух Сонця.
- Видимі рухи планет.
- Закони Кеплера.
- Практична робота. Визначення положення світил на небесній сфері за допомогою карти зоряного неба.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.—C. 30 – 37.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 24 – 27.
Питання для самоконтролю
- Які існують системи небесних координат?
- В якому напрямку відлічується годинний кут tі в якому – пряме піднесення світила a?
- За якими особливостями видимого руху планети поділяються на верхні та нижчі?
- Що таке конфігурація планет?
Тема 5: Методи та засоби астрономічних досліджень:
- Випромінювання небесних світил
- Методи та засоби астрономічних досліджень.
- Приймачі випромінювання.
- Астрономічні обсерваторії.
- Практичне завдання: з’ясувати принцип дії сучасних наземних і космічних телескопів (аналізуючи схеми та фотографії).
Література
Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 46 – 54.
Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. С. 51 – 66.
Питання для самоконтролю
- Які спектральні діапазони традиційно виділяють в астрономії? Яку назву отримали відповідні розділи астрономії?
- Що таке космічні промені?
- Які типи телескопів використовують в астрономії і хто першим сконструював кожен із них?
- Де розташовано найбільші телескопи?
Тема 6: Сонячна система.
- Земля – планета.
- Оболонки Землі: магнітосфера, атмосфера, гідросфера, літосфера.
- Місяць – супутник Землі.
- Практичне завдання: дати коротку характеристику оболонок Землі: магнітосфера, атмосфера, гідросфера, літосфера
Література
Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 56 – 63.
Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002.-С. 67 – 75.
Питання для самоконтролю
- Які оболонки Землі вам відомі?
- Що таке парниковий ефект і як він проявляється у встановленні температури поверхні нашої планети?
- Які ефекти, пов’язані з особливостями руху Землі навколо Сонця, можуть обумовлювати коливання клімату на ній?
- З яких причин поверхня Місяця густо вкрита кратерами і не схожа на поверхню Землі?
Тема 7: Сонячна система:
- Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс.
- Супутники Марса.
- Планети – гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.
- Супутники планет – гігантів.
- Практичне завдання: встановити подібність і несхожість планет земної групи
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 65 – 85.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002.- С. 75 – 96.
Питання для самоконтролю
- У чому полягає подібність і в чому – несхожість планет земної групи?
- Чому на Венері парниковий ефект проявляє себе значно сильніше, ніж на Землі?
- За якими характерними ознаками планети-гіганти виділено в окрему групу?
- Чим пояснюється виділення додаткової енергії з надр планет-гігантів?
Тема 8: Сонячна система.
- Малі планети – астероїди.
- Комети.
- Метеори.
- Етапи формування нашої планетної системи.
- Практичне завдання: встановити закономірності будови Сонячної системи (аналізуючи вивчений матеріал по темі).
Література
Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 86 – 94.
Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002.- С. 96 – 110.
Питання для самоконтролю
- Які складові виділяють у будові комети, коли вона проходить поблизу Сонця?
- У чому полягає різниця між метеором, метеорним тілом (метеороїдом) і метеоритом?
- Що таке «космічне сміття»?
- У чому полягають основні етапи формування протопланетного диска?
Модульна контрольна робота 1
Студент повинен знати:
- одиниці вимірювання відстаней в астрономії;
- склад Сонячної системи з короткою характеристикою складових.
Студент повинен вміти:
- вести облік часу, користуватися календарем;
- користуватися рухомою картою зоряного неба.
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, практична робота: “Визначення положення світил на небесній сфері за допомогою карти зоряного неба”, за ведення зошита.
Навчальний модуль № 2
Тема 9: Сонце – найближча зоря.
- Фізичні характеристики Сонця.
- Будова Сонця.
- Джерела енергії Сонця.
- Практичне завдання: навести приклади впливу сонячної активності на життя і здоров’я людей.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 96 – 101.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 111 – 124.
Питання для самоконтролю
- Як розуміти поняття «поверхня Сонця»?
- Що таке гранули? Що таке спікули?
- За рахунок яких джерел енергії Сонце випромінює? Які зміни при цьому відбуваються з його речовиною?
- Що спричинює появу плям на поверхні Сонця?
Тема 10: Зорі. Еволюція зір.
- Звичайні зоря.
- Подвійні зорі.
- Фізичні змінні зорі.
- Відстані до зір.
- Розв’язування задач.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 102 – 109.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 125 – 138.
Питання для самоконтролю
- Чим пояснюється відмінності спектрів зір?
- За якої умови подвійна зоря стає затемнювано-подвійною?
- Поясніть механізм спалахів нових зір.
- У чому полягає явище наднової?
- Що таке пульсар?
Тема 11: Зорі. Еволюція зір.
- Стадія протозорі та головної послідовності.
- Нейтронні зорі.
- Чорні діри.
- Практичне завдання: аналізуючи діаграму Герцшпрунга – Рассела охарактеризувати найбільш відомі зорі по залежності між світністю і температурою (Полярна зоря, Сіріус, Альтаір, Альдебаран, Антарес, Сонце).
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 110 – 116.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 138 – 146.
Питання для самоконтролю
- До якого спектрального класу належить Сонце?
- У чому полягають відмінності між новими і надновими зорями?
- Що спостерігають на місці спалаху наднової зорі?
- З яких теоретичних міркувань випливає існування чорних дір?
Тема 12: Наша Галактика.
- Молочний шлях.
- Будова Галактики.
- Зоряні скупчення та асоціації. Туманності.
- Підсистеми Галактики та її спіральна структура.
- Практичне завдання: визначити місце Сонячної системи в Галактиці.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 118- 121.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 147 – 158.
Питання для самоконтролю
- Які форму і розміри має наша Галактика?
- Чим відрізняються між собою діаграми спектр-світність для кулястих і розсіяних скупчень?
- У чому принципова різниця між об’єктами, що утворюють населення І і II типу?
- Які причини формування спіральних рукавів Галактики?
Тема 13: Будова й еволюція Всесвіту:
- Світ галактик.
- Червоне зміщення.
- Активні галактики, радіогалактики, квазари.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 121 – 123.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 159 – 167.
Питання для самоконтролю
- Які типи галактик найчастіше виявляють при спостереженнях?
- Як змінні зорі цефеїди виправдали свою назву «маяки Всесвіту»?
- В чому суть червоного зміщення галактик?
- Як виявляють себе активні галактики?
Тема 14: Будова й еволюція Всесвіту:
- Космологічні моделі.
- Проблема «прихованої маси».
- Проблема «горизонту».
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 123 – 125.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 167 – 170.
Питання для самоконтролю
- Яка мета ставиться при побудові космологічної моделі?
- Чому параметр густини речовини такий важливий для долі Всесвіту?
- У чому суть проблеми «прихованої» маси?
- Як Ви розумієте поняття «абсолютний горизонт»?
Тема 15: Будова й еволюція Всесвіту:
- Уявлення про будову і виникнення Всесвіту.
- Історія дуже раннього Всесвіту.
- Реліктове випромінювання.
- Народження галактик.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.— C. 126 – 131.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 170 – 174.
Питання для самоконтролю
- Що таке епоха Великого об’єднання?
- Яка дивовижна властивість вакууму, за сценарієм розвитку Всесвіту, зіграла вирішальну роль у його творенні?
- Що таке реліктове випромінювання?
- Чому вміст гелію в речовині є доказом правильності моделі «гарячого» Всесвіту?
Тема 16: Життя у Всесвіті.
- Людина у Всесвіті.
- Антропний принцип.
- Унікальність нашого Всесвіту.
- Практичне завдання: встановити зв’язок між основними фундаментальними константами й життям.
Література
- Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П.Пришляк; за заг. ред. Я.С.Яцківа. — X.: Вид-во «Ранок», 2011.—C. 132 – 137.
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. – С. 175 – 184.
Питання для самоконтролю
- Що таке життя і чи є його існування на Землі за заданих умов випадковим?
- Які методи пошуку позаземних планет Вам відомі?
- На чому грунтується думка про унікальність Сонячної системи і Землі у Всесвіті?
- Сформулюйте свою думку щодо питання про життя у Всесвіті.
Модульна контрольна робота 2
Студент повинен знати:
- головні фізичні характеристики та джерела енергії Сонця;
- основні складові частини будови Галактики.
Студент повинен вміти:
- оцінити вплив сонячної активності на життя і здоров’я людей;
- розрізняти небесні тіла у Всесвіті (планети, планетні системи, зорі, скупчення зір, галактики).
Складові модульного оцінювання: поточне оцінювання, за ведення зошита.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ З АСТРОНОМІЇ
Рівні навчальних досягнень | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень |
I. Початковий
|
1 | Студент володіє навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ природи, з допомогою вчителя відповідає на запитання, що потребують відповіді «так» чи «ні» |
2 | Студент описує природні явища на основі свого попереднього досвіду, з допомогою вчителя відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді | |
3 | Студент з допомогою викладача зв’язно описує явище або його частини без пояснень відповідних причин, називає фізичні чи астрономічні явища, розрізняє буквені позначення окремих фізичних чи астрономічних величин | |
II. Середній
|
4 | Студент з допомогою викладача описує явища, без пояснень наводить приклади, що ґрунтуються на його власних спостереженнях чи матеріалі підручника, розповідях учителя тощо |
5 | Студент описує явища, відтворює значну частину навчального матеріалу, знає одиниці вимірювання окремих фізичних чи астрономічних величин і формули з теми, що вивчається | |
6 | Студент може зі сторонньою допомогою пояснювати явища, виправляти допущені неточності (власні, інших учнів), виявляє елементарні знання основних положень (законів, понять, формул) | |
III. Достатній | 7 | Студент може пояснювати явища, виправляти допущені неточності, виявляє знання і розуміння основних положень (законів, понять, формул, теорій) |
8 | Студент уміє пояснювати явища, аналізувати, узагальнювати знання, систематизувати їх, зі сторонньою допомогою (вчителя, однокласників тощо) робити висновки | |
9 | Студент вільно та оперативно володіє вивченим матеріалом у стандартних ситуаціях, наводить приклади його практичного застосування та аргументи на підтвердження власних думок | |
IV. Високий | 10 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом, уміло використовує наукову термінологію, вміє опрацьовувати наукову інформацію: знаходити нові факти, явища, ідеї, самостійно використовувати їх відповідно до поставленої мети |
11 | Студент на високому рівні опанував програмовий матеріал, самостійно, у межах чинної програми, оцінює різноманітні явища, факти, теорії, використовує здобуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях, поглиблює набуті знання | |
12 | Студент має системні знання, виявляє здібності до прийняття рішень, уміє аналізувати природні явища і робить відповідні висновки й узагальнення, уміє знаходити й аналізувати додаткову інформацію |
ЛІТЕРАТУРА
БАЗОВА
- Астрономія: 11 кл: підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / М.П. Пришляк; за заг. ред.. Я.С. Яцківа. – Х.: Вид-ви «Ранок», 2011. – 160 с.: іл..
- Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. —К.: Знання України, 2002. — 192с.
ДОПОМІЖНА
- Климишин І.А. Астрономія. —Львів, Світ, 1994.
- Астрономічний календар. – К., видається щорічно.
- Андрієвський С.М., Климишин І.А. Курс загальної астрономії: Навч. посібник. — Одеса: Астропринт, 2007. — 480с.
Інформаційні ресурси
Кращі астрономічні сторінки і сайти
http://www.sai.msu.su/top100/ – Докладна інформація про астрономічні сторінки різних авторів В. А. Самодурова
http://xray.sai.msu.su/~moulin – сторінка Постнова (МДУ)
http://www.zgr.kts.ru:8101 /astron/index.htm – сторінка «Астрономія в Сибірі» С.Е. Гур’янова – найкраща в області навчально-методичної роботи з школярами з астрономії.
http://neptun.sai.msu.su/~zasov – сторінка А.В. Засува (МДУ), автора шкільного підручника з астрономії
http://www.astronomy.ru – сайт журналу «Звездочет»
http ://cats. sao.ru- Колекція декількох сотень астрофізичних каталогів, в яких існує система пошуку за ключовими словами і темами. Існує можливість створення радіоспектрів вибраних об’єктів.
http://www.starlab.ru – сайт з астрочатом, веб-конференцією. Перший астрономічний портал у Росії, як називають автори свій сайт.
http://www.m31 .spb.ru – прекрасна астрономічна сторінка із С.Петербурга. Тут можна знайти конференції і сторінки книг з астрономії.
http://www.mtu-net.ru/astronomy – сайт «Астрономія і телескопобудова».
http://www.astrotop.da.ru/ – сайт огляду астрономічних сторінок у російському Інтернеті Дмитра Кондратенко.
http://www.astroclub.odessa.ua/vsproject/ – сайт «Змінні зірки» Олександра Халевіна.
http://www.infra.sai.msu.ru/vega/- сайт першого астрономічного гуртка.
Інститути й університети
http://www.sai.msu.su – Державний Астрономічний Інститут ім. П.К. Штернберга
http://www.inasan.rssi.r u/inframe.html – Інститут астрономії (ІНАСАН) РАНЕЙ http://www.iki.rssi.ru – Інститут космічних досліджень (ІКД) РАНЕЙ
http://www.stsci.edu – Space Science Institute (USA)
http://cfa-www.harvard.edu/cfa-home.html – Гарвард-Смітсоновський центр (USA)
http://www-astro.phast.umass.edu/ – Univ.Mass./ Five College Astron.Program
Обсерваторії
http://www.eso.org – European South Obs.
http://www.sao.ru – Спеціальна астрофізична обсерваторія (САО) РАНЕЙ, Північний Кавказ
http://www.noao.edu/kpno/kpn o.html – Kitt Peak National Obs. (USA)
http://www.stsci.edu/public.html – Зображення з HST (Космічного телескопа Хаббла)
http://www.hao.ucar.edu/public/research/mlso/ – Mauna Loa Solar Obs.
http://www.apo.nmsu.edu – Apache Point Obs. (Sunspot, New Mexico) огляд небаhttp://dir.yahoo.com/Science/Astronomy/Telescopes/ – Пошук інформації про телескопи й астрономічні інструменти.
Каталоги й атласи
http://www-gsss.stsci.edu/dss/dss.html- Паломарський Огляд
http://archive.eso.org/dss/dss – Digitized Sky Survey
http://dss.mtk.nao.ac.jp
http://cats.sao.ru/ – Колекція астрофізичних каталогів, з системою пошуку.
Астрономічні об’єкти
Сонце
http://www.hao.uc ar.edu/public/research/mlso/ – Mauna Loa Solar Obs. Щоденні зображення Сонця в H-alpha, He I, і “coronal image” (позаземний коронограф)
http://umbra.gsfc .nasa.gov/images/latest.html – Зображення Сонця SOHO http://umbra.nascom.nasa.gov/images/latest.html – Зображення Сонця в різних спектральних діапазонах, від інфрачервоного до рентгенівського діапазону. http://www.lpl.arizona.edu/rhill/alpo/solstuff/recobs.html – Фотографії Сонця в безперервному спектрі і у лініях водню. Графіки сонячної активності за останні місяці.
http://www.hao.ucar.edu/public/slides/slides.html – Незвичайні фотографії сонячної корони
http://www.h ao.ucar.edu/public/slides/slide1 5.html – Сонячна активність у рентгенівських променях.
http://www.hao.ucar.edu/public/slides/slide13.html – Сонячний протуберанець в динаміці
http://www.hao.ucar.edu/public/slides/slide4.html – Магнітні поля на Сонці http://sohowww.nascom.nasa.gov – Архів фотографій Сонця.
http://www.nso.noao.edu/synoptic/synoptic.html – Зображення Сонця в лініях різних елементів: Fe I, Ca II, He I, що приходять в різних шарах атмосфери Сонця і несхожі один на одного.
http://www.bbso.njit.edu/cgi-bin/Latest Images – анімаційні зображення Сонця за останні 30 днів.
http://www.sel.noaa. gov/solar_images/ImageIndex.cgi – архів фотографій Сонця з 1997 року.
Планети
http://www.seds.or g/nineplanets/nineplanets/ – “Дев’ять планет: Мультимедійний тур по сонячній системі Білла Арнетта
http://bang.lanl.gov/solarsys/ – “Вигляд сонячної системи” Келвіна Дж. Гамільтона дозволить вам не тільки подивитися на безліч знімків, але і вивчити терміни, одержати деякі освітні матеріали і скласти різні таблиці даних.
http://www.hawastsoc.org/solar/homepage.htm – “Проглядник сонячної системи” Американського Геологічного Суспільства допоможе вам одержати самі сучасні дані про фізичні характеристики будь-якого обраного вами об’єкта.
http://dir.yahoo.com/Science/Astronomy/Solar System/Planets/Saturn/Moons/ – Пошук інформації про планети і супутники планет
http://www.lpl.arizona.edu/aplo – Сайт Американської асоціації спостерігачів Місяця і планет, інформація про об’єкти Сонячної системи, планети, комети.
Венера
http://www.ess.ucla.edu/hypermap/Vmap/top.html – гіперкарта Венери (“Магелан”).
http://www.eps .mcgill.ca/-bud/craters/first.html – деталі поверхні Венери. Тут можна докладно познайомитися з основними структурами рельєфу Венери
Земля
http://www.fourmilab.ch/earthview/vplanet.html – гіперкарта Землі
http://smis.iki.rssi.ru/dataserv/rus ms/data s r.html – Фотознімки Землі з космосу.
http://ckm.iszf.irk.ru – сайт Центру космічного моніторингу Інституту сонячно-земної фізики
http://www.izmiran.rssi.ru/magnetism/mos data.htm – поточний геомагнітний стан на Землі
http://www.izmiran.troitsk.ru/cosray/main.htm – інформація про рівень космічних променів, щонадходить на Землю
Місяць
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/ – дослідження Місяця зондами http://www.nrl.navy.mil/clementine/clib/ – Гіперкарта Місяця (Клементіна).
Марс
http://ic-www.arc.nasa.gov/fia/projects/bayes-group/Atlas/Mars/- гіперкарта Марсу (“Вікінг”). По цій карті можна знайти точку “приземлення” “Марс Пасфайндер”, гору Олімп, “обличчя сфінкса” і інші цікаві об’єкти.
http://cmex-www.arc.nasa.gov – Центр космічних досліджень Марсу. http://mpfwww.jpl.nasa.gov/mgs/msss/camera/images/4_6_face_release/index.html – фотографії”Обличчя сфінкса” на Марсі, передані “Марс Глобал Сервейер” або те, що було раніш найбільшою сенсацією ХХ століття про Марс.
Юпітер
http://photojournal.jpl.nasa.gov – об’єкти Сонячної системи (більш 1000 шт.) http://www.seds.org/billa/tnp/enceladus.html – супутники планет. Энцелад
Астероїди і комети
http://photojournal.jpl.nasa. gov http://www.jpl.nasa.gov/comet/images.html
http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/halley.html – Комета Галея
http://www.comet-track.com/hy/hy.html – Інші комети
http://www.datanation.com/space/ – Інформація про різні комети
http://www.belcom.ru/~samoko/index.htm – сайт про комети
www.chat.ru/~shserg – інформація про різні комети
Метеорні потоки
http://www.imo.net – Інформація міжнародної метеорної організації
http://www-space.arc.nasa.gov/-leonid – Інформація про потік Леоніди.
http://www.leonids.net/live/ – метеорний дощ з екрана комп’ютера.
Галактики
http://hercules.elte.hu/~frei/galaxy.catalog.html www.astro.washington.edu www.ucolick.org/~raja/pressrel.html http://seds.lpl.arizona.edu/messier/more/local.html http://www.ucolick.org/~raja/AAS193 pressrel cartoon.gif
http://www.astro.princeton.edu/~frei/galaxy_catalog.html – каталог фотографій 113 галактик http://www.astr.ua.edu/active2.html – фотографії активних галактик http://www.geocities.com/Area51/Corridor/2120/ – Deep Sky Home Page
Експедиції космічних зондів
http://www.jpl.nasa.gov/galileo-Юпітер,”Галілео”
http://www.jpl.nasa.gov/mpfmir/default.html – “Марс Пасфайндер”
http://mgs-www.jpl.nasa.gov – “Марс Глобал Сервейер”
http://www.ipclub.ru/space/ – “Енциклопедія Космонавтики” Олександра Железняковаhttp://ufo.ostankino.ru/~ufo/kosmos/12_98/index.htm – Космічні новини. Космічні центри, пілотовані польоти
http://www.berc.rssi.ru – НВО ім.Лавочкіна, галерея космічних апаратів
Проблеми SETI
http://comet.sai.msu.su/SETI – проблеми пошуку неземних цивілізацій
Інфо-сервери, електронні журнали
http://www.infoseek.com – Пошук інформації
http://www.rambler.ru – Одна із найбільш популярних російських пошукових систем http://www.aport.ru
http://search.interrussia.com – російська машина пошуку в Інтернеті
http://adswww.harvard.edu – Astronomical Data System (публікації)
http://cfa-www.harvard.edu/cfa/library – Бібліотека Center for Astrophys.
http://cfa-www.harvard.edu/aas/index.html – Bibliographic/abstract services
http://www.ripn.net/infomag – Російська служба ІНФОМАГ, інформація з природничих наук, зміст журналів, конференції, ел.журнали РАНЕЙ
http://www.techno.ru/vivovoco – цікаві статті
http://www.stsci.edu/science/net-resources.html – Адреси із системою пошуку. http://www.eso.org/astronomyonline/- новини, адреси, запитання, олімпіади… http://dir.yahoo.com/Science/Astronomy/Astronomical Calendars/ – календарі http://www.efn.org/~jack_v/AstronomicalCalendar.html http://imagiware.com/astro/skycalendar.cgi
http://dir.yahoo.com/Science/Astronomy/Astrophotography/ – пошук у Yahoo астрономічних фотографій
http://www.astronomy.ru-сайт журналу “Звездочет” http://www.ripn.net/infomag – журнал “Природа”
http://www.wissenschaft.de – Німецький науково-популярний журнал (Картини науки) http://www.skypub.com – Видавництво Sky Publ.Co. (Sky & Telescope, CCD Astronomy) http://www.demon.co.uk/astronomer – англ. журнал “The Astronomer”
http://www.demon.co.uk/astronow – англ. журнал “Astronomy Now”
http://www.halcyon.com/rupe/atmj – амер. журнал “Amateur Telescope Making” http://www.journals.uchicago.edu/PASP – PASP (всі номери)
http://www.journals.uchicago.edu/AJ – Астрономічний журнал Astronomical Journal http://www.journals.uchicago.edu/Ap/ – Астрофизичний журнал Astrophysical Journal http://www.stsci.edu/pasp – PASP
http://www.annurev.org – Annual Review
http://link. springer.de – Astron. Astrophys
http://www-astro.phast.umass.edu/sfnews/index – Star Formation News Letters
Астрономічні картинні галереї
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html – Astronomy Picture of the Day http://www.stsci.edu/public.html – Зображення з телескопу ім. Хабблаhttp://oposite.stsci.edu/pubinfo/Pictures.html – Зображення з телескопу ім. Хабблаhttp://www.aao.gov.au/images.html – астрофотографії Девіда Маліна http://photojournal.jpl.nasa.gov – об’єкти Сонячної системи (більш 1000 шт.)
Комп’ютерні композиції з фотографій
http://www.novaspace.com – галерея художника-косміста
http://www.mindspring.com/~deline/ – Комп’ютерні композиції з кращих фотографій космічного телескопу Хаббла