Методичний пакет для студентів з дисципліни “Інформатика”
Укладач Павленко Г.В.,спеціаліст першої категорії
Метою вивчення дисципліни курсу є формування у студентів теоретичної бази знань з інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних комп’ютерно-інформаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у студентів основ інформаційної культури та інформатично-комунікативної компетентності.
Зміст навчальних модулів
Навчальний модуль № 1
Розділ І. Технічне та програмне забезпечення ЕОМ
Тема 1: Вступ. Основні поняття інформатики. Структурна схема ПК. Основні пристрої ПК, їх призначення та характеристика. Клавіатура ПК:
- Вступ.
- Основні поняття інформатики.
- Функціональний склад ПК. Структурна схема ПК.
- Основні пристрої ПК, їх призначення та характеристика.
- Клавіатура ПК.
Література
Інформатика: 9 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я. Ривкінд, Т.І.Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З.Згуровського. – К. : Генеза, 2009. – 296 с. (Розділ 1 п.1.1., Розділ 2 п.2.1, 2.3.)
Питання для самоконтролю
- Що таке піксель?
- Що таке пам’ять комп’ютера?
- Для чого призначені принтери? Які бувають принтери?
- Для чого використовується модем?
Тема 2: Пристрої зовнішньої пам’яті. Техніка безпеки при експлуатації ПК. Практична робота №1. Робота з клавіатурним тренажером.
- Принцип дії та основні характеристики зовнішньої пам’яті ПК.
- Правила техніки безпеки під час роботи на комп’ютері.
- Практична робота №1. Робота з клавіатурним тренажером.
Література
Інформатика: 9 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я. Ривкінд, Т.І.Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З.Згуровського. – К. : Генеза, 2009. – 296 с. (Розділ 2 п.2.2, 2.3.)
Питання для самоконтролю
- Як використовуються клавіші керування курсором?
- У яких двох режимах може перебувати цифрова клавіатура?
- Для чого використовується клавіша Del?
- Яка комбінація клавіш викликає гаряче перезавантаження комп’ютера?
Тема 3: Системне програмне забезпечення ПК.
- Системне, службове та прикладне програмне забезпечення ПК.
- Поняття файлу, каталогу. Ім’я файлу та каталогу, розширення імені файлу, шлях до файлу.
- Робота з об’єктами файлової системи: створення, копіювання, перейменування, переміщення та видалення об’єктів.
- Пошук інформації на комп’ютері.
- Практична робота.
Література
Інформатика: 9 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я. Ривкінд, Т.І.Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З.Згуровського. – К. : Генеза, 2009. – 296 с. (Розділ 3 п.3.1, 3.3, 3.4.)
Питання для самоконтролю
- Як можна відшукати потрібні файли та в файлах потрібну інформацію?
- Як знаходити необхідну довідкову інформацію?
- Що таке шлях до файлу?
- Як визначити місце знаходження потрібного файлу?
Тема 4: Практична робота №2. Робота з об’єктами файлової системи.
Література
Інформатика: 9 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З.Згуровського. – К. : Генеза, 2009. – 296 с. (Розділ 1-3.)
Питання для самоконтролю
- Яким чином можна впорядкувати файли, що знаходяться в каталозі?
- Яким чином можна створити нову папку або файл?
- Який порядок копіювання папок та файлів?
- Що відбувається з вилученими файлами?
Модульна контрольна робота №1
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
- структуру інформаційної системи; призначення та функції основних складових апаратної частини інформаційної системи; види зовнішніх запам’ятовуючих пристроїв комп’ютера; правила техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі.
Студент повинен вміти:
- створювати каталоги; створювати ярлики; перейменовувати файли та каталоги; видаляти файли та каталоги; копіювати й переміщувати файли та каталоги.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Практична робота №1. Робота з клавіатурним тренажером. Практична робота №2. Робота з об’єктами файлової системи. За ведення зошита.
Навчальний модуль № 2
Розділ ІІ. Текстовий процесор MS Word
Тема 5: Текстовий процесор MS Word:
- Системи опрацювання текстів, їх класифікація, призначення та основні функції завантаження ТП.
- Створення, відкриття та збереження документа.
- Робота з фрагментами тексту – копіювання, перенесення, вилучення, пошук і заміна.
- Форматування тексту.
- Практична робота.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й.Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 5-7, 12-15.
Питання для самоконтролю
- Що таке поля сторінки? Для чого їх використовують?
- Що таке колонтитули? Як їх створити?
- Списки яких типів можна створити в текстовому документі Word 2007?
- Які режими перегляду документа на екрані використовуються під час роботи у Word 2007? Чим вони відрізняються?
Тема 6: Практична робота №3. Створення, редагування текстових документів:
Практична робота №3. Створення, редагування текстових документів.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 5-7, 12-15.
Питання для самоконтролю
- Як перевірити правопис у Word 2007?
- Редагування – це?
- Як зберегти документ ?
- Як скопіювати текст ?
Тема 7: Текстовий процесор MS Word:
- Поняття про шаблон документа, створення нумерованих і маркованих списків.
- Використання стилів, поняття про схему документа.
- Таблиці в текстових документах. Друк документа.
- Практична робота.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 17-23, 25-35.
Питання для самоконтролю
- Для чого в документі використовують таблиці? З чого вони складаються?
- Що таке стилі? Для чого їх використовують?
- Що таке шаблон? Для чого його використовують?
- Чим шаблон відрізняється від документа?
Тема 8: Практична робота №4. Робота з таблицями у середовищі ТП:
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 25 – 35.
Питання для самоконтролю
- Якими способами можна вставити таблицю в текстовий документ?
- Як виконати форматування таблиці?
- Як змінити розмір стовпців і рядків?
- У таблиці виділено кілька рядків. У чому полягатиме різниця результатів натискання клавіш Delete та Backspace?
Тема 9: Практична робота №5. Робота з об’єктами в середовищі ТП. Уведення формул, оздоблення тексту.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 38-43.
Питання для самоконтролю
- З яких джерел можна вставити графічні зображення в текстовий документ?
- Як вставити в текстовий документ формулу з колекції формул?
- Які види шаблонів можна використати для створення формули? З яких елементів складається шаблон?
- Назвіть основні види об’єктів StartArt та їхнє призначення.
Тема 10: Практична робота №6. Використання стилів і шаблонів документів:
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – С. 5-43.
Питання для самоконтролю
- Для яких об’єктів у Word 2007можна застосувати стильове оформлення?
- Що таке структура документа? Наведіть приклади структурованих документів7
- Які типи шаблонів існують у програмі Word 2007?
- Які властивості документа може визначати шаблон?
Модульна контрольна робота №2
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
- призначення та основні функції ТП; основні операції, які можна виконувати з текстом за допомогою ТП; формати файлів, що обробляються ТП; алгоритм редагування і форматування текстів і документів; поняття шаблону документа.
Студент повинен вміти:
- завантажувати ТП; створювати і редагувати документи; форматувати тексти і документи; створювати нумеровані й марковані списки; здійснювати пошук документів; створювати в текстовому документі таблиці; роздруковувати документ на принтері.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Практична робота № 3 «Створення, редагування текстових документів» Практична робота №4. Робота з таблицями у середовищі ТП. Практична робота № 5. Робота з об’єктами в середовищі ТП. Уведення формул, оздоблення тексту. Практична робота №6. Використання стилів і шаблонів документів. За ведення зошита.
Навчальний модуль № 3 “Системи опрацювання табличних даних”
Тема 11: Табличний процесор MS Exсel:
- Поняття книги, аркуша, рядка, стовпця, клітинки.
- Введення даних до клітинок і редагування їх вмісту.
- Копіювання, переміщення й видалення даних.
- Автозаповнення.
- Практична робота.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 35-48, 55-58,60-61.
Питання для самоконтролю
- Що таке електронна таблиця? З чого вона складається? Дані яких видів можуть міститися в її клітинках?
- Скільки стовпців і рядків містить електронна таблиця табличного процесора Excel 2007? Як позначаються їхні номери?
- Як виконати копіювання даних без використання Буфера обміну?
- Як перейменувати аркуш?
Тема 12: Практична робота №7. Створення електронних таблиць:
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 35-48, 55-58,60-61.
Питання для самоконтролю
- Що таке табличний процесор? Для чого він призначений?
- Як увести дані безпосередньо в клітинку?
- Як виконати переміщення даних з використанням Буфера обміну?
- Як вставити в таблицю порожні стовпці?
Тема 13: Табличний процесор MS Exсel:
- Форматування даних, клітинок і діапазонів клітинок.
- Використання найпростіших формул.
- Абсолютні, відносні та мішані посилання на клітинки і діапазони клітинок.
- Створення та настроювання діаграм, вибір типу діаграми.
- Практична робота.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 48-52, 58-60, 71-78.
Питання для самоконтролю
- Які посилання називаються відносними?
- Що таке формула? Яких правил потрібно дотримуватися під час уведення формул?
- Як змінити розміри рядків електронної книги?
- Дані яких типів можна увести в клітинку?
Тема 14: Практична робота №8. Форматування електронних таблиць. Використання формул і функцій:
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 48-52, 58-60, 71-78.
Питання для самоконтролю
- Які посилання називаються абсолютними?
- У чому полягають переваги використання посилань у формулах?
- Як змінити розміри рядків електронної книги?
- Які існують категорії функцій Excel 2007?
Тема 15: Практична робота №9. Графічний аналіз рядів даних:
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 95-106.
Питання для самоконтролю
- Які типи діаграм в Excel 2007?
- Назвіть об’єкти діаграм в Excel 2007?
- Який аналіз числових даних з електронної таблиці можна виконати використовуючи діаграми?
- Які існують способи побудови діаграм?
Тема 16: Практична робота № 10. Фільтрація даних й обчислення підсумкових характеристик:
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – С. 109-127.
Питання для самоконтролю
- У чому полягає сортування даних в Excel 2007?
- Для чого використовують фільтрування даних?
- Які таблиці називають зведеними?
Модульна контрольна робота №3
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
- призначення та функції ТП; поняття електронної книги, аркушу, рядка, стовпця; способи введення даних різних форматів; основні операції, які можна виконувати з даними в ЕТ; види помилок під час уведення даних і формул та способи їх усунення.
Студент повинен вміти:
- завантажувати програму опрацювання ЕТ; вводити числові та текстові повідомлення до ЕТ; вводити дані і формули у клітинки та редагувати їх вміст; виділяти діапазони клітинок із заданою адресою; форматувати дані, клітинки та діапазони клітинок; копіювати, переміщувати й видаляти вміст клітинок і діапазонів клітинок; зберігати таблиці на зовнішніх носіях; будувати діаграми на основі табличних даних.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Практична робота № 7 «Створення ЕТ». Практична робота № 8 «Форматування ЕТ. Використання формул і функцій». Практична робота № 9 «Графічний аналіз даних». Практична робота № 10 «Фільтрація даних й обчислення підсумкових характеристик». За ведення зошита.
Навчальний модуль № 4
“Інформаційні технології у навчанні”. «Моделювання. Основи алгоритмізації»
Тема 18: Програмні засоби навчання. Практична робота № 11. Ознайомлення з програмними засобами навчального призначення.
План
- Програмні засоби навчання.
- Практична робота № 11.Ознайомлення з програмними засобами навчального призначення.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 259-270.
Питання для самоконтролю
- На яких ресурсах Інтернету можна отримати необхідні навчальні матеріали? Охарактеризуйте їх.
- Які відомі вам сайти веб-енциклопедій?
- Які існують переваги дистанційного навчання порівняно з традиційним.
- Що таке вебінар?
Тема 19: Навчання в Інтернеті. Програмні засоби навчання іноземних мов.
План
- Навчання в Інтернеті.
- Програмні засоби навчання іноземних мов.
- Програмні засоби навчання. Практична робота № 11. Ознайомлення з програмними засобами навчального призначення.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 270-275, 280-285
Питання для самоконтролю
- Які можливості можуть надавати електронні словники?
- Що таке програма-перекладач? Що входить до складу таких програм?
- Які відомі вам онлайнові мультимедійні курси вивчення іноземних мов?
- Що таке дистанційне навчання?
Тема 20: Алгоритми. Типи алгоритмів. Способи опису алгоритмів.
План
- Поняття моделі. Типи моделей.
- Поняття алгоритму. Властивості алгоритмів.
- Базові структуриалгоритмів: слідування, розгалуження, повторення.
- Графічні схеми базових структур алгоритмів.
- Практична робота
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 11-26
Питання для самоконтролю
- Який алгоритм називається лінійним?
- Який блок позначає в блок-схемі команду перевірки умови? Наведіть приклади.
- Наведіть приклади циклічних процесів.
- Назвіть характерні риси розгалуження.
Тема 21: Практична робота №12. Побудова інформаційної моделі.
План
Практична робота №12. Побудова інформаційної моделі.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для т.зао освіт. Навч. т.. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З. Згуровського. — К. : т.за, 2011. – 304.
Ст. 5-10
Питання для самоконтролю
- Що таке модель об’єкта? Наведіть приклади.
- Для чого створюються моделі? Наведіть приклади.
- Чим модель об’єкта відрізняється від реального об’єкта?
- За якими ознаками класифікують моделі?
Тема 22: Етапи розв’язування прикладної задачі за допомогою комп’ютера.
План
Практична робота. Етапи розв’язування прикладної задачі за допомогою комп’ютера.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 28-33.
Питання для самоконтролю
- Що таке метод розв’язування задач?
- Назвіть етапи розв’язування задач з використанням комп’ютера, якщо буде використано прикладне програмне забезпечення.
- Що таке мова програмування?
Модульна контрольна робота №4
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
– інтерфейс і принципи роботи з електронними посібниками; приклади веб-ресурсів та веб-енциклопедій; поняття моделі, типи моделей, їх характеристики; поняття алгоритму; властивості алгоритмів; порядок складання алгоритмів.
Студент повинен вміти:
– застосовувати програмні засоби для поглиблення знань; використовувати веб-енциклопедії для здобуття необхідної навчальної інформації; перекладати тексти з іноземної мови за допомогою електронних словників і програм-перекладачів; будувати інформаційну модель задачі; аналізувати алгоритм розв’язування задачі; будувати графічні схеми найпростіших алгоритмів.
Складові модульного оцінювання 4
- Поточне оцінювання.
- Практична робота № 11 «Ознайомлення з програмними засобами навчального призначення».
- Практична робота №12 «Побудова інформаційної моделі».
- За ведення зошита.
Навчальний модуль № 5
«Комп’ютерні презентації та публікації»
Тема 23: Комп’ютерні презентації МS PowerPoint. Практична робота №13. Розробка слайдової презентації.
План
- Поняття про слайдові та потокові презентації.
- Способи створення презентації.
- Практична робота №13. Розробка слайдової презентації.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт.навч.закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З.Згуровського. — К. : т.за, 2010. – 296.
Ст. 79-100.
Питання для самоконтролю
- Що таке презентація?
- Як називаються програми для створення комп’ютерних презентацій?
- Які види комп’ютерних презентацій ви знаєте?
- Назвіть основні об’єкти, які опрацьовує PowerPoint 2007.
Тема 24: Принципи стильового оформлення презентацій.
Практична робота №14. Анімація в слайдових презентаціях.
План
- Принципи стильового оформлення презентацій.
- Основні принципи дизайну слайдів.
- Практична робота №14. Анімація в слайдових презентаціях.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – 296 с. : іл..
Ст. 101-135.
Питання для самоконтролю
- Що таке дизайн? Кого називають дизайнером?
- Що таке об’єкт дизайну? Наведіть приклади об’єктів дизайну.
- Які властивості композиції ви знаєте?
- Що вивчає ергономіка?
Тема 25: Комп’ютерні публікації МS Publisher.
План
- Поняття комп’ютерної публікації.
- Види публікацій та їх шаблони. Структура публікації.
- Практична робота. Створення буклету для серії «Птахи занесені до Червоної книги України».
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – 296 с. : іл..
Ст. 79-135
Питання для самоконтролю
- Що таке публікація?
- Що входить до складу настільної видавничої системи?
- Поясніть призначення програми МS Publisher 2007.
- Що таке буклет?
Тема 26: Практична робота №15. Створення інформаційного бюлетеня (буклету).
План
Практична робота №15. Створення інформаційного бюлетеня (буклету).
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для т.зао освіт. Навч. т.. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред. М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – 296 .
Ст. 79-135
Питання для самоконтролю
- Що таке бюлетень?
- Опишіть послідовність створення бюлетеня в програмі МS Publisher 2007.
- Як установити параметри сторінки в шаблоні бюлетеня?
- Опишіть відмінності між бюлетенем і буклетом. Для яких цілей у вашій майбутній професії можуть виготовлятися ці публікації?
Модульна контрольна робота №5
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
– поняття та призначення комп’ютерних презентацій; правила вибору стильового оформлення слайдів презентації; поняття мультимедійних даних; формати аудіо- та відео файлів; поняття комп’ютерної публікації; поняття шаблону публікації та її структури.
Студенти повинні вміти:
– створювати презентацію; розробляти структуру презентації; добирати стильове оформлення презентації; додавати до слайдів текст і зображення та настроювати їх параметри; настроювати анімаційні ефекти змінення слайдів; створювати публікацію.
Складові модульного оцінювання 5
- Поточне оцінювання.
- Практична робота №13 «Розробка слайдової презентації».
- Практична робота №14 «Анімація в слайдових презентаціях».
- Практична робота №15 «Створення інформаційного бюлетеня (буклету)».
- За ведення зошита.
Навчальний модуль № 6
” Бази даних. Системи управління базами даних”
Тема 27: Програма роботи з базами даних MicrosoftAccess.
План
- Поняття бази даних, типи даних, властивості полів.
- Призначення форм, сортування, пошук і фільтрація даних.
- Поняття запиту, форм, запитів на вибірку даних.
- Практична робота.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 129-147.
Питання для самоконтролю
- Що таке модель даних? Для чого створюється модель даних?
- Які типи даних можуть використовуватись у базах даних?
- Види моделей даних.
- Що є основним об’єктом реляційної бази даних?
Тема 28: Практична робота №16. Робота з об’єктами бази даних в середовищі СУБД.
План
Практична робота №16. Робота з об’єктами бази даних в середовищі СУБД.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 147-155.
Питання для самоконтролю
- Який основний формат файлів використовується для зберігання баз даних в Access 2007?
- Поясніть послідовність створення нової пустої бази даних.
- Для чого в базах даних використовується в базах даних тип даних OLE? Які дані можна помістити в поле із цим типом даних?
- Назвіть два основних способи створення таблиць бази даних.
Тема 29: Практична робота №17. Створення та редагування таблиць БД із застосуванням режиму конструктора.
План
Практична робота №17. Створення та редагування таблиць БД із застосуванням режиму конструктора
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 158-169.
Питання для самоконтролю
- Призначення СУБД Access 2007.
- Які типи даних використовуються в Access 2007.
- Як встановити ключове поле таблиці?
- Які існують основні операції редагування таблиць бази даних?
Тема 30: Практична робота №18. Створення бази даних в середовищі СУБД, створення форм і введення даних.
План
Практична робота №18. Створення бази даних в середовищі СУБД, створення форм і введення даних.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 171-179.
Питання для самоконтролю
- Для чого використовуються форми в базах даних?
- Укажіть основні види форм, що використовуються в СУБД Access 2007.
- Поясніть, чим відрізняється таблиця бази даних від форми виду таблиця.
- У яких поданнях можна редагувати форму?
Тема 31: Практична робота №19. Створення запитів і звітів за допомогою майстра та в режимі конструктора.
План
Практична робота №19. Створення запитів і звітів за допомогою майстра та в режимі конструктора
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 190-197.
Питання для самоконтролю
- Для чого призначені запити?
- Назвіть основні операції, що виконуються з використанням запитів у базах даних.
- Види запитів.
- Для чого призначені звіти?
Модульна контрольна робота №6
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
– поняття бази даних; поняття таблиці, поля, запису; створювати таблиці баз даних із застосуванням режиму клавіатури; перегляд та редагування даних.
Студенти повинні вміти:
– створювати таблиці БД; створювати форми для введення даних у таблиці; вводити дані у таблиці; використовувати конструктор для змінення запитів і форм; здійснювати пошук та заміну значень в полях таблиць; сортувати дані.
Складові модульного оцінювання 6
- Поточне оцінювання.
- Практична робота №16 «Розробка моделі «сутність-зв’язок» заданої предметної області».
- Практична робота №17 «Створення та редагування таблиць. БД із застосуванням режиму конструктора».
- Практична робота №18 «Створення бази даних в середовищі СКБД, створення форм і введення даних».
- Практична робота №19 «Створення запитів і звітів за допомогою майстра та в режимі конструктора».
- За ведення зошита.
Навчальний модуль № 7
“Служби Інтернет”. «Інформаційні технології персональної
та колективної комунікації»
Тема 32: Міжнародна комп’ютерна мережа Internet.
Практична робота №20. Робота в комп’ютерній мережі Internet. Пошук в комп’ютерній мережі, запис, перегляд і друкування матеріалів.
План
- Призначення й структура мережі Інтернет.
- Протоколи Інтернету. Адресація в Інтернеті, поняття IP-адреси, доменного імені та URL-адреси.
- Служби Інтернету.
- Практична робота №20. Робота в комп’ютерній мережі Internet. Пошук в комп’ютерній мережі, запис, перегляд і друкування матеріалів.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 225-255.
Питання для самоконтролю
1. Що таке форум та яка його структура?
2. Що таке чат? Що таке веб-чат?
3. Які існують протоколи Інтернету?
4. Можливості, які надають для спілкування користувачам служби Інтернету?
Тема 33: Електронна пошта. Практична робота №21. Створення, відправлення та отримання повідомлень електронної пошти.
План
- Принципи функціонування електронної пошти.
- Робота з поштовим клієнтом: керування обліковими записами, надсилання, отримання повідомлень.
- Етикет електронного листування.
- Практична робота №21.Створення, відправлення та отримання повідомлень електронної пошти.
Література
Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 186-221.
Питання для самоконтролю
1. Які можливості надає користувачамелектронна пошта?
2. Де можуть бути створені електронні поштові скриньки?
3. Яка структура електронного листа?
4. Що означає слово “спам”?
Тема 34: Автоматизоване створення й публікація веб-ресурсів.
Практична робота № 22. Автоматизоване створення веб-сайту.
План
- Поняття про засоби автоматизованої розробки веб-сайтів, редактор веб-сайтів; поняття хостингу.
- Основи веб-дизайну, веб-спільноти.
- Практична робота № 22. Автоматизоване створення веб-сайту.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 224 – 256.
Питання для самоконтролю
1. Назвіть етапи розробки веб-сайта.
2. Що таке хостинг? Кого називають хостинг-повайдером?
3. Що таке гаджет?
4. Як класифікують веб-сайти?
Тема 35: Практична робота № 23. Створення й ведення власного блогу. Інтегроване використання засобів опрацювання електронних документів.
План
- Поняття блогу, різновиди блогів, створення й оформлення блогу.
- Практична робота № 23. Створення й ведення власного блогу.
- Інтегроване використання засобів опрацювання електронних документів.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 259-279.
Питання для самоконтролю
1. Які технології покладено в основу розробки сервісів Веб 2.0? У чому полягають ці технології?
2. Що таке блог?
3. Чим, на ваш погляд, пояснюється популярність блогів у користувачів?
4. Як створити нову публікацію у блозі?
Тема 36: Практична робота №24. Виконання завдань з опрацювання даних у кількох програмних середовищах.
Спільна робота з документами. Розробка колективного проекту .
План
- Практична робота №24. Виконання завдань з опрацювання даних у кількох програмних середовищах.
- Служби онлайнового документообігу.
- Спільна робота з онлайновими документами.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й.Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 280-293.
Питання для самоконтролю
- Поясніть, у чому суть спільного використання документів.
- Які програмні засоби, можна використати для колективної роботи над проектом? Охарактеризуйте їхні можливості для комунікації учасників.
- Що таке віртуальний офіс? Яке його призначення?
- Які можливості програми MicrosoftOfficeGroove 2007 для організації спільної роботи з документами.
Тема 37: Практична робота №25. Розробка колективного проекту.
План
Практична робота №25. Розробка колективного проекту.
Література
Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З. Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
Ст. 280-293.
Питання для самоконтролю
- Охарактеризуйте призначення та функції середовищ для спільної роботи з документами.
- Які можливості служби Документи Google для організації спільної роботи з документами.
- Які обмеження на файли існують у середовищі Документи Google?
- У чому може полягати спільна робота над документом чи проектом?
Модульна контрольна робота №7
Модульна контрольна робота проводиться у формі тестових завдань із застосування програми Booleantestingsystems.
Студент повинен знати:
– призначення комп’ютерних мереж; призначення та послуги, які надає мережа Internet; призначення програм для роботи з електронною поштою; правила приймання і пересилання повідомлень електронною поштою; правила створення повідомлень; поняття та особливості сайтів різних типів; поняття блогу; поняття хостингу.
Студент повинен вміти:
– відкривати у вікні браузера веб-сторінку із заданою адресою; знаходити в Інтернеті інформацію на задану тему; завантажувати програму для роботи з електронною поштою; створювати повідомлення; пересилати повідомлення електронною поштою; переглядати повідомлення, що надійшли; реєструвати веб-сайт на сервері безкоштовного хостинга; створювати й адмініструвати блог; використовувати комп’ютерні засоби для організації та виконання колективної роботи.
Складові модульного оцінювання 7
- Поточне оцінювання.
- Практична робота № 20 «Автоматизоване створення веб-сайту».
- Практична робота № 21 «Створення й ведення власного блогу».
- Практична робота №22 «Виконання завдань з опрацювання даних у кількох програмних середовищах».
- Практична робота №23 «Розробка колективного проекту».
- За ведення зошита.
Бальна шкала заохочень та стягнень
з дисципліни «ІНФОРМАТИКА»
Ведення конспекту | Кількість балів | |
– наявність усіх обов’язкових записів – відсутність 25 % обов’язкових записів
|
+ 0,25 – 0,25
|
|
Відвідування занять | ||
– відвідування 100 % – відсутність на 50 % занять всього модуля |
+ 0,25 – 0,25
|
|
Термін виконання навчальних завдань | ||
– дотримання терміну – поза терміном
|
+ 0,5 – 0,5
|
|
Рівень творчої активності | ||
Бере активну участь у поза аудиторній роботі з дисципліни | +1 |
Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів з інформатики
Рівні навчальних досягнень | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень |
І.Початковий | 1 | Студент розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі; знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою. |
2 | Студент розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі та може фрагментарно відтворити знання про них. | |
3 | Студент має фрагментарні знання незначного загального обсягу (менше половини навчального матеріалу) за відсутності сформованих умінь та навичок . | |
ІІ. Середній | 4 | Студент має початковий рівень знань, значну (більше половини) частину навчального матеріалу може відтворити; виконує елементарне навчальне завдання із допомогою вчителя; має елементарні навички роботи на комп’ютері. |
5 | Студент має рівень знань вищий, ніж початковий; може з допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері. | |
6 | Студент пояснює основні поняття навчального матеріалу; може самостійно відтворити значну частину навчального матеріал; вміє за зразком виконати просте навчальне завдання; має стійкі навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп’ютері. | |
ІІІ. Достатній | 7 | Студент вміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи інформаційної системи, та наводити власні приклади на підтвердження деяких тверджень; вміє виконувати навчальні завдання передбачені програмою. |
8 | Студент вміє аналізувати навчальний матеріал, в цілому самостійно застосовувати його на практиці; контролювати власну діяльність; самостійно виправляти вказані вчителем помилки та визначати спосіб розв’язування навчальної задачі; використовувати довідкові системи програмних засобів. | |
9 | Студент вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; вміє систематизувати і узагальнювати отримані відомості; самостійно знаходить і виправляє допущені помилки; може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання навчального завдання; використовує електронні засоби для пошуку потрібних відомостей. | |
IV. Високий | 10 | Знання, вміння і навички студента відповідають вимогам державної програми у повному обсязі.Студент володіє міцними знаннями, самостійно визначає проміжні етапи власної навчальної діяльності, аналізує нові факти, явища; вміє самостійно знаходити додаткові відомості та використовує їх для реалізації поставлених перед ним навчальних завдань, судження його логічні і достатньо обґрунтовані; має сформовані навички керування інформаційними системами. |
11 | Студент володіє узагальненими знаннями з предмета; вміє планувати особисту навчальну діяльність, оцінювати результати власної практичної роботи; вміє самостійно знаходити джерела даних і відомостей та використовувати їх відповідно до мети і завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння у нестандартних ситуаціях; вміє виконувати завдання, не передбачені навчальною програмою; має стійкі навички керування інформаційними системами. | |
12 | Студент має стійкі системні знання та творчо їх використовує у процесі продуктивної діяльності; вільно опановує та використовує нові інформаційні технології для поповнення власних знань та розв’язування задач; має стійкі навички керування інформаційними системами в нестандартних ситуаціях. |
ЛІТЕРАТУРИ
БАЗОВА
- Інформатика : 10 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2010. – 296 с. : іл..
- Інформатика : 11 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернакова, В.В.Шакотько; за заг. ред М.З.Згуровського. — К. : Генеза, 2011. – 304 с. : іл..
ДОПОМІЖНА
- Морзе Н. В. Інформатика: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту/Н. В. Морзе, В. П. Вембер, О. Г. Кузьмінська. — К.: Школяр, 2010. — 304 с.: іл.
- Зарецька І.Т., Колодяжний Б.Г., Гуржій А.М., Соколов О.Ю. Інформатика: навч. посібник для 10 – 11 кл. освітн. шкіл. – К. : Навчальна книга, 2002.
- Наумова Н.М., Дорожко Н.О., Черевко М.О., Охріменко О.В. та інш. Інформатика і комп’ютерна техніка: навч. посіб. – К. : Університет „Україна” , 2004.
- Руденко В.Д., Макарчик О.М., Патланжоглу М.О. Практичний курс інформатики: навч. посіб. /Мадзігона В.М. – К. : Фенікс , 1999.
- Редько М.М. Інформатика та комп’ютерна техніка: навч. посіб. – В. : Нова книга , 2007.
Інформаційні ресурси
- http://www.ua5.org – методичні матеріали з інформатики
- http://www.neumeka.ru/microsoft_excel.html – методичні матеріали по MS Excel, MSWord.
- http://office.microsoft.com/uk-ua/products/?CTT=97 – методичні матеріали (MSWord, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint).
- http://allinf.at.ua (Ривкінд Й.Я та інші. Інформатика, 9-11 класи).
- http://aspekt-edu.kiev.ua (Шестопалов Є.А. та інші. Видавництво «Аспект»).
- http://www.uni.cyb.kiev.ua (Шевченко, В.П. Мистецтво комп’ютерної презентації) .
Глосарій
- Адрес IP – це 32-розрядний ідентифікатор, що містить чотири
байти. Всякий учасник зв’язку в Інтернет має IP-адресу. Іноді провайдер присвоює користувачеві тимчасову (динамічну) IP-адресу протягом обмеженого періоду часу. Дана адреса вибирається з безлічі можливих адрес, закріплених за хостом (провайдером) і перестає діяти після закінчення сеансу зв’язку. IP-адреса записується у вигляді групи з чотирьох розділених
крапками десяткових чисел. Наприклад, 212.48.130.135 – тимчасова IP-адреса, отримана від провайдеру ORC (Online Resource Center) . - Адреса URL – (англ. Uniformed Resource Locator) адреса, що має кожен ресурс в
Інтернеті. Наприклад, освітній сайт газети «Фізика» редакції «Перше
вересня» має адресу http://www. 1 september.ru/ru/fiz.htm. У ньому:http:// – указівка на те, що це протокол http; www. – указівка на те, що це веб-сторінка;1september.ru – вказівка на головний сервер редакції «Перше вересня»; fiz – вказівка на редакцію газети «Фізика»; htm -вказівка на розширення файлу. - Адреса електронної пошти – носить індивідуальний характер і використовується для передачі і прийому електронної пошти, наприклад, ivanov@mail.ru . Всі електронні адреси розділені символом-роздільником @, що розділяє ім’я власника від імені сервера, на якому знаходиться поштова скринька.
- Асинхронне навчання – дистанційне навчання, при якому учень навчається в зручний для нього час, не обов’язково одночасно з усім класом. При
цьому навчальний матеріал може надходити до учня за допомогою електронної
пошти або з’являтися на навчальному сайті у визначений час. - База даних – особливо впорядкована структура збереження сукупності взаємозв’язаних даних за допомогою комп’ютера. Це файл, що складається з записів, таблиць, сортування, набору операцій для пошуку і т.д. Для створення бази даних, доступу запитів і їх видачі користувачеві використовуються системи керування базами даних – СКБД.
- Байт – (англ. byte), одиниця виміру кількості інформації при її збереженні,
передачі й обробці за допомогою комп’ютера. Байт складається з 8 біт – двійкових одиниць. Інформація, що утримується в одному байті звичайно достатня для вираження однієї букви алфавіту або 2 десяткових цифр. Більш великі одиниці виміру: кілобайт (1 Кбайт = 210 байт = 1024 байта), мегабайт (1 Мбайт = 1024Кбайт = 220 байт = 1048576 байт), гігабайт (1 Гбайт = 1024 Мбайт = 230 байт = 1073741824 байт). У сучасних комп’ютерах тверді диски мають ємність до декількох гігабайт. - Баннер – рекламне оголошення на web-сторінках різного розміру. Розмір бан-
нерів буває різним, наприклад 468 х 60 пікселів, 120 х 60 пікселів, 88 х 31
пікселів. У баннері намагаються відбити суть визначених сторінок Інтернету,
для чого роблять їх графічно виразними й анімірованими. Баннери являються гіперпосиланнями на ці сторінки. - Біт– (англ. bit, від binary двійковий і digit знак) – мінімальна порція інформації, що утримується в повідомленні типу «так – ні», двійкова одиниця.
- Бод – (англ. baud) – число елементів, переданих по каналу за 1 секунду. У наш
час, заміняється на біт/с. - Бот – (англ. bot) – розмовний термін для програм, що відповідають на запити при
чаті. - Браузер – (англ. brouser) – засіб перегляду (текстовий і графічний інтерфейс), програма, що здійснює навігацію по Інтернет. В даний
час найбільш використовуваним є браузер Internet Explorer, менш використовується браузер Netscape Communicator. Сучасні навчальні мультимедійні диски другого покоління, наприклад «Відкрита Фізика 2.5», спеціально виконані на
основі браузера Internet Explorer, що дозволяє легко здійснити інтеграцію в
мережу Інтернет, а також організувати внутрішню навігацію, аналогічно навігації по Інтернет. - Веб-мастер – той, хто створює документи в HTML, а потім розміщує їх в Інтернеті.
- Веб-сторінка (web-сторінка) – документ у HTML, для розміщення різної
інформації в Інтернет. Може містити крім текстової інформації графіку, звук, відеоінформацію. - Відеоконференція – форма роботи в Інтернет у режимі відеозв’язку.
- Всесвітня павутина – World Wide Web (WWW). Частина Інтернет, що складається з спеціальних веб- сторінок, що містять гіпертекст, графіку, музику і відео. Веб-сторінки можна переглядати за допомогою браузерів.
- Гігабайт – (Гбайт, Gb) – обсяг пам’яті в 230 = 1073741824 байт, або 1024 Мбайт.
- Гіперпосилання – посилання на іншу web-сторінку. За допомогою гіперпосилань можна швидко переміщатися по електронному підручнику. Гіперпосиланнями можуть бути слова, малюнки, графіки, схеми. Гіперпосилання в тексті звичайно виділяються кольором і підкресленням.
- Гіпертекст – інтерактивний текст, що містить систему гіперпосилань. Інтерактивний текст може містити не тільки текст, але і графіки, формули, відеозаписи, інтерактивні моделі, ілюстрації, схеми, таблиці. Найчастіше гіперпосилання виділяються іншим кольором. Для написання гіпертексту використовують мову HTML.
- Дистанційне навчання – це навчання на відстані, коли вчитель і учні розділені просторово, і процес передачі навчальної інформації здійснюється дистанційно. Спілкування дистанційного вчителя і дистанційних учнів може проходити за допомогою електронної пошти, телеконференції, відеоконференції.
- Дистанційні олімпіади – предметні олімпіади, проведені дистанційно. Учні, що відповідають на запитання олімпіади найчастіше за допомогою електронної пошти, можуть проживати в різних регіонах країни.
- Дистанційний урок – урок з використанням навчального матеріалу повністю розміщеного в Інтернеті у вигляді спеціальних тематичних web-сторінок,
при цьому учні цілком віддалені від навчальних ресурсів і дистанційного вчителя, або очний урок з використанням віддалених ресурсів Інтернет, при цьому вчитель і учні знаходяться в одному класі. - Дистанційний вчитель – вчитель, що використовує в освітньому процесі
телекомунікаційні технології і засоби навчання. - Інтерфейс – (англ. interface), сукупність уніфікованих технічних і програмних засобів, система зв’язків, призначена для обміну інформацією між пристроями обчислювальної системи (напр., між пристроєм введення
даних і запам’ятовуючим пристроєм). У лабораторіях штучного інтелекту й інформатики Массачусетського технологічного інституту йде робота над
проектами користувальницьких інтерфейсів нового типу. - Каталог посилань – впорядкована збірка посилань, найчастіше визначеної тематики. Знайти посилання, це означає знати її URL (Uniformed Resource Locator) –
електронну адресу вузла, у якому вказується цифрою сервер, файл необхідної
інформації. - Код – сукупність знаків (символів) і система правил, за допомогою яких
інформація представляється у вигляді набору знаків для збереження, обробки і передачі інформації. - Кодування символів у російському алфавіті – здійснюються шляхом використання кодової таблиці 866 для операційної системи MS—DOS і кодової
таблиці 1251 для операційної системи Windows. Для кодування електронної
пошти використовуються русифіковане кодування Кирилиця (КОИ8-Р) і Кирилиця (Windows). - Комп’ютерне піратство — це нелегальне копіювання фірмового програмного забезпечення (без ліцензійних відрахувань на користь виробника) і
продаж неврахованого тиражу (без сплати податків). - Меню – інтерактивна система посилань, для зручності звичайно розташовується збоку
на web-сторінках. - Модем – (англ. mo(dulator) і dem(odulator), пристрій для модуляції і демодуляції сигналів при передачі даних по лініях зв’язку, наприклад, по телефонних
лініях. Під швидкістю передачі даних мається на увазі кількість бітів інформації, переданих модемом в 1с (англ. bps – bit per second). Модем v.34 працює на швидкості 33 600 bps (34kbps). - Модератор – здійснює контроль за змістом телеконференцій, редактує тексти, розсилає електронні повідомлення.
- Мультимедіа – синтез трьох стихій: інформації цифрового характеру (тексти,
графіка, анімація), аналогової інформації візуального відображення (відео,
фотографії, картини й ін.) і аналогової інформації звуку (мова, музика, інші
звуки). - Мультимедіа підручник в Інтернет – мультимедійний підручник – це підручник, що містить гіпертекст і комп’ютерні технології мультимедіа – технології
передачі графіки, звуку, відеоінформації і т.п. у будь-якій комбінації, розміщений у вільному або умовно-вільному доступі в Інтернет. - Нові інформаційні технології (НІТ) – технології проектування, обробки, передачі, поширення і представлення інформації за допомогою комп’ютерів, у тому числі створення програмно-педагогічних засобів (ППЗ).
- Пошуковий сервер, пошукова машина – сервер, що використовується для отримання довідкової інформації шляхом спеціального запиту. Найчастіше використовуються два варіанти пошуку – по ключових словах і по меню. Найчастіше користуються пошуковими серверами http://rambler.ru/ , http://www.yandex.ru/ ,
http://www.aport.ru/. - Портал– сайт із великою кількістю інформації і посилань. Задачі освітнього порталу – забезпечення широкого і якісного доступу до наявних
освітніх продуктів, навчально-методичний супровід і проведення модельних форм організації освітнього процесу. Основні функції освітнього порталу полягають в описі класифікації ресурсів і створенні каталогів для пошуку нових ресурсів, довідкової інформації, просвітительська діяльність. Освітні портали містять різні сервіси (пошук по ключових словах, розсилання новин науки і техніки, науково-практичні телеконференції і т.д.). - Портал вертикальний – надає інформацію з одного предмету, тільки один сервіс. Вдосконалює засоби навігації по Інтернет в одному напрямку.
- Портал горизонтальний – надає різнотематичну інформацію, різнопланові сервиси.
- Поштова скринька – розміщається на сервері провайдера, надається, як правило, безкоштовно. У поштову скриньку приходять повідомлення по електронній пошті.
- Провайдер – надає персональний доступ за плату до Інтернет. Доступ
може вироблятися по телефонній, виділеній лінії (англ. Leased Line), оптиковолокну, радіодоступу. Для здійснення доступу до Інтернет провайдер надає
кожному користувачеві логін і пароль. - Програмно-педагогічні засоби (ППЗ) – спеціально розроблені дидактичні засоби. Можуть містити електронний гіпертекстовий підручник, навчально-довідковий комплекс, систему пошуку по ключових словах, глосарій, тестуючий комплекс, інтегрований з базою задач і тестів. Сучасні ППЗ
можуть мати мережну й Інтернет-версію курсів. Можуть мати методичну підтримку через Інтернет. - Протокол HTTP (англ. Hyper Text Transfer Protocol) – протокол гіпертексту. Такий гіпертекст, поряд зі звичайним текстом, може містити звукозапис, анімації, фрагменти мультиплікаційних фільмів.
- Протокол ТСРЯР (англ. Transmission Control Protocol/Internet Protocol) – зведення
правил написання адрес. За допомогою цього протоколу міжмережної взаємодії абонент з’єднується за допомогою модему з модемом провайдеру. - Протокол FTP- протокол передачі файлів. Протокол FTP дозволяє передавати і
отримувати файли, наприклад, із серверів файлових архівів (FTP – серверів). - Сайт – група взаємозалежних веб-сторінок по визначеній тематиці, що належить якій-небудь організації або приватній особі. Звичайно для зручності
має меню. - Сервер – комп’ютер, на якому розміщена визначена інформація у вигляді
файлів. Є сервери з тематичною інформацією, наприклад, що містять інформацію про сонячну активність. - Синхронне навчання – форми навчальної телекомунікаційної діяльності,
наприклад, відеоконференція, при якій дистанційний вчитель і учні
віддалені один від одного, але можуть одночасно спілкуватися один з одним, тобто можливий діалог. - Система дистанційного навчання (СДН) – система дистанційного тестування учнів, перевірки знань з великою базою даних, що дозволяє складати
індивідуальні тестуючі завдання різного ступеня складності. - Сканер – зовнішній периферійний пристрій, за допомогою якого можна відсканувати (ввести в пам’ять комп’ютера у вигляді окремого файлу) ілюстрацію
або текст. - Сторінка в Інтернет – див. Веб-сторінка (web-сторінка) – окремий файл (документ у HTML), розміщається в Інтернет і має свою URL-адресу.
- Телекомунікації (у навчальній практиці найчастіше мають на увазі комп’ютерні
комунікації) – передача інформації за допомогою комп’ютерів. - Телекомунікаційні проекти – навчальні проекти (дослідницькі, творчі, практико-орієнтовані) з використанням телекомунікаційних засобів навчання.
- Телеконференції – тематичні електронні дискусії з різних питань. Найчастіше тематичні дискусії направляються модератором (редактором). Повідомлення, послане користувачем у телеконференцію, надходить всім користувачам, підписаним на дану телеконференцію.
- Телетестинг – комп’ютерне тестування.
- Тьютор – куратор учня, що допомагає в дистанційному навчанні. Тьютор
може бути очним або віддаленим від учня. - Умови доступу – доступ до інформації на сайтах, що містять науково-методичну інформацію з астрономії і фізики, може бути безкоштовним, умовно-безкоштовним (демоверсія) і платним. Багато віртуальних університетів мають тільки платний доступ в електронні бібліотеки.
- Чат навчальний – (англ. chat, розмова) – форма синхронного спілкування, бесіда учнів з дистанційним вчителем за допомогою чат-системи на одному із серверів.
Вхід на навчальний чат організується звичайно по особливому паролю. - Електронна дошка оголошень BBS (Bulletin board system) – комплекс програмних засобів з використанням можливостей телекомунікацій, при цьому
електронні повідомлення й окремі файли від користувачів записуються в визначеному місці (адресі) на машині BBS. З’єднання машин BBS столо важливим кроком у створенні всесвітньої павутини – World Wide Web (WWW). - Електронна пошта – (e-mail) – спосіб пересилання електронних повідомлень.
Електронна пошта може містити крім звичайного тексту ілюстрації і любу іншу інформацію, яку можна перевести в цифрову форму, а також
мати різне кодування (Кирилиця (КОІ8-Р) і Кирилиця (Windows). Адрес електронної пошти має вигляд: ivanov@mail.ru. Ліворуч від знака @ вказується
ім’я особистої поштової скриньки, праворуч від знака @ – ім’я сервера, на якому знаходится особиста поштова скринька електронної пошти. - Мова HTML – (англ. Hyper Text Markup Language) використовується для написання
веб-сторінок у WWW – World Wide Web.