Методичний пакет для студентів з дисципліни “Хімія”
Мета курсу: формування компетентностей студентів, необхідних для успішної соціалізації, розуміння природничо-наукової картини світу, формування екологічного стилю мислення та поведінки у суспільстві
Навчальний модуль №1
«Неметалічні елементи та їхні сполуки»
Тема: Повторення загальних питань курсу хімії основної школи
- Періодична система та періодичний закон Д.І. Менделєєва
- Будова атома
- Типи хімічних зв’язків
- Основні класи неорганічних сполук
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Які типи хімічних зв’язків ви знаєте?
- Охарактеризуйте будову атому.
- Наведіть приклади одно- та двоосновних кислот.
- Назвіть види оксидів.
- В чому полягає сутність періодичного закону Д.І. Менделєєва?
Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів
- Загальні відомості
- Неметали як прості речовини
- Явище алотропії, алотропні видозміни Оксигену, Карбону та Сульфуру
- Значення озонового шару для життя організмів на Землі
- Поширення неметалічних елементів у природі, застосування неметалів
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – Київ : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с
Питання та завдання для самоконтролю:
- Яке положення займають неметали у періодичній системі?
- Дайте визначення поняття «алотропія».
- Охарактеризуйте алотропні видозміни карбону.
- Яке значення озонового шару для життя організмів на Землі?
- Якими фізичними особливостями відрізняються неметали?
Тема: Сполуки неметалів
- Водень та гідрати
- Фізичні та хімічні властивості амоніаку
- Солі амонію. Якісна реакція на йон амонію
- Фізичні та хімічні властивості хлороводню
- Хлориди. Якісна реакція на хлорид-йон
- Оксиди неметалічних елементів
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Які хімічні сполуки називають гідридами?
- Охарактеризуйте фізико-хімічні властивості амоніаку.
- Охарактеризуйте фізико-хімічні властивості хлороводню.
- Як застосовують солі амоніаку?
- Наведіть приклади оксидів неметалічних елементів.
Тема: Сульфатна кислота та сульфати
- Природні сульфуровмісні сполуки. Добування кислоти
- Фізико-хімічні властивості кислоти
- Якісна реакція на сульфат-іон
- Сульфати та їх застосування
- Інші сполуки сульфуру
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Які природні сульфуровмісні сполуки Ви знаєте?
- Охарактеризуйте етапи добування сульфатної кислоти.
- Охарактеризуйте фізико-хімічні властивості сульфатної кислоти.
- Як застосовують сульфати?
- Наведіть приклади інших сульфуровмісних кислот.
Тема: Нітратна кислота та нітрати
- Добування кислоти
- Фізико-хімічні властивості кислоти
- Нітрати та їх властивості
- Застосування кислоти та її солей
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Назвіть способи добування нітратної кислоти.
- Охарактеризуйте фізико-хімічні властивості нітратної кислоти.
- Які продукти реакції утворюються при взаємодії металів з нітратною кислотою?
- Який якісний реактив використовують для визначення нітрат- йонів?
- Як впливає перевищення вмісту нітратів у продуктах харчування та воді на здоров’я людини?
Тема: Карбонатна кислота та її солі
- Добування кислоти та фізичні властивості
- Хімічні властивості кислоти
- Якісна реакція на карбонат-іон
- Карбонати, їх властивості та поширення в природі
- Значення в житті людини
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста,2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Назвіть продукти харчування які б містили карбонатну кислоту.
- Охарактеризуйте фізико-хімічні властивості кислоти.
- Чи взаємодіють метали з карбонатною кислотою?
- Який якісний реактив використовують для визначення карбонат йонів?
- Яке значення карбонатів у житті людини?
Студент повинен знати:
- прості речовини неметалічних елементів, їхні сполуки за сучасною українською номенклатурою, алотропні видозміни Оксигену, Карбону, Фосфору;
- роль озонового шару в атмосфері;
- фізико – хімічні властивості неметалів та їх сполук.
- вплив нітратів та чадного газу на здоров’я;
Студент повинен вміти:
- описувати роботу вогнегасника;
- безпечно поводитися з металами та сполуками неметалічних елементів у життєвих ситуативних випадках;
- пояснювати обумовленість властивостей неметалічних елементів та їхніх сполук будовою атомів.
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Тести. Самостійна робота №1. Модульна контрольна робота №1 (виконання тестових завдань)
Навчальний модуль №2
«Металічні елементи та їхні сполуки». «Органічні речовини»
Тема: Загальна характеристика металічних елементів
- Основні відомості
- Металічний зв’язок та фізичні властивості
- Метали як прості речовини
- Поширення металів та їх сполук в природі
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Охарактеризуйте фізичні властивості металів.
- Назвіть метали зі змінною та сталою валентністю.
- Назвіть найбільш тугоплавкий метал.
- Яку закономірність показує ряд напруги металів?
- У складі яких сполук найчастіше зустрічаються метали в природі?
Тема: Хімічні властивості металів
- Хімічні властивості металів
- Корозія металів
- Сплави металів
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Охарактеризуйте хімічні властивості металів.
- В чому полягає хімізм корозії металів?
- Назвіть метали, які найбільше піддаються корозії.
- Які існують способи захисту від корозії металів?
- Які сплави металів використовуються людиною в найбільшому обсязі?
Тема: Сполуки металів та їх властивості
- Сполуки лужних та лужно-земельних металів
- Залізо та його сполуки
- Алюміній та його сполуки
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання для самоконтролю:
- Які сполуки лужних металів мають важливе значення в хімічному виробництві?
- Які сполуки лужно-земельних металів найбільш поширені в природі?
- Які сполуки заліза Ви знаєте?
- Які сполуки алюмінію Ви знаєте? Як їх застосовують?
Тема: Органічні речовини. Теорія будови органічних речовин О.М. Бутлерова
- Предмет органічної хімії
- Особливості будови органічних речовин
- Положення теорії Бутлерова
- Явище ізомерії
- Номенклатура насичених вуглеводнів
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Сформулюйте положення теорії О. М. Бутлерова.
- Чи можна провести чітку межу між органічними та неорганічними речовинами?
- Що є предметом органічної хімії?
- В чому полягає сутність явища ізомерії?
- Чи існує явище ізомерії в неорганічному світі?
Тема: Багатоманітність органічних сполук
- Класифікація органічних сполук
- Основні функціональні групи
- Рівні організації органічних сполук в живій природі
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Які існують принципи класифікації органічних сполук?
- Назвіть основні функціональні групи органічних сполук?
- Скільки рівнів структурної організації існує серед білків?
- Які рівні структурної організації виділяють для нуклеїнових кислот?
- Що являє собою вторинний рівень організації для ДНК?
Тема: Природні джерела вуглеводнів. Нафта, природний газ, кам’яне вугілля: їх склад та продукти переробки
- Кам’яне вугілля та продукти його переробки
- Нафта та її фракції
- Природний газ, його склад та застосування
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Назвіть продукти переробки кам’яного вугілля, як їх застосовують?
- Наводіть приклади органічних сполук на основі вуглеводневої сировини.
- Які фракції розрізняють в нафті?
- Який склад природного газу?
Студент повинен знати:
- сполуки металічних елементів за сучасною українською номенклатурою;
- основні металічні руди, їх родовища та металургійні виробництва в Україні;
- склад та продукти переробки природних джерел вуглеводнів: нафти, природного газу, кам’яного вугілля.
Студент повинен вміти:
- пояснювати явище корозії; фізичні та хімічні властивості металів;
- наводити приклади органічних сполук різних класів;
- наводити приклади органічних сполук на основі вуглеводневої сировини
- наводити приклади органічних сполук з різним рівнем структурної організації
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Тести. Самостійна робота №2. Модульна контрольна робота №2.(виконання тестових завдань)
Навчальний модуль № 3
«Органічні речовини, продовження»
Тема: Органічні речовини як основа сучасних матеріалів
- Поняття про полімери
- Основні полімери, що входять до складу пластмас
- Фенолформальдегідні смоли та каучуки
- Види волокон
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Що означає поняття «полімер»?
- Охарактеризуйте склад сучасних полімерних сполук.
- Чим відрізняється штучне волокно від синтетичного?
- Які існують види волокон?
- Що означає поняття «пластмаса»?
Тема: Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, жири: їх склад та будова
- Поняття про будову молекул білків. Поліпептидний ланцюг
- Види нуклеїнових кислот, їх будова
- Класифікація вуглеводів та жирів
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Що означає поняття природний «полімер»?
- Які речовини виступають мономерами в молекулах білків?.
- Охарактеризуйте будову нуклеїнових кислот.
- Які існують класифікації жирів та вуглеводів?
- Що являє собою молекула білку?
Тема: Вітаміни як компоненти їжі, їхня роль в організмі
- Загальні відомості
- Жиророзчинні вітаміни та їх дія на організм
- Водорозчинні вітаміни та їх дія на організм
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Яке походження терміну «вітамін»?
- Назвіть жиророзчинні вітаміни?
- Чи однакова хімічна природа вітамінів?
- Назвіть приклади водорозчинних вітамінів.
- Чи можливе поповнення організму вітамінами за рахунок власного синтезу?
Тема: Харчові добавки, Е-числа
- Поняття про харчові добавки та Е-числа
- Класифікація харчових добавок
- Дозволені та заборонені добавки на території України
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Яке походження вислову «Е-числа»?
- Які групи розрізняють серед великої різноманітності харчових добавок?
- Яку харчову добавку ми вживаємо щодня?
- Наведіть приклади заборонених харчових добавок на території України.
- Чи можливо скласти свій харчовий раціон на сьогодні без харчових добавок?
Тема:Шкідливий вплив вживання алкоголю, наркотичних речовин, тютюнокуріння на організм людини
- Поняття про хімічну залежність організму
- Алкоголь та його дія на організм
- Склад тютюнового диму
- Наркотичні засоби та їх вплив на здоров’я людини
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Питання та завдання для самоконтролю:
- Що означає поняття «хімічна залежність»?
- Чим характеризується дія алкоголю на організм людини?
- Охарактеризуйте склад тютюнового диму.
- При яких видах залежності розвивається деградація особистості?
Студент повинен знати:
- природні, штучні й синтетичні волокна, пластмаси, мило і синтетичні мийні засоби;
пояснює значення теорії хімічної будови, причини багатоманітності органічних речовин; - згубну діюалкоголю, наркотичних речовин,тютюнокуріння на здоров’я, роль теорії в системі наукових знань, значення синтетичних методів добування органічних речовин;
- органічні сполуки як компоненти їжі;
- правила безпечного поводження із синтетичними хімічними засобами в побуті.
Студент повинен вміти:
- поводитися з синтетичними мийними засобами, розчинниками, іншими побутовими хімікатами згідно правил безпеки;
- обґрунтовувати роль білків, жирів, вуглеводів, вітамінів в організмі людини;
- розрізняти типи харчових добавок, обирати серед різноманітності продуктів харчування ті, що містять найменше Е-добавок .
Складові модульного оцінювання: Поточне оцінювання. Тести. Самостійна робота №3. Модульна контрольна робота №3 (виконання тестових завдань)
САМОСТІЙНА РОБОТА №1
Тема: Сполуки неметалів
- Чадний газ: фізичні властивості та дія на організм людини
- Джерела надходження нітратів в продукти харчування та питну воду. Дія нітратів на організм людини за умови перевищення вмісту в продуктах харчування та питній воді
- Хімічний принцип роботи вогнегасника
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Буринська Н. М. Хімія, 10 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005.- 192 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Електронні джерела:
http://www.chemistry.narod.ru/ інформаційний сайт про хімію
http:// ostriv.in.ua острів знань (різні предмети)
http://chemists.at.ua/ сайт вчителів хімії
http://urok-online.com.ua/ хімічний сайт
Питання для самоконтролю:
- Які фізичні властивості чадного газу?
- Чи можливе отруєння нітратами з питної води?
- В чому полягає хімізм роботи вогнегасника?
- За яких умов можливе отруєння чадний газом?
САМОСТІЙНА РОБОТА №2
Тема: Сплави металів та металургійне виробництво в Україні
- Металічні руди. Металургійне виробництво в Україні
- Метали і сплави в сучасній техніці
- Охорона навколишнього середовища під час виробництва металів
Навчальна література:
- Попель П. П. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2010. – 192 с.: іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Електронні джерела:
http://www.chemistry.narod.ru/ інформаційний сайт про хімію
http:// ostriv.in.ua острів знань (різні предмети)
http://chemists.at.ua/ сайт вчителів хімії
http://urok-online.com.ua/ хімічний сайт
Питання та завдання для самоконтролю
- Які руди чорних та кольорових металів Вам відомі?
- Які метали та сплави застосовують у сучасній техніці?
- Охарактеризуйте металургійне виробництво в Україні.
- Які існують заходи охорони навколишнього середовища під час виробництва металів?
САМОСТІЙНА РОБОТА №3
Тема: Органічні сполуки в побуті
- Поняття про побутові хімікати. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами
- Мило, його склад, мийна дія. Синтетичні мийні засоби
- Захист навколишнього середовища від забруднення синтетичними мийними засобами
- Органічні розчинники, їх застосування
Навчальна література:
- Буринська Н. М. Хімія, 11 кл.: підруч.для загальноосвіт. шк. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2000. – 176 с. : іл.
- Варавва Н. Е. Хімія. Розв’язання всіх задач, у тому числі підвищеної складності, відповіді на запитання, підказки до практичних робіт. / Гранкіна Т. М. – Харків: Веста, 2001.- 2008 с.
- Шаповалов С.А. Довідник старшокласника та абітурієнта. / С. А. Шаповалов – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 368 с.
Електронні джерела:
http://www.chemistry.narod.ru/ інформаційний сайт про хімію
http:// ostriv.in.ua острів знань (різні предмети)
http://chemists.at.ua/ сайт вчителів хімії
http://urok-online.com.ua/ хімічний сайт
Питання для самоконтролю:
- Які види побутових хімікатів Вам відомі?
- Який склад мила?
- Як використовуються синтетичні мийні засоби?
- Які органічні розчинники Ви знаєте та яке їх застосування?
- Як захистити навколишнє середовище від забруднення синтетичними мийними засобами?
Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів з хімії
Рівні навчальних досягнень | Бали | Критерії |
I. Початковий | 1 | Студент (студентка) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища, тощо) і називає їх (на побутовому рівні |
2 | Студент (студентка) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт | |
3 | Студент (студентка) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини | |
II. Середній | 4 | Студент (студентка) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає з допомогою викладача скорочену умову задачі |
5 | Студент (студентка) з допомогою викладача відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно складає і записує скорочену умову задачі | |
6 | Студент (студентка) відтворює навчальний матеріал з допомогою викладача; робить обчислення за готовою формулою | |
III. Достатній | 7 | Студент (студентка) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою викладача порівнює хімічні об’єкти; наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
8 | Студент (студентка) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об’єкти; виконує з допомогою викладача всі хімічні задачі; робить обчислення за рівнянням реакції | |
9 | Студент (студентка) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів; розв’язує задачі | |
IV. Високий | 10 | Студент (студентка) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв’язування задач |
11 | Студент (студентка) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; самостійно розв’язує задачі, формулює відповіді | |
12 | Студент (студентка) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями; розв’язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та розв’язує задачі раціональним власним способом |