Методичний пакет для студентів з дисципліни “Зарубіжна література”
Розробник – Горошко Валентина Семенівна, викладач вищої категорії
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНИХ МОДУЛІВ
І курс І семестр
Навчальний модуль №1
Заняття №1. Тема: Література ХІХ століття. Історико-літературний огляд:
- Загальна характеристика епохи.
- Розвиток культури і мистецтва.
- Основні напрями літератури ХІХ століття.
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.5-11
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С. 4-12.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник-хрестоматія. 10 клас / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – С. 6-11.
- Зарубіжна література ХІХ століття : посібник. – Київ : Видавничий центр „Академія”, 1999.
Питання до самоконтролю
- Які літературні напрями розвивалися в ХІХ столітті? Назвіть їх представників.
- Як підходили до зображення світу і людини представники різних напрямів – романтизму, реалізму?
- Що означає поняття „реалізм”? Які основні риси реалізму?
- Чим відрізняється натуралізм від реалізму? У чому полягає значення реалізму та натуралізму у світовій літературі?
- Хто є видатними представниками реалістичного мистецтва ХІХ століття?
Заняття №2. Тема: Ф. Стендаль. Роман «Червоне і чорне»:
- Життєвий та творчий шлях письменника.
- Роман «Червоне і чорне – хроніка XIX століття»: а) відображення в романі наслідків Великої французької революції; б) значення назви роману
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.13-19
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С. 68-93.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник-хрестоматія. 10 клас / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – С. 36-44.
- Зарубіжна література ХІХ століття : посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”, 1999.
Питання до самоконтролю
- Які епізоди в житті Стендаля вплинули на формування його світогляду?
- Яким було ставлення письменника: а) до Великої французької революції;б)до Наполеона;в)до доби Реставрації?
- Яким чином ці ідеї віддзеркалюються в художніх творах Стендаля?
- Які обставини «справи Берте» використав Стендаль для створення роману «Червоне і чорне»
Заняття №3. Тема: Ф. Стендаль. Роман «Червоне і чорне»:
- Типовість образу Жульєна Сореля: а) походження Жульєна Сореля; б) честолюбиві мрії героя; в) служба в будинку де Реналей – перший щабель у досягненні мети; г) навчання в Безансонській семінарії; д) сходження на вершину – наближення до катастрофи.
- Критика буржуазії та дворянства в романі
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.20-27
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.68-93.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник-хрестоматія. 10 клас / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – С. 36-44.
- Зарубіжна література ХІХ століття : посібник. – Київ: Видавничий центр „Академія”, 1999.
Питання до самоконтролю
- Як складалися взаємини Жульєна з родиною? Як він почувався серед рідних? Чому?
- Яку роль відіграв Наполеон у житті Ж. Сореля?
- Чому Жульєн вирішує стати священником? Чим зумовлюється такий вибір?
- Які етапи життєвого шляху пройшов Жульєн Сорель?
- У чому різниця між коханням Жульєна до пані де Реналь та його почуттями до Матильди де ла Моль?
- Чи міг Жульєн Сорель врятувати своє життя під час суду? Що перемагає в цій останній фазі: «природа» чи «цивілізація?
Заняття №4. Тема: Творчість Оноре де Бальзака. « Гобсек»:
- Задум «Людської комедії» та структура циклу.
- Особливості стилю Бальзака: а) «техніка перехідного персонажу»;б) «бальзаківська пристрасть».
- Тема грошового фетишизму в пов. «Гобсек».
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.44-48, 53-58
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С. 94-112.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник-хрестоматія. 10 клас / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – С.45-59.
- Зарубіжна література ХІХ століття: посібник. – Київ : Видавничий центр „Академія”, 1999.
Питання до самоконтролю
- Які обставини життя О. де Бальзака впливали на формування його світогляду та естетики?
- У чому особливості структури «Людської комедії»? Виділіть «етюди» та «сцени».
- Що таке «техніка перехідних персонажів» і яку роль вона відіграє в композиції епопеї Бальзака?
- Що таке «бальзаківська пристрасть»? Які її ознаки?
- Яку роль відіграють гроші в житті Гобсека?
- Як, з погляду Бальзака, гроші впливають на духовний світ людини?
- Яку роль відіграють гроші у сучасному суспільстві? Чи погоджуєтесь ви з їх оцінкою Бальзаком як жахливої руйнівної сили? Обгрунтуйте свою позицію.
Заняття №5. Тема: Російська література. Ф. Достоєвський. Роман “Злочин і кара”:
- Життєвий та творчий шлях Ф.М.Достоєвського.
- “Злочин і кара” – “петербурзький роман”: особливості висвітлення теми Петербурга в творчості М.Гоголя, Л.Толстого, М.Некрасова,Ф.Достоєвського
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.63-70
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.124-137.
- Зарубіжна література : Дайджест – 10 – 11 кл. – Харків. – 2000. – С. 43 – 230.
Питання до самоконтролю
- Як на свідомість майбутнього письменника Ф.Достоєвського вплинули умови життя в дитинстві?
- За які переконання письменник опинився на каторзі?
- Чи змінилися погляди Достоєвського на життя, на людей, на самого себе за вісім років каторги?
- Яким змальовує Петербург М. Гоголь (пов. «Шинель»), Л.Толстой (роман «Війна і мир»), М.Некрасов («Біля парадного під’їзду»)?
- Як розтлумачити значення Петербурга в романі Ф.Достоєвського: Петербург – місце дії; тло, на якому відбуваються події; дійова особа?
Заняття №6. Тема: Російська література. Ф. Достоєвський. Роман “Злочин і кара”:
- Тема великого міста в романі.
- Тема дитячих страждань.
- Тема «маленької людини».
- Винуватці прихованих злочинів.
- Тема наполеонізму в романі.
- Образ головного героя Родіона Раскольникова.
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.71-78
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.137-140
- Зарубіжна література : Дайджест – 10 – 11 кл. – Харків. – 2000. – С. 43 – 230
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль, 2003.
Питання до самоконтролю
- Яким постає Петербург у зображенні Ф.Достоєвського?
- Як впливає місто на настрій, думки та психіку героя?
- Які епізоди найбільше вражають Раскольникова?
- Як жили діти Мармеладова?
- Які думки викликала у Раскольникова зустріч із п’яною дівчинкою на бульварі?
- У чому трагізм історії Соні Мармеладової?
- Яку роль відіграє в ідейному змісті роману сон Р.Раскольникова?
- Як через історію С.Мармеладова розкривається тема «маленької людини»?
- Чому Свидригайлова, Лужина і Альону Іванівну можна назвати винуватцями прихованих злочинів? Як вони впливають на долю людей?
- Чому Достоєвський звертається у своєму романі до теми наполеонізму?
- Які зовнішні причини впливають на рішення Раскольникова вбити?
- У чому суть теорії Р.Раскольникова: на які групи поділив він людей? До якої зарахував себе? Що означають слова: «Тварь ли я дрожащая, или право имею? Вошь, или человек?»
- Що переживає герой після вбивства старої лихварки?
- Що найбільше його гнітить?
- Що означають слова Раскольникова: «Я себя убил, а не старушонку!»?
- Що означають слова Соні: «Но ведь человек-то – вошь»!
- Яке значення епілогу роману?
Заняття №7. Тема: Л.Толстой «Анна Кареніна»:
- Життя і творчість Л.Н.Толстого.
- Пушкінські мотиви в романі «Анна Кареніна».
- Сюжетні лінії роману: а) московсько-петербурзькая лінія (Облонські, Кареніни, Вронські та ін.);б) життя і духовні цінності Костянтина Левіна.
- Жанрові особливості роману.
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.71-78
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.154-161
Питання до самоконтролю
- Яку роль у становленні людини Л.Толстой приділяє дитинству?
- Чому Толстой покинув Казанський університет?
- Який досвід здобув письменник під час служби в армії?
- Які романи Толстого вам відомі?
- Як у романі «Анна Кареніна» розвивається головна лінія романі О.Пушкіна «Евгений Онегин»?
- Які моральні цінності та спосіб життя зближують сім’ї Облонських, Кареніних, Вронських?
- Що сказав про роман Л.Толстого Т.Манн?
- У чому суть трагедійної лінії в романі «Анна Кареніна»?
Заняття №8. Тема: Л.Толстой «Анна Кареніна»:
- Історія кохання Анни і Вронського: а) обставини знайомства; б) причини захоплення Анни Вронським; в) ставлення аристократичного суспільства до роману на початку і в розпал стосунків.
- Суперечливий образ Анни.
- Автобіографічна складова образу К.Левина.
Література:
Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.87-95
Питання до самоконтролю
- Де познайомилися Анна з Вронським?
- Які риси Вронського вразили Анну?
- Які почуття виникли у Анни на балу?
- Де і за яких обставин Вронський освідчився Анні?.
- Як відреагував вищий світ на роман Анни і Вронського? Чому змінюється ставлення представників аристократії на початку і в розпал їхнього роману?
- Які негативні та позитивні риси розкриває Толстой в образі О. Кареніна?
- Які автобіографічні епізоди Толстого втілені в образі К.Левіна?
Заняття №9. Модульна контрольна робота: форма модульної контрольної роботи – тести
Студент повинен знати:
- характерні особливості та основні етапи розвитку всесвітньої літератури ХІХ ст.;
- основні напрямки літературного процесу;
- проблематику, систему образів та особливості вивчених творів;
- найвидатніших представників літератури реалізму.
- всесвітньовідомі романи Ф. Достоєвського;
- тематику, проблематику, жанрову специфіку роману „Злочин і кара“ Ф. Достоєвського;
- історію створення, історичну основу, жанр, образну систему роману „Анна Кареніна“;
Студент повинен вміти:
- аналізувати художній твір;
- виявляти основні проблеми, поставлені у творі, що вивчається;
- порівнювати твори різних авторів;
- знаходити зв’язок між проблемами, поставленими в літературних творах та сучасному житті.
- аналізувати художній твір в єдності змісту і форми;
- розкрити сюжетно – композиційні особливості „роману – трагедії“;
- схарактеризувати образ головного героя і його „теорію“.
- виявляти основні проблеми, поставлені у творі;
Складові модульного контролю: поточне оцінювання, тематична перевірка – тести, літературний диктант, перевірка зошитів, модульна контрольна робота
Навчальний модуль №2
Заняття №10. Тема: Загальна характеристика розвитку шляхів провідної поезії сер. XIX ст.:
- Ознаки символізму в поезії Поля Верлена.
- Ідейне спрямування віршів Шарля Бодлера.
- Художні особливості поезії Артюра Рембо.
Література:
Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.119-123
Питання до самоконтролю
- Що означає слово «символ»?
- Які головні ознаки символізму?
- Які ознаки символізму притаманні поезії Поля Верлена?
- Якого значення надає Ш.Бодлер поняттям «Сплін» та «Ідеал»?
- Як Бодлер розглядає тему «Краса і моральність»?
Заняття №11. Тема: Шарль Бодлер. Життєвий і творчий шлях:
- Світогляд поета. Між Спліном та Ідеалом.
- Створення зб. «Квіти Зла».
- Головні мотиви поезії Ш.Бодлера: а) тема протиставлення генія юрбі ( вірш «Альбатрос»); б) тема краси і моральності (поезія «Гімн Красі»).
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.133-140
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.252-259
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль, 2003.
Питання до самоконтролю
- Який зміст містять слова А.Рембо про Ш.Бодлера: «…Цей король поетів, справжній бог»?
- У чому суть назви зб. «Квіти Зла» та яка була реакція суспільства на її перше видання?
- Як розглядається конфлікт поета і юрби в сонеті «Альбатрос»? Прокоментуйте біографічний і символічний плани твору.
- Як розкривається поетом тема «Краса і моральність» у поезії «Гімн
- Красі»? Які ваші враження від такого підходу до цієї теми?
- Хто з українських поетів перекладав поезію Ш.Бодлера?
- Вивчити напам’ять поезію «Альбатрос».
Заняття №12. Тема: Творчість Поля Верлена:
- Віхи біографії Поля Верлена.
- Основні поетичні збірки. Загальна характеристика.
- Аналіз творів “Поетичне мистецтво”, “Осіння пісня” та ін.
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.156-161
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.273-288.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль, 2003.
Питаня до самоконтролю
- Які чинники вплинули на формування П.Верлена як особистості та як поета?
- Які основні настрої поезії Поля Верлена?
- На які етапи поділяється його творче життя?
- Які основні засоби досягнення музичності в поезії П.Верлена?
- Які рекомендації П.Верлена до створення поезії у вірші «Поетичне мистецтво»: вибору віршового розміру, добору слів, використання тонів і відтінків?
- У чому, на думку П.Верлена, полягає принцип музичності?
- Хто з українських поетів долучився до перекладів поезії П.Верлена?
- Вивчити напам’ять поезію «Осіння пісня».
Заняття №13. Тема: Артюр Рембо. Характеристика творчості:
- Вплив оточуючого середовища на формування життєвого кредо А.Рембо: а) розколотий навпіл світ дитинства («Семилітні поети»); б) ненависть до буржуа («Руки Жанни-Марі» )
- Змалювання поетичного способу свого життя у вірші «Моя циганерія»
- Метод «галюцинації слів» у поезії «Голосівки»
- Новизна поетичної свідомості А.Рембо в поезії «П’яний корабель»
Література:
- Звиняцьковський В.Я. Світова література : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /В.Я.Звиняцьковський . – Київ : Освіта, 2010. – С.164-172
- Пронкевич О.В. Зарубіжна література ХІХ століття : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Пронкевич. – Київ: Зодіак – ЕКО, 2004. – С.289-304.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський. – Тернопіль, 2003.
Питання до самоконтролю
- Як дитячі роки у Шарлевілі вплинули на формування бунтівного характеру А.Рембо?
- Про які стосунки з матір’ю та захоплення він пише в поезії «Семилітні поети»?
- Які настрої, теми, ідеї виражено у вірші «Руки Жанни-Марі»?
- Яким постає поет у вірші «Моя циганерія»? Порівняйте життя ліричного героя з життям А.Рембо.
- Поясніть, що означає «яснобачення» в тлумаченні А.Рембо.
- Який символічний образ корабля в поезії «П’яний корабель».
- Вивчити напам’ять поезію «Моя циганерія».
Заняття №14. Тема: Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея»:
- Естетичні погляди Оскара Уайльда
- Роман «Портрет Доріана Грея» як маніфест філософії естетизму письменника
- «Портрет Доріана Грея» – взірець інтелектуального роману
Література
- Звиняцьковський В.Я. Світова література: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / В.Я.Звиняцьковський. – Київ : Освіта, 2010. – С.175-185
- Зарубіжна література ХІХ століття : навч. посіб. для 10кл. загальноосвіт. шк. / Упоряд. О.В. Пронкевич. – Київ : Пед. преса, 2002. – С.366-405.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський – Тернопіль, 2003.
Питання до самоконтролю
- У чому особливості естетичних поглядів Оскара Уайльда?
- Які погляди Оскара Уайльда на мистецтво?
- У чому суть понять “естетизм” і “новий гедонізм”?
- У чому схожість світоглядів та естетичних уподобань Шарля Бодлера (“Гімн красі”) і Оскара Уайльда?
Заняття №15. Тема: Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея»:
- Роль зав’язки в ідейному змісті роману.
- Роль персонажів у розкритті ідейного змісту роману: а) лорд Генрі Уоттон – втілення філософії насолоди; б) історія художника Безіла Голуорда – підтвердження теорії про розрив між мистецтвом та життям; в) засудження в образі Доріана Грея безсердечного гедонізму.
Література
- Звиняцьковський В.Я. Світова література: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / В.Я.Звиняцьковський. – Київ : Освіта, 2010. – С.175-185
- Зарубіжна література ХІХ століття : навч. посіб. для 10кл. загальноосвіт. шк. / Упоряд. О.В. Пронкевич. – Київ : Пед. преса, 2002. – С.366-405.
- Щавурський Б.Б. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 10 кл. / Б.Б.Щавурський – Тернопіль, 2003.
Питання до самоконтролю
- Чому Оскара Уайльда називали „Принц Парадокс”?
- Які теми та проблеми порушує Оскар Уайльд у романі „Портрет Доріана Грея”?
- Чому Доріана Грея краще назвати центральним образом, а не головним героєм?
- Яка композиційна та ідейна роль образа Лорда Генрі Уоттона.
- На вашу думку, яку небезпеку для суспільства становить теорія „нового гедонізму”?
- Як ви вважаєте, для чого варто жити: заради самопожертви чи заради краси і втіхи?
Заняття №16. Модульна контрольна робота. Форма модульної контрольної роботи – тести
Студент повинен знати:
- стилі, угрупування, течії поезії ХІХ ст.;
- причини виникнення та особливості різноманітних поетичних спрямувань.
- естетичні позиції французьких символістів;
- визначення та ознаки «естетизму» як течії в літературі та мистецтві;
Студент повинен вміти:
- визначати спільне і відмінне між символістами та романтиками;
- порівнювати твори різних авторів;
- з’ясувати духовно – естетичну цінність поетичного твору.
- знаходити ознаки символізму в поезіях П.Верлена та А.рембо;
- виявляти своє ставлення до прочитаного.
Складові модульного контролю: поточне оцінювання. поезії напам’ять (Ш.Бодлер «Альбатрос», П.Верлен «Осіння пісня», А.Рембо «Моя циганерія»), перевірка зошитів, модульна контрольна робота
IIсеместр
Навчальний модуль №3
Заняття №1. Тема: Розвиток літератури в I пол. XX ст.:
- Загальна характеристика епохи.
- Розвиток культури і мистецтва.
- Основні напрями літератури I пол. ХХ століття.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.10-26.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.10-17.
Питання до самоконтролю
- Які напрями притаманні літературі I пол. XX ст.?
- Кого з письменників зарубіжної літератури цієї доби ви знаєте?
- Кого з російських письменників цього періоду ви знаєте?
- Які теми та жанри притаманні літературі I пол. XX ст.?
Заняття №2. Тема: Франц Кафка «Перевтілення»:
- Головні віхи життєвого шляху Ф.Кафки: а) сутність конфлікту письменника з батьком; б) обтяжлива служба в системі страхування; в) невлаштованість особистого життя.
- Творчість Ф.Кафки – взірець модерністської прози.
- Проблема самотності в новелі «Перевтілення»: а) особливості композиції твору; б) сутність конфлікту героя з родиною; в) значення метафори перевтілення.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.27-39.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.61-76.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. – Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- До літератури якої країни належить творчість Ф.Кафки?
- Якою премією була відзначена творчість Кафки за життя?
- Які проблеми внутрішнього життя Кафки закарбувались у його творчості?
- Які збірки письменник підготував до друку за життя?
- Які наскрізні мотиви творчості Ф. Кафки простежуються у перевтіленні?
- Яка центральна проблема новели «Перевтілення»?
- В чому полягає сутність героя з родиною?
- Що означає метафора перевтілення?
- Що таке «гротеск»?
Заняття №3. Тема: Джеймс Джойс «Джакомо»:
- Життєвий шлях письменника. Добровільна еміграція.
- Новаторства Дж. Джойса у художній прозі.
- Дж. Джойс – майстер мініатюр.
- Художня своєрідність мініатюри «Джакомо Джойс».
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.41-51.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.52-59.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. – Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- У чому полягала причина тривалого невизнання Дж. Джойса на батьківщині?
- На які періоди можна поділи ти життя Джойса за межами батьківщини?
- Чому в Ірландії не сприйняли зб. «Дублінці»?
- Які книги Джойса вважають найвдалішими?
- Що таке «потік свідомості»?
- Як прийом “потік свідомості” продемонстровано у мініатюрі “Джакомо Джойс”?
- Які ще художні засоби застосовує письменник у цьому творі?
Заняття №4. Тема: М.Булгаков “Майстер і Маргарита”:
I. Г0ловні віхи життєвого шляху М. Булгакова:
- Київ у житті М.Булгакова;
- лікарська практика та перші твори;
- відродження до життя;
- поневіряння за часів Громадянської війни;
- стосунки із владою в московський період
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.53-63
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.220-236.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. – Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- Як атмосфера дитячих та юнацьких років вплинула на становлення особистості М.Булгакова?
- Як у долі Булгакова відгукнулися історичні потрясіння 10-х років?
- Якими труднощами позначилися перші роки літературної діяльності?
- Які епізоди біографії митця засвідчують йог позицію протистояння тоталітарній владі?
- Які моральні цінності стверджував у своїй творчості М.Булгаков?
Заняття №5.Тема: М.Булгаков “Майстер і Маргарита”:
- Історія створення роману «Майстер і Маргарита».
- Поліфонізм роману: а) жанрові особливості; б) головні теми роману; в) перехрестя часів; г) г) герої роману.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.63-70.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.237-240.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. – Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- В якому році був написаний перший варіант роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»?
- Які зміни та доповнення вніс письменник в остаточний варіант твору?
- Чому оприлюднення роману було неможливим за життя автора? Чому письменник розглядав цей роман як заповіт?
- Які наскрізні теми і мотиви у булгаківській творчості були продовжені у цьому романі?
- Які жанри виділяються у романі «Майстер і Маргарита»?
- Як у романі Булгакова показано перехрестя часів?
- Які з героїв є персонажами яких часів?
Заняття №6. Тема: М.Булгаков “Майстер і Маргарита”
- Розкриття біблійної теми в романі.
- Особливості висвітлення сатиричної теми.
- Тема романтичного кохання в романі.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.71-76.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.237-251.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. – Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- Хто з героїв роману написав твір про Понтія Пилата?
- Коли відбуваються єршалаїмські події?
- Які ідеї уособлює образ Єшуа?
- Хто з героїв роману допомагає розкривати суспільні та людські недоліки в Москві 20-30-х років?
- Які вічні цінності втілені в образах майстра та Маргарити?
- Чому майстер заслуговує не на «світло», а на «спокій»?
Заняття №7. Модульна контрольна робота. Форма модульної контрольної роботи – тести
Студент повинен знати:
- особливості розвитку російської літератури поч. ХХ ст.;
- тематику та проблематику вивчених творів;
- жанрову специфіку творів І.Буніна. О.Купріна, Ф.Кафки, Дж. Джойса.
- проблематику творів письменників – модерністів Ф. Кафки та Дж. Джойса.
- тематику та проблематику роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»;
- жанрову специфіку роману М.Булгакова.
Студент повинен вміти:
- визначити місце художніх творів у розвитку культури;
- аналізувати художні тексти, сприймаючи їх у контексті доби;
- дати характеристику головним персонажам вивчених творів;
- дати характеристику прийому „потоку свідомості“, жанру психологічного есе;
- дати характеристику головним персонажам роману;
- виявити своє ставлення до прочитаного.
Складові модульного контролю: поточне оцінювання, перевірка зошитів, модульна контрольна робота
Навчальний модуль №4
Заняття №8. Тема: Творчість Р. М. Рільке:
- Особливості першого періоду творчості Рільке.
- Значення впливу О. Родена на поета.
- Новаторство поезії Рільке.
- Провідні ідеї циклу «Дуїнянські елегії».
- Філософський зміст поезії «Орфей, Еврідіка, Гермес».
- Переосмислення античного сюжету у сонеті «Ось дерево звелось…».
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.81-91.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.102-119.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу / Є.Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
- Зарубіжна література: проб. підруч. для 11 кл. загальноосвіт. шк./За ред. проф. О.С.Чиркова. –Київ : Вежа, 1996. – С.88-99.
Питання до самоконтролю
- Які обставини дитинства та юнацтва вплинули на формування почуття самотності Р.М.Рільке?
- Зустрічі з якими видатними особистостями визначили напрямок духовного та мистецького розвитку Рільке?
- Чим вразили його подорожі по Україні та Росії?
- Який вплив мало на поета спілкування з Роденом? У чому полягає своєрідність вірша-речі?
- Які провідні ідеї циклів «Дуїнянські елегії» та «Сонети до Орфея».
- Як античний сюжет переосмислюється у сонеті «Ось дерево звелось…»?
- Вивчити напам’ять сонет «Ось дерево звелось…»
Заняття №9. Тема: Творчість Г.Аполлінера:
- Вплив походження Г.Аполлінера на його життєвий шлях.
- Відображення життєвих подій у творчості поета: а) нерозділене кохання – зб. «Райнські вірші»; б) дружба з П. Пікассо – зб. «Звірослов, або Почет Орфея»; в) захоплення новаторськими прийомами авангардистського спрямування – зб. «Алкоголі»; г) участь у Першій світовій війні – зб. «Каліграми. Вірші миру та Війни».
- Тематика та художні особливості вірша «Міст Мірабо».
- «Зарізана голубка й водограй» – ліричний «документ» Першої світової війни.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.92-105.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.87-101.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу / Є.Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002. – С. 104-112.
Питання до самоконтролю
- Як походження Г.Аполлінера вплинуло на його життєвий шлях і світобачення?
- Які обставини особистого життя поета зумовили розвиток у його ліриці теми «нелюбого»?
- Як у житті Аполлінера відбилася його епоха?
- На творчі ідеї якого літературного напряму спирався Аполлінер?
- Дружба з яким художником відіграла важливу роль у творчому розвитку поета?
- Яку тему оспівує Аполлінер у поезії «Міст Мірабо»?
- Які художні засоби використовує поет у вірші «Міст Мірабо»?
- Яка тема розкрита у поезії «Зарізана голубка й водограй»?
- Які центральні образи використані в цій поезії?
- Вивчити напам’ять поезію «Міст Мірабо».
Заняття №10. Тема: Російська поезія «срібної доби»:
- Причини виникнення та характерні особливості декадансу.
- Розвиток та характерні особливості головних течій декадансу: а) символізму; б) акмеїзму; в) футуризму; г) імажизму.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.107-118.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.122-149.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу / Є.Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
- Де і коли виник декаданс?
- Що означає термін «декаданс»?
- Які характерні особливості символізму?
- Чим відрізняється акмеїзм від символізму?
- До яких радикальних змін у мистецтві і літературі закликали футуристи?
- Які характерні ознаки імажизму?
Заняття №11. Тема: О.Блок. Характеристика творчості:
- Головні віхи життєвого шляху О.Блока.
- Провідні теми поезії О.Блока: а) особливості розкриття теми кохання в поезії О.Блока; б) тема батьківщини в поезії Блока.
- Художні особливості поетики Блока.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.119-138.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.122-149.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. / Є. Волощук.– Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- В оточенні яких людей проходило дитинство Блока?
- Які чинники вплинули на формування світогляду Блока?
- Як поет сприймав сучасні йому історичні бурі?
- Яка тема визначила концепцію образу Прекрасної Дами у першій збірці поета?
- Як зміст поезії «незнайомка» співвідноситься з блоківською темою Вічної Жіночності?
- Що символізує образ незнайомки?
- Як змальовується життєва стихія у вірші «Весно, весно, без меж і без краю…»?
- Вивчити напам’ять поезію «Незнайомка» (2 ч.).
Заняття №12. Тема: А. Ахматова «Реквієм»:
- Головні віхи життєвого шляху Анни Ахматової: а) дитинство та юність; б) важкі 20-ті роки; в) трагічні 30-ті; г) разом з народом в часи Другої світової війни; д) «публічна страта» на батьківщині та визнання за кордоном.
- Історія створення поеми «реквієм».
- Композиція поеми.
- «Реквієм» – плач за сином.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.140-151.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.151-168.
- Волощук Є. Зарубіжна література : посібник – хрестоматія для 11 кл. / Є. Волощук.– Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- Який внесок зробила Анна Ахматова у розвиток російської літератури та культури?
- Як минали її дитинство та юність?
- Які історичні події зумовили зміни в світогляді поетеси? Хто найбільше вплинув на мистецький розвиток А.Ахматової?
- Якій темі призначений «Реквієм»?
- Кому А.Ахматова присвячує поему?
- Як у творі переосмислюється євангельський сюжет про розп’яття Христа?
- Вивчити напам’ять один із віршів поеми «Реквієм».
- Вивчити напам’ять поезію з поеми «Реквієм» (на вибір).
Заняття №13. Модульна контрольна робота. Форма модульної контрольної роботи – тести
Студент повинен знати:
- чому період розвитку російської культури на межі ХІХ-ХХ ст. називається „срібною добою”;
- основні поетичні збірки митців;
- провідні символи лірики О.Блока;
- вірші напам’ять поетів „срібної доби”.
Студент повинен вміти:
- визначити жанр віршів, художні засоби, використані в поетичному творі;
- визначити місце твору у розвитку культури;
- співставляти естетичні та філософські переконання поетів з тематикою та проблематикою їхніх творів.
Складові модульного контролю: поточне оцінювання, поезії напам’ять (О.Блок «Незнайомка», Ахматова – на вибір), модульна контрольна робота
Навчальний модуль №5
Заняття №14.Тема: Література 2 пол. ХХ ст.
I. Особливості розвитку світового літературного процесу 2 пол. ХХ століття:
- літературна панорама доби; розвиток прози;
- тенденції у розвитку драматургії.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.154-161.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004.
Питання до самоконтролю
- Які напрями притаманні літературі 2 пол. ХХ ст.?
- Які жанри найхарактерніші для літератури 2 пол. ХХ ст.?
- Назвіть характерні риси постмодернізму.
- Які тенденції притаманні розвитку драматургії 2 пол. ХХ ст.?
Заняття №15. Тема: Бертольд Брехт «Життя Галілея»:
- Головні віхи життєвого шляху Бертольда Брехта.
- Особливості «епічного театру» Б.Брехта.
- Історія написання драми «життя Галілея».
- Образ Галілео Галілея.
- Проблематика твору.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.162-173.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С. 253-268.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу. / Є. Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
Які чинники вплинули на світосприйняття Б.Брехта?
- Які епізоди біографії Б.Брехта вам запам’яталися?
- Які найхарактерніші особливості «епічного театру» Б.Брехта?
- Що таке «зонги»?
- Відгуком на які події була п’єса Б. Брехта «Життя Галілея»?
- До якого жанру належить твір Брехта?
- Які проблеми порушує письменник у п’єсі?
- Послідовником кого з учених був Галілей?
- У чому полягала головна суть учення Галілея?
- Як відповів Галілей на запитання «А де ж Бог»?
- Які події у п’єсі є кульмінаційними? Що вони означають?
- Чому Галілей зрікся свого вчення? Що це означало для науки?
Заняття №16. Тема: Альбер Камю «Чума»:
- Головні віхи життєвого шляху А.Камю.
- Ідеї екзистенціалізму в творчості Камю.
- Задум та написання роману «Чума».
- Особливості побудови сюжету твору.
- Проблема вибору в романі.
- Символічний зміст роману «Чума».
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С.175-185.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С. 270-291
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу. / Є. Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
- Які епізоди життя А.Камю вам найбільше запам’яталися?
- Які обставини дитинства та юності найбільше вплинули на становлення його особистості?
- Чому, на вашу думку, А.Камю зажив слави «совісті Заходу»?
- Які екзистенційні проблеми порушені в романі «Чума»?
- Чому критики визначають «Чуму» як роман-притчу?
- У чому полягає сутність морального вибору, що постає перед Рамбером та Панлю?
- Що спонукає Ріє і Тарру до боротьби з чумою?
- В чому сутність поняття «трагічний гуманізм»?
Заняття №17. Тема: Е.Хемінгуей «Старий і море»:
- Головні віхи життєвого шляху Е.Хемінгуея.
- Історія створення повісті «Старий і море».
- Жанрові особливості повісті.
- Проблематика твору: а) проблема людини і природи; б) проблема людини і Всесвіту; в) проблема людини і суспільства.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С. 187-196.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С. 338-360.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу. / Є. Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
- Чому Е.Хемінгуей зажив слави людини-легенди?
- Як дитячі роки Хемінгуея вплинули на його духовне становлення?
- Яку роль у житті Хемінгуея відіграв факт участі у Першій світовій війні?
- Якими літературними преміями був відзначений Е Хемінгуей?
- Які провідні теми та проблеми притаманні творчості Хемінгуея?
- Які особливості побудови сюжету твору «Старий і море»?
- У чому полягають жанрові особливості цього твору?
- Як осмислюються у творі взаємини людини і природи; людини і Всесвіту; людини і суспільства?
Заняття №18. Тема: Габріель Гарсія Маркес «Стариган з крилами»:
- Головні віхи життєвого шляху Г. Г. Маркеса.
- Місце оповідання «Стариган з крилами» у творчому доробку Маркеса.
- Духовні проблеми, що порушує письменник у сюжеті про гостину ангела на землі.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С. 198-209.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.361-370.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу. / Є. Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
- Як відреагувала родина Пелайо на раптову появу ангела?
- Як односельці Пелайо сприйняли звістку про ангела? Як вони до нього поставилися? Чи виявили співчуття?
- Як на появу ангела відреагували офіційні власті, церква?
- Як поводилася з ангелом родина Пелайо? Про що це свідчить?
- Чому, на вашу думку, мова ангела була незрозумілою людям? Чи хотів він їм допомогти?
- Які проблеми порушує автор в оповіданні?
- Чому ангел постає в подобі старигана з крилами?
- Чи можливе, за Маркесом, спілкування ангела з людьми? Чому?
- Яку роль в оповіданні відіграє епізод з дівчиною-тарантулом? Зіставте її образ з образом старигана з крилами.
- У чому полягає «дивність див», що їх творить ангел? Що вони засвідчують?
- Чому, на вашу думку, Елісенда відчула внутрішнє полегшення, коли побачила, що ангел відлітає у далечінь?
- Чи можна вважати ангела байдужим до людей?
- У чому сенс візиту ангела?
- Якого символічного змісту набуває фінал оповідання?
- Чому головним дивом ангела став його відліт зі світу людей?
Заняття №19. Тема: Постмодернізм – одне найяскравіших літературних явищ кінця XX – поч. XXI ст.
- Тенденції розвитку літератури останніх десятиліть.
- Передумови виникнення постмодерністського напряму в літературі.
- Представники літератури постмодернізму.
Література
- Ковбасенко Ю.І. Світова література : підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту) / Ю.І.Ковбасенко. – Київ : Грамота, 2011. – С. 212-219; 220-234.
- Волощук Є. Зарубіжна література : підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. Волощук. –Київ : Генеза, 2004. – С.361-370.
- Волощук Є. Зарубіжна література : хрестоматія-посібник для 11 класу. / Є. Волощук. – Київ : Юридична книга, 2002.
Питання до самоконтролю
- Які характерні ознаки літератури постмодернізму?
- Назвіть найвідоміших представників літератури постмодернізму.
- Які теми та жанри при притаманні літературі постмодернізму?
- Які проблеми розглядають ся утворах постмодерністського спрямування?
Заняття №20. Модульна контрольна робота. Форма модульної контрольної роботи – тести
Студент повинен знати:
- особливості класичної та масової культури;
- тематику, проблематику, систему образів, жанрову своєрідність вивчених творів;
- основні літературознавчі поняття (притча, роман-міф, “магічний реалізм” тощо). тематичні та – причини виникнення літератури постмодерністського спрямування;
Студент повинен вміти:
- аналізувати художній твір в єдності змісту і форми;
- виявляти основні проблеми, поставлені у творі;
- порівнювати твори різних авторів;
- користуватися критичною літературою, словниками.
- простежити ідейно-тематичний зв’язок між літературами різних країн;
- самостійно аналізувати художній твір, розгорнуто, обґрунтовано і аргументовано викладати та обстоювати свої думки, вести дискусію, дотримуючись вимог до мовлення і культури спілкування та виявляючи здатність до власних естетичних суджень.
Складові модульного контролю: поточне оцінювання, літературний диктант, оцінка за зошити, модульна контрольна робота